Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
suzuki-carry-front

Suzuki Carry

1 / 3
suzuki-carry-front
suzuki-carry-side
suzuki-carry-back

Sterke punten

  • Laag verbruik
  • Ruim platform
  • Compact ontwerp

Zwakke punten

  • Rijgeluid bij hoge snelheid
  • Spartaanse uitrusting
  • Standaard geen airconditioning

Suzuki Carry : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Suzuki Carry, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Suzuki Carry: kleine bestelwagen en stadsauto

Als kleine bestelwagen scoort de Suzuki Carry met zijn relatief kleine afmetingen en de typische voordelen van een bestelwagen voor stadsverkeer. Naast een duurzame motor en eenvoudige bediening biedt de Suzuki Carry de ruimte van een bestelwagen. In Nederland en op andere Europese markten begon de verkoop in 1981 onder de naam "Super Carry". Lees meer

Interesse in een Suzuki Carry

Suzuki Carry occasions
Suzuki Carry dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • ideaal voor stadsvervoer.
  • ook geschikt voor langere transporten.
  • goede parkeergelegenheid.
  • motor met lange levensduur.

Belangrijke gegevens

Motor

De eerste modellen van de Suzuki Carry (vanaf 1981) hadden een 0,8-liter benzinemotor. Alle modellen - behalve de Suzuki Carry "Family" (vijf versnellingen) - waren uitgerust met een handgeschakelde 4-versnellingsbak.

Vanaf 1986 werd de uitrusting uitgebreid met standaard een 1,3-liter injectiemotor en een handgeschakelde 5-versnellingsbak. De Carry, geproduceerd tussen 1995 en 1997, kreeg ook meer vermogen (30 kW of 41 pk) en een geregelde katalysator om de vervuilende uitstoot te verminderen.

Beschikbaar in Duitsland tussen 1999 en 2002, is de Suzuki Carry uitgerust met een 1.3-liter benzinemotor met een cilinderinhoud van 1.298 kubieke centimeter. De prestaties van de Carry-modellen zijn met 79 pk, de versnellingspook is handmatig. Dit betekent dat hij over soortgelijke technologie beschikt als de Suzuki Jimny. Een automatische transmissie met 4 versnellingen was als optie verkrijgbaar.

Bovendien kon de Suzuki Carry in Europa worden besteld met twee 1,0-liter benzinemotoren met een vermogen van respectievelijk 45 en 41 pk. Met een maximumkoppel van 75 Nm waren de krachtreserves ook hier gering, zoals een blik op de topsnelheid van 140 km/u en een rustige acceleratie liet zien. Het brandstofverbruik is echter overtuigend: voor 100 kilometer is slechts iets meer dan acht liter nodig.

Het trekvermogen is 1.100 kilogram met remmen en 400 kilogram zonder remmen.

Afmetingen

De afmetingen van de wagen verschillen naargelang de generatie en de carrosserie. De bedrijfswagens van de negende generatie, die ook op de Nederlandse markt werden aangeboden, waren bijvoorbeeld maximaal 3,5 meter lang, slechts ongeveer 1,5 meter breed en maximaal 1,8 meter hoog. Dit maakt het model zeer wendbaar en uitstekend geschikt voor stadsverkeer.

Afhankelijk van het model (bestelwagen of pick-up) heeft het voertuig meerdere rijen zitplaatsen tot negen stoelen of één rij zitplaatsen met twee stoelen en een zeer ruime laadruimte. Net geen 2400 liter laadvolume kan zonder problemen worden verwerkt. Bovendien kan de Suzuki Carry aanhangers met een maximaal gewicht van 1200 kilogram trekken.

Bouwperiode 1961 - 2002; Beschikbaar in Europa vanaf 1981
Lengte, breedte, hoogte 3,67 m x 4,75 m x 1,8 m
Wielbasis 2,35 m
Laadruimte 2.388 l
Leeggewicht 875 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.450 kg
Cilinderinhoud 1.298 cm³
Koppel 101 Nm
Topsnelheid 140 km/h
Acceleratie 0 tot 100 km/h niet genoemd
Tankinhoud 40 l
Verbruik 8,1 l/100 km
CO2-uitstoot niet genoemd

Varianten

De Suzuki Carry wordt geproduceerd sinds 1961 - nu in zijn 12e generatie. Sinds 1981 is hij ook verkrijgbaar in Duitsland als de "Suzuki Super Carry". Hij behoort tot de Kei-Car klasse (Microvan) van de Japanse fabrikant Suzuki Motor Corporation. Sommige series werden door verschillende fabrikanten geproduceerd - en onder verschillende namen aangeboden. Tot de standaarduitrusting behoren centrale vergrendeling en een bestuurdersairbag. Airconditioning daarentegen is helaas niet standaard, zelfs niet in de nieuwere voertuigen, om de aanschafkosten van het bedrijfsvoertuig zo laag mogelijk te houden.

De Suzuki Carry werd geproduceerd als bestelwagen of paneelwagen (in Japan bekend als "Kei one box") en als pick-up of dieplader ("Kei Truck"). Terwijl de pick-up versie genoegen neemt met één zitrij en daarvoor een grote laadruimte biedt, biedt de bestelwagenversie plaats aan meerdere zitrijen en dus aan maximaal negen personen.

