Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
subaru-impreza-front

Subaru Impreza

1 / 3
subaru-impreza-front
subaru-impreza-side
subaru-impreza-back

Sterke punten

  • Standaard vierwielaandrijving (AWD)
  • Hoog veiligheidsniveau
  • Zeer betrouwbaar

Zwakke punten

  • Bovengemiddeld hoog brandstofverbruik
  • CVT-automaat niet verfijnd
  • Ouderwets infotainmentsysteem

Subaru Impreza : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Subaru Impreza, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Subaru Impreza: Japanse allrounder met rally-roots

De Subaru Impreza heeft zijn bekendheid vooral te danken aan de successen in de rallysport en de daarop geïnspireerde Impreza WRX STi met indrukwekkende prestaties. Maar de tijden van de sedan met de enorme achterspoiler en gouden wielen zijn voorbij. Tegenwoordig is de Impreza een stuk milder. Lees meer

Interesse in een Subaru Impreza

Subaru Impreza occasions
Subaru Impreza nieuwe auto's
Subaru Impreza dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Standaard met beproefde vierwielaandrijving (symmetrical All-Wheel Drive)
  • Dynamische rijeigenschappen dankzij laag zwaartepunt en ondersteltechniek
  • Opvallend uitgebreide standaarduitrusting vanaf de basisversie
  • Goede reputatie en uiterst betrouwbaar met weinig mankementen

Technische gegevens

Motorisatie

De Subaru Impreza is een van de minder bekende vertegenwoordigers van het C-segment. Hoewel het model al dertig jaar bestaat, wordt de nieuwste, zesde generatie niet in ons land gevoerd. De vijfde generatie, beschikbaar in Nederland van 2017 tot 2020, werd altijd aangedreven door dezelfde krachtbron. Subaru is bekend om zijn boxermotoren en die vinden we ook in de Impreza.

Doordat de cilinders tegenover elkaar liggen in plaats van recht overeind staan, kan de motor extra laag in de motorruimte worden geplaatst, wat resulteert in een lager zwaartepunt en verbeterde rijeigenschappen. De 1,6-liter viercilinder benzine boxermotor levert een vermogen van 84 kW (114 pk) bij 6.200 t/min en 150 Nm koppel. Dat is voor een atmosferische 1.6 viercilinder in deze klasse niet bijster veel. Toch mag deze Subaru Impreza maximaal 1.200 kg trekken. De sprint van 0-100 km/u neemt ongeveer 12,4 seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 180 km/u.

In Nederland is elke Subaru Impreza van de vijfde generatie standaard uitgerust met een Continu Variabele Transmissie (CVT) genaamd ‘Lineartronic’. Deze automatische transmissie heeft echter geen vaste versnellingen, maar varieert traploos en zonder onderbreking van een lage naar een hoge versnelling. Daarmee biedt deze CVT altijd de optimale overbrenging bij het gevraagde vermogen. Rijden met zo’n CVT vraagt wel enige gewenning: de automaat schakelt niet en de motor kan op een bepaald toerental blijven ‘hangen’ terwijl de auto wel versnelt. Daarnaast zorgt een CVT ook voor optimale brandstofefficiëntie.

Daarnaast heeft het Japanse automerk zijn sporen verdiend op het gebied van vierwielaandrijving (AWD), bij Subaru ook wel bekend als Symmetrical All-Wheel Drive, een fundament van Subaru’s technologische benadering. In tegenstelling tot veel andere AWD-systemen, waarbij componenten aan de ene kant van het voertuig anders zijn dan aan de andere kant, is het Symmetrical All-Wheel Drive-systeem van Subaru letterlijk symmetrisch. Dit resulteert in een evenwichtige krachtsverdeling over alle vier de wielen, wat bijdraagt aan verbeterde stabiliteit, grip en responsiviteit.

Afmetingen

Als WRX uitvoering wist de Impreza al snel een sterk imago op te bouwen als rallykanon, zeker met Colin McRae achter het stuur. Deze vijfde generatie beschikt zeker niet over dezelfde offroad ambities. Dankzij de bodemvrijheid van 15 centimeter bereikt de hatchback in ruiger terrein al snel zijn grenzen.

De Subaru Impreza is 4,46 meter lang, 1,76 meter breed en 1,48 meter hoog, waarmee het model een van de grotere vertegenwoordigers is in het C-segment. Met een wielbasis van 2,67 meter is er in het interieur genoeg ruimte voor maximaal vijf passagiers. De kofferbak met een inhoud van 340 liter is niet de grootste in deze klasse, maar in de praktijk ruim voldoende voor de meeste klantbehoeften. Met neergeklapte achterbank is de bagage-inhoud uit te breiden tot 1.310 liter.

Subaru Impreza (vijfde generatie)
Marktintroductie 2017 - 2020
Lengte x breedte x hoogte 4,46 x 1,76 x 1,48 m
Wielbasis 2,67 m
Inhoud bagageruimte 340 l
Ledig gewicht 1.333 - 1.396 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.920 - 2050 kg
Cilinderinhoud 1.600 cm3
Vermogen 84 kW (114 pk)
Koppel 150 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,4 sec
Tankinhoud 48 l
Verbruik 6,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 143 g/km

Varianten

Subaru bood tot 2020 vier verschillende uitrustingsniveaus om de Impreza mee aan te kleden. Als instapper van het gamma fungeert de rijk uitgeruste ‘Pure’. Standaard geleverd met onder meer 16-inch lichtmetalen velgen, volautomatische airco, adaptieve cruise control, verwarmbare voorstoelen, allerlei elektronische hulpsystemen. Ook was 5 jaar/160.000 km algehele fabrieksgarantie standaard.

