Tesla Roadster - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Tesla Roadster

De Tesla Roadster is het eerste voertuig van het Amerikaanse Tesla Motors Inc. uit Palo Alto en kwam in maart 2008 op de markt. Deze sportauto met twee zitplaatsen is de eerste volledig elektrisch aangedreven auto ter wereld en hij werd samen met AC Propulsion en Lotus ontwikkeld. Een opvolger is er tot nu toe nog niet, al bevinden de premium-sedan Tesla Model S en de SUV Tesla Model X zich momenteel in de ontwikkelingsfase.

De prestaties van de Tesla Roadster

De Tesla Roadster is uitgerust met een elektromotor achterin de auto. Deze heeft een vermogen van 215 kW en een maximum koppel van 370 Nm – een speciale sportvariant van de roadster heeft zelfs een maximum koppel van 400 Nm. De gewone uitvoering accelereert al binnen 3,7 seconden van 0 naar 100-km/u – een acceleratiewaarde die tot nu toe alleen door een elektromotor kan worden gehaald, aangezien alleen hierbij vanaf de start het volledige koppel ter beschikking staat. Om daarentegen de actieradius te verhogen en om het versnellingsmechanisme en de accu te sparen, werd de snelheid van de Tesla Roadster elektronisch begrensd op 201 km/u.

Zo ziet de Tesla Roadster eruit

Bij het design van de Tesla Roadster zijn duidelijk invloeden van sportautofabrikant Lotus te herkennen – zo vertoont de Tesla Roadster vooral onmiskenbare gelijkenissen met de Lotus Elise, aangezien sommige onderdelen overgenomen zijn van dit model. Zo is het slechts 65 kilo zware aluminium frame van beide voertuigen identiek. Dit frame werd op geen enkele plaats gelast, maar werd geheel vastgeschroefd en vastgeplakt. Ook voor de Opel Speedster werd een dergelijk frame gebruikt. Elon Musk, één van de vijf bedrijfsoprichters van Tesla, zette zich er bovendien voor in dat de complete carrosserie door koolstofvezel werd omhuld. Als dak heeft men de keuze tussen een stoffen dak en een hardtop. Helemaal klaar komt de Tesla Roadster op een totaalgewicht van circa 1240 kg.

De techniek aan boord van de Tesla Roadster

Elon Musk wilde met de Tesla Roadster graag een duurzaam en puur elektrisch aangedreven voertuig op de markt brengen. Daarom werd uiteindelijk afgezien van de oorspronkelijk geplande achterasaandrijving met twee standen, aangezien deze niet voldeed aan de duurzaamheideisen. Hierdoor bleef er maar één stand over voor de roadster - bij de eerste seriemodellen met twee standen werd de tweede stand voor de uitlevering geblokkeerd.
Het energiereservoir bestaat uit een normale lithium-ionen accu, die tot 56 kWh op kan slaan. Deze wordt door een koelvloeistof omspoeld en kan hierdoor continue op een temperatuur tussen 18 en 25 graden Celsius worden gehouden, wat de levensduur verhoogt. Het opladen van de accu neemt aan een normaal 230V stopcontact tot zo’n twintig uur in beslag. Volledig opgeladen kan de Tesla Roadster gemiddeld 350 km rijden, waarbij de actieradius zich afhankelijk van de rijwijze kan beperken tot 200 km of bij zeer zuinig rijden juist kan verhogen tot 500 km. De accu zelf zou tot zo’n 160.000 km of zeven jaar mee moeten gaan. Het verwisselen van de accu kost echter wel zo’n 10.000 euro.