Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-360-overview

Volvo 340

1 / 4
volvo-360-overview
volvo-360-front
volvo-360-back
volvo-360-side

Sterke punten

  • Achterwielaandrijving
  • Degelijke techniek
  • Relatief ruim interieur

Zwakke punten

  • Roest (vooral vroege exemplaren)
  • Niet de hoogste interieurkwaliteit
  • (Vroeger) een oubollig imago

Volvo 340 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo 340, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volvo 340: de laatste Nederlandse auto

De Volvo 340 is uitsluitend geleverd als Volvo, maar voor de overname van het merk nog ontwikkeld als Daf. Daarmee kan de Volvo 340 worden gezien als de laatste echt Nederlandse auto. In zijn tijd werd de Volvo 340 vooral gezien als een wat oubollig model, maar nu begint het model (eindelijk) ook waardering te krijgen van oldtimerliefhebbers. Lees meer.

Interesse in een Volvo 340

Volvo 340 occasions
Volvo 340 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Achterwielaandrijving zorgt samen met de krachtigere motoren van latere modellen voor aansprekende rijeigenschappen.
  • De Volvo 340 staat bekend als een degelijk model met goede betrouwbaarheid.
  • Ten opzichte van de buitenmaten biedt de Volvo 340 een ruim interieur.
  • Goede exemplaren zijn schaars geworden, maar worden daarmee ook waardevoller.

Technische gegevens

Motorisatie

De eerste motor kocht Volvo bij Renault, een 1,4-liter viercilinder met carburator, 70 pk sterk en goed voor 150 km/u. Die motor werd alleen aan een Daf CVT-automaat gekoppeld en had een koudstart met choke. Vanaf 1980 kwam de 2,0-liter viercilindermotor uit de Volvo 240 ook in de 340-serie terecht, nog steeds met carburator en 92 pk sterk en goed voor een top van 180 km/u. Tussen de 1,4- en de 2,0-liter kwam later de 1,7-liter viercilinder van Renault, 80 pk sterk en tot het einde van de serie beschikbaar. Er kwam ook nog een diesel bij, een 1,6-liter viercilinder van Renault, 54 pk sterk. De krachtigste motor bleef de GLT, 115 pk sterk, dankzij de multipoint inspuiting. Behalve de CVT-automaat waren deze motoren ook te combineren met handgeschakelde transmissie met vier of vijf versnellingen. De Volvo 340 heeft altijd achterwielaandrijving.

Afmetingen

De Volvo 340 was ongeveer 4,3 meter lang (4,4 meter voor de sedan), 1, 7 meter breed en 1,4 meter hoog. De wielbasis meet ongeveer 2,4 meter. De bagageruimte bood plaats aan 362 liter bagage en was uit te breiden met de neerklapbare achterbank tot ruim 1.000 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Volvo 340
Marktintroductie 1976
Lengte x breedte x hoogte 4,30-4,42 x 1,66 x 1,39 m
Wielbasis 2,40 m
Inhoud bagageruimte 362 l
Ledig gewicht 922-1.083 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.440-1.600 kg
Cilinderinhoud 1.397-1.986 cm3
Vermogen 40 kW (55 pk)-59 kW (80 pk)
Koppel 100-130 Nm
Topsnelheid 140-165 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 20,0-12,5 sec
Tankinhoud 45-48 l
Verbruik 6,4-7,6 l/100 km
CO₂-uitstoot Niet geregistreerd

Varianten

De Volvo 340 was leverbaar in verschillende uitrustingsniveaus, waarvan de DL, GL, GLS en GLT de meest gangbare zijn. De Volvo 340 was op zijn beurt een variant van de luxere Volvo 360, of andersom natuurlijk. Net hoe je het bekijkt. Verder was de Volvo 340 leverbaar als drie- en later ook vijfdeurs hatchback. Ook werd een vierdeurs sedan aan het aanbod toegevoegd. In sommige landen, waaronder Nederland, werd korte tijd ook een besteluitvoering geleverd. Dat was een driedeurs hatchback, maar dan zonder achterbank en met dichtgemaakte achterste ruiten. Ook waren er enkele speciale uitvoeringen, waarvan de Millonaire Edition de meest noemenswaardige is. Dat is een speciale luxe uitvoering die werd uitgebracht ter gelegenheid van het miljoenste geproduceerde exemplaar van de Volvo 300-serie.