Opvolgend zijn er de tussensmaakjes ‘Comfort’ en ‘Luxury’. De ‘Premium’ vormt het topmodel met zowel aan de binnen- als de buitenzijde een significant rijkere uitrusting. Denk bijvoorbeeld aan 18-inch lichtmetalen velgen, spoilers en een elektrisch bedienbaar glazen schuifdak. Daarnaast kon er gekozen worden uit aanvullende losse opties om de rijervaring verder te personaliseren. De pakketten variëren van comfort en luxe upgrades tot geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, zoals parkeerhulp. Bij losse opties kan gedacht worden aan specifieke velgontwerpen of in het oog springende lakkleuren.

Prijzen

De Subaru Impreza is sinds 2020 niet langer nieuw leverbaar. Het Japanse model had destijds een nieuwprijs vanaf 29.595 euro. Daarmee was hij relatief prijzig in vergelijking met zijn directe concurrenten. Aan de andere kant ben je met een Subaru wel verzekerd van een uiterst betrouwbare en technisch ingenieus ontwikkelde auto met een complete basisuitrusting. De prijzen van de duurste uitvoering begonnen bij 36.995 euro.

Als occasion is de Subaru Impreza niet in enorme aantallen te vinden in Nederland. De modellen van de nieuwere generaties beginnen bij zo’n 15.000 euro. Oudere exemplaren zijn al te vinden voor prijzen vanaf zo’n 5.000 euro. Het is dus zeker de moeite waard om de beschikbare Subaru Impreza occasions in detail met elkaar te vergelijken.

Design

Buitenkant

De Subaru Impreza overtuigt met een modern design en een evenwichtige carrosserievorm. De lage mistlampen en de grote, langgerekte koplampen bepalen de uitstraling van het front. De vloeiende lijnen en scherp gesneden contouren geven de Subaru een moderne uitstraling. Een daklijn die sterk naar achteren afloopt valt direct op.

De achterkant is sprekend en maakt indruk met een uitgebreide lichtsignatuur en een lage laaddrempel, waardoor het inladen van de grote bagageruimte gemakkelijker gemaakt wordt. De Subaru beschikt bovendien over een vlakke laadvloer en een dubbele bagagebodem.

Binnenkant

Dat de Japanners qua design hun eigen koers varen, zie je ook terug in het interieur. Het dashboard oogt rustig en veel bedieningsknoppen zijn vervangen door een uitgebreider infotainmentsysteem. Deze toont zeer overzichtelijk en reageert vlot op aanrakingen.

Het interieur is afgewerkt met harde kunststoffen en fraaie, zacht aanvoelende materialen. Opvallend is het gebruik van glimmend carbon in de bekleding van de voorportieren. Voor alle inzittenden wordt de in- en uitstap vergemakkelijkt door deuren die in een hoek van 90 graden kunnen worden geopend. Eenmaal binnen heb je voor een auto van dit formaat bijzonder veel beenruimte. De hoofdruimte is toereikend, mits de Subaru Impreza niet over een zonnedak beschikt welke achterin de nodige hoofdruimte wegneemt. De middentunnel is fors. Met drie volwassenen op de achterbank plaatsnemen is een uitdaging. Ook een stroompunt voor het opladen van een mobiele telefoon ontbreekt.

De Subaru ontpopt zich tot de perfecte metgezel in het dagelijkse leven. Het rijcomfort is dik in orde en de goede isolatie beperkt storende geluiden tot een minimum. Vergeleken met eerdere modellen zijn de afwerking en de materiaalkeuze veel beter.

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid maakt de Impreza indruk. Al vanaf het eenvoudigste uitrustingsniveau beschikt het model over een uitgebreide veiligheidsuitrusting. De Impreza komt standaard met het innovatieve EyeSight-systeem, dat in feite een verzamelnaam is voor zeven verschillende rijhulpsystemen. Daartoe behoren onder andere adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en een noodremsysteem. EyeSight werkt met behulp van twee camera’s aan weerszijden van de binnenspiegel.

In de hogere uitrustingsklasse kan de bestuurder ook rekenen op een assistent voor rijstrookcontrole en rijstrookgeleiding, een assistent voor rijstrookverandering, dode hoek en kruisverkeer. Het veiligheidsniveau van dit voertuig uit de compacte klasse is dan ook bijzonder hoog. In de crashtest van Euro NCAP kreeg het model om die reden de topscore van vijf sterren.

Alternatieven

Er is een breed scala aan alternatieven voor de Subaru Impreza. Voor de hand liggende concurrenten zijn de eveneens Japanse Toyota Auris en Corolla, Lexus CT 200h, Mazda3 en Honda Civic. Maar ook modellen als de Volkswagen Golf, Opel Astra en Ford Focus kunnen worden gezien als prima alternatieven voor de vijfde generatie Subaru Impreza.

FAQ

Met hoeveel fabrieksgarantie wordt de Subaru Impreza nieuw geleverd?
Elke nieuwe Subaru Impreza komt standaard met 5 jaar/160.000 km fabrieksgarantie. Bovendien is de garantie volledig overdraagbaar op iedere volgende eigenaar. Je kunt hier dus ook gebruik van maken als je een occasion aanschaft die nog binnen de garantietermijn valt.
Hoe vaak moet een Subaru Impreza onderhoud krijgen?
Subaru adviseert om de Impreza iedere twaalf maanden na elke 15.000 kilometer (welke van de twee het eerst bereikt wordt) te laten onderhouden bij de erkende Subaru vestiging.
Waar kan ik de Subaru Impreza kopen?
De vijfde generatie van de Subaru Impreza was in Nederland nieuw leverbaar tot 2020. De huidige, zesde generatie is niet leverbaar in Europa, waardoor het model op het moment van schrijven enkel nog als occasion beschikbaar is.

Beoordelingen voor Subaru Impreza

18 Beoordelingen

4,7