Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-hilux-front

Toyota Hilux

1 / 3
toyota-hilux-front
toyota-hilux-side
toyota-hilux-back

Sterke punten

  • Zeer betrouwbaar en robuust
  • Goede 4x4-eigenschappen
  • Krachtige aandrijving

Zwakke punten

  • Alleen beschikbaar met dieselmotoren
  • Nauwelijks geschikt voor stadsverkeer
  • Minder aandacht voor comfort en technologie aan boord

Toyota Hilux : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Toyota Hilux, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Toyota Hilux: betrouwbaar werkpaard

De Toyota Hilux is een pick-up van het Japanse merk Toyota. Het model is sinds 1968 op de markt en staat bekend om zijn uitzonderlijke betrouwbaarheid en kwaliteiten als veelzijdig werkpaard, ook op onverharde wegen. De Hilux is er in verschillende configuraties en mag maximaal 3,5 ton trekken. Lees meer

Interesse in een Toyota Hilux

Toyota Hilux occasions
Toyota Hilux nieuwe auto's
Toyota Hilux dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Betrouwbaar en veelzijdig inzetbaar
  • Uitstekende kwaliteiten als terreinwagen
  • Robuust ontworpen en kan tegen een stootje
  • Maximum aanhangwagengewicht van 3,5 ton
  • Modern en hoogwaardig interieur
  • Tien jaar garantie

Technische gegevens

Motorisatie

De nieuwste versie van de Toyota Hilux wordt in Nederland aangeboden met keuze uit twee dieselmotoren. Beide diesels bieden een goede mix van prestaties, verbruik en betrouwbaarheid. De Toyota Hilux is er met een 2**.4 D-4D viercilinder turbodieselmotor** met een vermogen van 110 kW (150 pk) en een trekkracht van 400 Nm. Deze motorvariant is te combineren met een handgeschakelde versnellingsbak of een automatische transmissie. Daarnaast is de Hilux beschikbaar met een krachtigere 2.8 D-4D viercilinder turbodiesel met een vermogen van 150 kW (204 pk) en 500 Nm trekkracht. Deze motorversie was lange tijd leverbaar met keuze uit een handgeschakelde versnellingsbak of een automaat, maar wordt nu alleen nog nieuw geleverd met een automaat.

Tegenwoordig is elke versie van de Toyota Hilux ook standaard voorzien van 4WD (vierwielaandrijving). Maar dat was voorheen wel anders, aangezien de Hilux met een enkele cabine geruime tijd ook als 2WD verkrijgbaar was. De kans dat je een Toyota Hilux occasion met 2WD tegenkomt, is dan ook zeer aannemelijk.

Dat de dieselmotoren van de Toyota Hilux vooral zijn ontwikkeld om veel kracht te leveren in zware omstandigheden en bij zware belasting, en niet voor pure snelheid, blijft wel uit de prestatiescijfers. Afhankelijk van de motorversie duurt het 10 tot 13 seconden om (zonder lading) vanuit stilstand naar de 100 km/u te accelereren. De topsnelheid komt niet verder dan 175 km/u. Daarentegen is de Hilux geschikt voor een aanhangwagengewicht tot maar liefst 3.500 kg. Daarmee is het model uitermate geschikt als werkpaard voor professionals in de bouw, voor het trekken van een grote paardentrailer, een boottrailer of ander zwaar spul.

Afmetingen

De Toyota Hilux is beslist niet de grootste pick-up van Toyota, maar in het Nederlandse straatbeeld toch een behoorlijk grote auto. Hij heeft een lengte van 5,33 meter, breedte van 1,80 meter en hoogte van 1,79 meter. Aangezien we het hier hebben over een pick-up, heeft de Hilux geen traditionele kofferbak maar een grote open laadbak die uitstekend geschikt is voor het vervoer van grotere objecten. Afhankelijk van de uitvoering heeft de laadbak een lengte van maximaal 2,35 meter en een breedte van 1,57 meter.

Ander belangrijk kenmerk van de Toyota Hilux is dat hij de eigenschappen van een pick-up combineert met die van een terreinwagen. De Hilux heeft een oersterk ladderchassis, een bodemvrijheid van circa 30 centimeter en een beproefd 4WD-systeem met een sperdifferentieel op de achteras. Daarmee komt de pick-up ook buiten de gebaande paden prima uit de voeten.