Prijs

De Suzuki Carry, die vanaf 1981 op de Europese markten werd aangeboden, kostte nieuw ongeveer 10.000 euro. Natuurlijk is de Suzuki Carry al lang niet meer als nieuwe auto in Nederland verkrijgbaar, maar ook de zoektocht naar een gebruikte auto kan lastig zijn. Aanbiedingen zijn zeer zeldzaam en moeten vaak in het buitenland worden gezocht. Zo is de bedrijfswagen sporadisch beschikbaar in Duitsland, met prijzen vanaf ongeveer 4000 euro. Dankzij het lage gewicht en de kleine, zuinige motoren is de Suzuki Carry op zijn best als het gaat om onderhoudskosten,

Design

Exterieur

Sinds het eerste model van 1961 is de Suzuki Carry iets groter geworden, maar blijft op subcompact niveau en is qua uiterlijk weinig veranderd. Met zijn in verhouding zeer hoge dak is de Suzuki Carry een hoogbouw stationwagen en niet per se een blikvanger qua uiterlijk. Maar zoals altijd hangt het af van wat men verwacht: Die-hard fans en hobbyisten zijn enthousiast en de Suzuki Carry, met zijn hoogte van 1,86 meter, blijkt ook praktisch voor gebruik in handel en wandel.

Zoals de meeste microvans heeft de Suzuki Carry twee voordeuren, twee schuifdeuren aan de zijkanten en een deur aan de achterkant. Met zijn hoekige design doet hij meer dan recht aan de voertuigklasse "panel van".

Interieur

Het interieur van de Suzuki Carry biedt wat je van een bestelwagen mag verwachten: multifunctionaliteit en geschiktheid voor dagelijks gebruik. De Microvan biedt een goed ruimtegebruik, maar doet dat zonder franje. Al met al is de uitrusting nogal mager. Airconditioning behoort bijvoorbeeld niet tot de standaarduitrusting; alleen elektrische ramen zijn het vermelden waard als het gaat om comfortfuncties.

In het interieur valt de kleine auto vooral op door het hoge geluidsniveau. De plaatsing van de motor direct onder de bestuurderscabine is hiervoor in de eerste plaats verantwoordelijk. Bovendien vallen de zeer kleine banden op, die een ongunstige invloed hebben op het rolgedrag. Vooral langere afstanden zijn daarom niet per se het sterke punt van de bedrijfswagen.

suzuki-carry-interior

Veiligheid

De Suzuki Carry scoort niet op veiligheidsaspecten. De redenen hiervoor zijn het compacte ontwerp, het hoge zwaartepunt, het ontbreken van kreukelzones en het lichte gewicht van de microvan. Bovendien heeft alleen de bestuurdersstoel een airbag; er zijn geen andere veiligheidsvoorzieningen. Zelfs tegen meerprijs zijn er nauwelijks functies voor de bescherming van de inzittenden of andere weggebruikers. Het ontwerp van de bedrijfswagen voor buitenlandse markten, waar de prijs de belangrijkste factor is, onderscheidt zich ook door het veiligheidsniveau. De Suzuki Carry kan dus nauwelijks voldoen aan de hoge eisen van de klanten op de Nederlandse bedrijfswagenmarkt.

Alternatieven

Er zijn een aantal afgeleide en gelicentieerde versies van de Suzuki Carry van andere merken. Hiertoe behoren de fabrikanten Mazda, Ford, Chevrolet, Daewoo en Mitsubishi. Er zijn ook verschillende Chinese autofabrikanten die de Carry in verschillende varianten namaken.

Een voorbeeld van een vroege bestelwagen op basis van de Suzuki Carry is de Maruti Omni die sinds 1984 door het Indiase merk Maruti Udyog wordt geproduceerd. De Japanse afgeleiden Suzuki Every en Mazda Scrum zijn duidelijk modernere varianten.

De bovengenoemde beperkingen gelden echter ook voor de alternatieve en vaak nauw verwante bedrijfsvoertuigen. In de jaren dat de modellen op de Nederlandse markt werden aangeboden, waren de verkoopcijfers beheersbaar. De alternatieven zijn dus ook zelden te vinden als occasion.

Over het geheel genomen biedt de Suzuki Carry waar voor zijn geld. In vergelijking met concurrerende modellen mist de bestelwagen echter prestaties, actieve en passieve veiligheid en comfort. Zo wordt de Carry ingehaald door de Suzuki Wagon R, die toch 69 kW (94 pk) en een topsnelheid van 160 km/u haalt.

FAQ

Is de Suzuki Carry geschikt voor gezinnen?
Hoewel de Suzuki Carry verkrijgbaar is als bestelwagen met twee schuifdeuren en maximaal negen zitplaatsen, is hij meer geschikt voor gebruik door handelaren en bedrijven dan door gezinnen. Vooral voor verkeer en parkeren in de stad is de microvan, die slechts 1,40 meter lang is, erg praktisch. Hij blinkt ook uit door zijn kleine draaicirkel van 8,20 meter.
Hoe snel is de Suzuki Carry?
Het motorvermogen van de laatste generatie van de Suzuki Carry, 63 kW (79 pk), is prima geschikt voor stadsverkeer. Met deze aandrijving heeft het kleine voertuig een topsnelheid van 112 kilometer per uur en een brandstofverbruik van 8,10 liter per 100 kilometer. Oudere modellen moeten het met minder vermogen doen; de eerste motor heeft bijvoorbeeld slechts 37 pk.