Prijzen

Tijdens zijn vrij lange productieperiode van 1976 tot en met 1991 had de Volvo 340 afhankelijk van de uitvoering een vanafprijs van zo’n 8.500 tot 14.000 euro. Ooit was de Volvo 340 zeker in Nederland een zeer populair model dat op iedere straathoek stond, maar in verhouding zijn er maar weinig overgebleven. Zeker bij vroege exemplaren was roest een vijand, maar daarnaast is de auto lange tijd ook niet het bewaren waard gevonden. Pas sinds een paar jaar beginnen liefhebbers van oldtimers het model te waarderen. Voorlopig is een Volvo 340 occasion nog lekker voordelig, maar dat zou dus zomaar kunnen gaan veranderen. Op dit moment is een Volvo 340 te vinden voor zo’n kleine 1.800 euro voor een ‘goed’ exemplaar tot 7.000 euro voor een Volvo 340 in topstaat. Vanwege de zeldzaamheid is het allereerste type – met de ‘Daf-neus’ – het meeste waard, mits in goede staat natuurlijk.

Design

Buitenkant

De Volvo 340 had vooral een doelmatig ontwerp en zeker als sedan is het een vrij doorsnee model voor zijn tijd. Bij zijn introductie viel de hatchbackversie wel op door onderaan de achterruit een klein ‘kontje’ te hebben. Daarin was de Volvo 340 niet uniek, maar het is wel een van de eerste modellen die dat had. Verder zijn de modellen van voor en na 1981 duidelijk van elkaar te onderscheiden. Het vroege model had een voorzijde die oorspronkelijk voor Daf was ontworpen. Bij de facelift in dat jaar kreeg de Volvo 340 een strakkere voorzijde die beter bij de andere Volvo-modellen paste.

Binnenkant

Het dashboard was overzichtelijk en functioneel. In de middenconsole was plaats voor ventilatieroosters, verwarming met schuifknoppen, een elektrisch klokje, een radio en een diep opbergvak achter de pook. Een riant handschoenkastje maakt het geheel aan de rechterkant af. De stoelen waren goed van vorm, goed verstelbaar en de achterbank neerklapbaar. Volvo liet zijn plastic afwerking er toch enigszins rijkelijk uitzien, het geheel was degelijk. Wel was de bouwkwaliteit bij vroege exemplaren minder goed dan bij latere.

Veiligheid

In de tijd van de Volvo 340 bestond Euro NCAP nog niet, maar Volvo maakte wel op eigen initiatief veel werk van de veiligheid van zijn modellen. Daar kon de Volvo 340 van meeprofiteren, ook al begon de auto als Daf-ontwerp. Zo had de Volvo 340 niet alleen standaard veiligheidsgordels, maar ook doordachte kreukelzones en dikke bumpers die ervoor zorgden dat bij een aanrijding op lage snelheid geen schade ontstond. Dat was allemaal nog niet vanzelfsprekend toen de auto in 1976 voor het eerst op de markt kwam.

Alternatieven

In de periode van zijn productie (1976-1991) concurreerde de Volvo 340 met andere compacte auto's van vooral Europese makelij. Belangrijke concurrenten waren de Ford Escort, Opel Kadett en Volkswagen Golf. Deze modellen waren populair in hetzelfde segment en boden vergelijkbare kenmerken zoals compacte afmetingen en redelijke brandstofefficiëntie. De Renault 5 en Peugeot 205 waren ook geduchte concurrenten, bekend om hun stadsgerichte ontwerpen en efficiënte gebruik van ruimte. Hoewel de Volvo 340 zich onderscheidde door zijn Zweedse betrouwbaarheid en focus op veiligheid, boden de meeste concurrenten modernere rijeigenschappen en hoogwaardiger interieurs.

FAQ

Hoeveel pk heeft een Volvo 340?
Afhankelijk van het jaar en de uitvoering heeft de Volvo 340 een vermogen van 40 kW (55 pk) tot 59 kW (80 pk). Dat eerste is wat aan de lage kant, maar de krachtigste motoren zijn sterk zat gezien het lage gewicht van de auto.
Wat kost een Volvo 340?
De Volvo 340 had in Nederland een oorspronkelijke nieuwprijs van 8.500 tot 14.000 euro. Een Volvo 340 occasion is tegenwoordig te vinden voor 1.800 tot 7.000 euro, waarbij de prijzen langzaam stijgen nu de auto is ‘ontdekt’ door liefhebbers.
Zijn er nog reserveonderdelen voor de Volvo 340 beschikbaar?
De Volvo 340 is al lange tijd niet meer in productie, maar wel lang in productie geweest. Daarnaast is er een groeiend aantal liefhebbers dat zijn best doet om overgebleven exemplaren rijdend te houden. Via clubs, beurzen en Volvo- en oldtimerspecialisten is daardoor een best goede onderdelenvoorziening voorhanden.

Beoordelingen voor Volvo 340

1 Beoordelingen

4,0

Meer informatie

Meer links