Toyota Hilux
Marktintroductie 2020
Lengte x breedte x hoogte 5,33 x 1,80 x 1,79 m
Wielbasis 3,10 m
Laadbak 2,35 x 1,57 x 0,48 m
Ledig gewicht 1.860 - 2.040 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.000 kg
Cilinderinhoud 2.393 - 2.755 cm3
Vermogen 110 - 150 kW (150 - 204 pk)
Koppel 400 - 500 Nm
Topsnelheid 170 - 175 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,2 - 10,2 sec
Tankinhoud 80 l
Verbruik 8,4 - 8,7 l/100 km
CO₂-uitstoot 219 - 229 g/km

Varianten

Behalve de keuze uit twee dieselmotoren en meerdere uitvoeringen variërend van een basale uitrusting tot een redelijk luxe en sportiever aangeklede uitrusting, is de Toyota Hilux ook leverbaar in verschillende carrosserievarianten.

De basisversie van de Hilux heeft een enkele cabine. Dit is een tweedeurs tweezitter met de achterruit direct achter de voorstoelen. Na de Hilux Enkele Cabine volgt de zogeheten Xtra Cabine. Ook dit is een tweezitter, maar dan met meer ruimte achter de voorstoelen om spullen mee te nemen. De Hilux Xtra Cabine heeft ook twee extra portieren, die half zo breed zijn als de voorportieren en in tegengestelde richting openen. Tot slot is er de Hilux Dubbele Cabine. Dit is een volwaardige vijfzitter met vier portieren, maar officieel dus ook een ‘gewone personenauto’ op geel kenteken, waarvoor je de volle mep aan BPM moet betalen. De Hilux Dubbele Cabine is ook beschikbaar op grijs kenteken, maar dan zonder achterbank. Echter worden veel exemplaren van de Hilux Dubbele Cabine op grijs kenteken achteraf alsnog omgebouwd naar een vijfzitter. Als occasion zul je deze uitvoering ook veel tegenkomen.

De lengte van de Toyota Hilux is bij elke carrosserievariant hetzelfde. De werkelijke grootte van de laadbak is dus afhankelijk van de gekozen versie. De Hilux Enkele Cabine heeft de grootste laadbak en de Hilux Dubbele Cabine de kleinste van de drie varianten. Over het algemeen zijn de versies met een dubbele cabine ook het meest luxe uitgevoerd. Vooral de GR Sport-uitvoering, die ook wat sportiever is aangekleed. Deze versie van de Toyota Hilux komt qua interieurafwerking, moderne luxe, multimedia en comfort het dichtste in de buurt van een luxe personenauto.

Prijzen

In de wereld van pick-ups is de Toyota Hilux een betaalbare keuze. De prijzen beginnen bij 30.350 euro voor de Hilux 2.4 D-4D Enkele Cabine. Let wel: dit is de netto catalogusprijs exclusief BTW en BPM, aangezien de Enkele Cabine altijd een bedrijfswagen is op grijs kenteken. De prijzen van de Hilux 2.4 D-4D Xtra Cabine beginnen bij 31.650 euro, ook exclusief BTW/BPM. Wil je een Xtra Cabine met de krachtigere 2.8 D-4D dieselmotor? Dan ben je net geen 40 mille kwijt.

De prijzen van de Toyota Hilux Dubbele Cabine op grijs kenteken beginnen bij 35.550 euro (excl. BTW/BPM) voor de 2.4 D-4D en lopen op tot 50.650 euro (excl. BTW/BPM) voor de meest luxe GR Sport met de 2.8 D-4D-motor. Ter vergelijking: als je als particulier een nieuwe Toyota Hilux Dubbele Cabine op geel kenteken wilt aanschaffen, dan ben je minimaal 110.350 euro kwijt, inclusief BTW en BPM. Een mega verschil dus ten opzichte van de versie op grijs kenteken. Een Hilux op geel kenteken zul je in Nederland daarom ook maar zelden tegenkomen.

