Tesla Model S tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Tweedehands Tesla Model S: de nieuwe tweedehands

Deze tweedehands auto Model S van Tesla is een full-size, elektrische vijfdeur. De luxueuze liftback is een bijzonder jonge tweedehands auto, die eigenlijk nog maar pas werd gepresenteerd, in juni 2012. Verkoopcijfers swingen sindsdien de pan uit, met name in Noorwegen en Californië, waar Tesla ondertussen al een uitgebouwd stationsnetwerk bezit. Zonder overdrijven kan daarom worden gezegd dat de Model S een uitzonderlijke tweedehands auto is. Enig patriottisme is hier bovendien op zijn plaats, want Tesla betreft een deels Nederlandse onderneming. De wagens worden gefabriceerd in Californië en vervolgens naar Tilburg gebracht voor de Europese distributie. Voorafgaand worden zij daar ook opnieuw geassembleerd.

Model S Tesla prototype

De Tesla, Model S werd gestileerd door Franz von Holzhausen, die vroeger ook al de Noord-Amerikaanse fabrieken van Mazda overzag. Tijdens het ontwikkelingsproces kreeg de S de codenaam WhiteStar. Het prototype werd voor het eerst vertoond op de Frankfurt Motor Show van 2009.

Onderscheidingen voor de Model S Tesla

Bij zijn aflevering scoorde de Tesla Model S een veiligheidsrating van 5.0 NHTSA. Dat is een perfecte score, ook qua milieubescherming. Het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) schat zijn gemiddeld bereik op 426 kilometer per tankbeurt. Het maakt van de Model S de absolute marktleider. Bovendien berekende men dat zijn energiekosten beperkt blijven tot ruim $ 700 per jaar. De Tesla Model S won dan ook de 2013 World Green Car of the Year, en werd daarnaast met prijzen overladen. Hij won de Motor Trend Car of the Year 2013 en de Automobile Magazine's Car of the Year 2013. Hij behoort tot de beste 25 uitvindingen van 2012 (Time Magazine) en tot de best wagens ooit, volgens het Car Consumer Report (2012).

Model S Tesla Powertrain

Hoewel de Model S motors heel wat troeven hebben, valt qua uiterlijk natuurlijk vooral de positionering van de motor op: achteraan en niet vooraan de wagen. Dit betekent tegelijkertijd ook dat de kofferbak hier vooraan terug te vinden is en niet achteraan. Tesla zelf noemt het de 'frunk', een samentrekking van 'front' en 'trunk'. Maar ook los daarvan is deze motor een bezienswaardigheid. Het 2012 performance model heeft een kracht 310 kW en beschikt over een 600 N.m. elektrische motor. Het basismodel is met 270 kW en 44 N.m iets lichter. De batterij van 60kWh kan daarbij een rijafstand van 370 kilometer aan, daar waar de batterij van 85 kWh 510 kilometers vreet (aan een constante snelheid van 90 km/u). Tesla batterijen krijgen een garantie van 8 jaar mee. Voor batterijen van 60kWh moet daarbij rekening gehouden worden met een maximum van 201.000 kilometers. Voor batterijen van 85 kWh geldt deze beperking niet. Voor een meerprijs van zo'n € 10.000 treedt na acht jaar een aparte garantie voor batterijvervanging in werking.

Qua motorwerking verdient hier verder ook de AWD-reeks uit 2014 een vermelding. Hiermee werden drie bekende Tesla-modellen van vierwielaandrijving voorzien: de S60, de S85 en de P85. Zij werden voorzien van de achterletter 'D'.

Uitzonderlijke weerstandscoëfficiënt

De uitzonderlijke motorkwaliteit van deze Tesla Model S blijkt vooral uit een opmerkelijk weerstandscoëfficiënt van 0,24: het laagste ooit. Enkel de (later uitgebrachte) Mercedes-Benz CLA-klasse zou beter doen, hoewel Tesla deze resultaten betwist - men schrijft de Mercedes een coëfficiënt van 0,30 toe. Een belangrijk element in deze materie, en ook voor wat betreft de algehele energieprestatie van de Tesla, is de ingebouwde slaapmodus. Het is een energiebesparende toestand waarin de wagen in ruststand wordt gezet, zoals die zich ook bij een computer voordoet. In de slaapstand worden alle displays en elektronische functies van de Tesla uitgeschakeld. Zo worden motor en batterij gespaard en geoptimaliseerd. Net zoals bij een computer vertraagt de slaapmodus de tijd die nodig is voordat de slapende functies weer bruikbaar worden. Echter: wanneer hij niet consequent wordt gebruikt, kan het gebrek aan slaapherstel de capaciteit en draagkracht van de motor aanzienlijk aantasten.

De Tesla Model S autopilot

Een andere vernieuwing van de Model S is de autopiloot. De feature werd toegevoegd vanaf september 2014 en prijkt sindsdien op alle nieuwe S modellen. De basis is een camera die gemonteerd wordt bovenop het windscherm. Hij wordt gekoppeld aan een vooruitkijkende radar, die in de voorgrill wordt gemonteerd. Op zijn beurt vangt die signalen op van ultrasonische sensoren die in de voor- en achterbumpers worden ingebouwd, en die zo als het ware een buffer van 360° rondom de wagen creëren. Dit verbluffende systeem laat de nieuwe Model S toe om alles wat rond de wagen gebeurt te detecteren: wegmarkering, verkeersborden, obstakels, andere voertuigen, et cetera. In combinatie met de adaptieve cruisecontrol (die zich aanpast aan de gegevens gegenereerd door het radar/sonarsysteem) en een rijstrookinformatiesysteem wordt het zo mogelijk de wagen semi-automatisch te laten rijden en parkeren (Tech Pack), of zelfs in vele situaties handsfree te rijden (autopilot). De systemen zijn bovendien altijd up-to-date en staan in directe verbinding met de nieuwste software-updates.

Tesla Model S dashboard

State-of-the-art is tot slot ook het instrumentenpaneel van de Model S. Het is opgebouwd rond een 12.3 inch lcd-scherm. Hier zijn alle belangrijke wagenindicatoren terug te vinden: snelheid, verbruik, druk, energiebereik en actieve onderdelen. De versnellingsbak kan daarbij in vier verschillende standen worden gezet: drive, neutral, reverse en park.

Het instrumentenscherm wordt gecombineerd met een infotainment control touchscreen van 17 inch. Dit scherm is opgedeeld in vier gebieden. Een bovenste rij biedt verschillende schortcuts aan: voor het opladen van de batterij, om het systeem te linken aan HomeLink of om de bestuurdersprofielen op te roepen of aan te passen. Ook Bluetooth en algemene wageninformatie is

hier gemakkelijk terug te vinden. De tweede lijn omvat verschillende apps, waaronder media, navigatie (Google Maps), energie, internet, fotocamera en smartphone.

Dit systeem behelst overigens nog een primeur voor Tesla. Het wordt immers apart aangedreven door NVIDIA Tegra 3D Visual Computing Modules, en Tesla was het eerste bedrijf ooit om deze technologie te integreren in een wagen. Dat is opzienbarend, omdat het zoveel doet voor zo weinig energieverbruik: amper 2% van de energie die een normale CPU nodig heeft.