De prijzen van Toyota Hilux occasions beginnen ruim onder de 10.000 euro. Voor dat bedrag moet je rekenen op een exemplaar die al aardig wat jaartjes meegaat en een hoge kilometerstand op de teller heeft staan. Veruit de meeste occasions van de Hilux die op AutoScout24 worden aangeboden, zijn redelijk modern. De Hilux is namelijk zeer geliefd voor export naar Afrika, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Voor een goede occasion waar je nog jarenlang plezier van kunt hebben, moet je toch wel denken aan een bedrag van minimaal 18.000 euro exclusief BTW.

Design

Buitenkant

De Toyota Hilux behoort tot de huidige generatie van moderne pick-ups en wil deze claim ook visueel onderstrepen. In de basisversie oogt het model echter ingetogen – alleen de hogere uitrustingslijnen hebben een meer luxueuze of stoere uitstraling. Zo zorgen extra visuele elementen op de wielkasten en de voorkant voor extra afwisseling. De Toyota Hilux GR Sport beschikt bijvoorbeeld over stoere lichtmetalen wielen en een exclusieve grille, waar de basisversie op stalen wielen staat.

Binnenkant

Ook in het interieur toont de Toyota Hilux deels zijn karakter als robuust werkpaard, maar het interieur is door de jaren heen wel lekker modern geworden. De kwaliteit en afwerking zijn van een hoog niveau en de comfortabele stoelen zijn prettig voor langere ritten. Bij de duurdere uitvoeringen zijn veel extra’s inbegrepen, zoals verwarmbare stoelen, climate control en een geïntegreerd multimedia- en navigatiesysteem met naadloze telefoonconnectie. Voor beter zicht achter de hoge laadbak, is de Toyota Hilux ook met achteruitrijcamera verkrijgbaar. Zo is alles wat achter de auto gebeurt, te zien via een 8-inch beeldscherm.

Veiligheid

Bij auto’s zoals de Toyota Hilux is er normaal gesproken minder focus op veiligheid dan bij een personenauto uit dezelfde prijsklasse. Toyota heeft daarentegen wel veel moeite gedaan om de Hilux erg veilig te maken, vooral wanneer gekozen wordt voor het optionele veiligheidspakket. Dit pakket bestaat uit een reeks geavanceerde rijhulpsystemen. Mede hierdoor behaalde de pick-up een topscore van vijf sterren bij de Euro NCAP-crashtest. Bij de Toyota Hilux zijn onder meer de volgende veiligheidstechnologieën standaard aan boord:

  • Toyota Safety Sense
  • Lane Departure Alert
  • Intelligent Cruise Control
  • Trailer Sway Control

Alternatieven

Een belangrijke concurrent van de Toyota Hilux, vooral in Europa, is de Volkswagen Amarok. Met een instapprijs vanaf 42.000 euro kost hij echter beduidend meer. De Amarok scoort veel punten op het gebied van comfort en afwerking, maar minder op het gebied van betrouwbaarheid. Ook de Ford Ranger is een aantrekkelijk alternatief. Het moderne en tegelijkertijd robuuste voertuig is ontworpen voor zwaar terreinwerk en profiteert van alle expertise van Ford als wereldwijd toonaangevend pick-up merk. Andere alternatieven die misschien wel het beste zijn te vergelijken met de Toyota Hilux en ook uit Japan komen, zijn de Isuzu D-Max, Nissan Navara en Mitsubishi L200.

FAQ

Waar wordt de nieuwe Toyota Hilux gebouwd?
De Toyota Hilux wordt voor de Europese markt in een fabriek in Zuid-Afrika gebouwd. Die bevindt zich in Durban, aan de oostkust van het land.
Is de Toyota Hilux geschikt voor off-road rijden?
Jazeker, de Toyota Hilux combineert zijn eigenschappen van een pick-up met die van een terreinwagen. De Hilux heeft vierwielaandrijving met een sperdifferentieel en andere technieken om rijden in het terrein gemakkelijker te maken. Het model wordt ook geleverd met all-terrain-banden. Bovendien heeft Toyota een erg goede reputatie met het bouwen van terreinwagens. Veel 4x4-techniek van de Hilux kennen we ook van de Toyota Land Cruiser.

Beoordelingen voor Toyota Hilux

9 Beoordelingen

5,0