Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-480-front

Volvo 480

1 / 3
volvo-480-front
volvo-480-side
volvo-480-back

Sterke punten

  • Origineel Nederlands design
  • Fraai interieur
  • Prettig weggedrag

Zwakke punten

  • Instap naar achteren
  • Geen afdekking kofferruimte
  • Hoge laaddrempel

Volvo 480 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volvo 480, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volvo 480: sportieve coupé met een Nederlands tintje

De Volvo 480 is een Zweed met een zwaar Nederlands accent. De auto is in Nederland ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd. Hij is de wegbereider voor Volvo’s compacte model, de 440-460. Maar de 480 is een veel groter succes geworden dan de bedoeling was en is inmiddels internationaal een klassieker. Lees meer.

Interesse in een Volvo 480

Volvo 480 occasions
Volvo 480 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Karakteristiek, fraai model met een Nederlands tintje om trots op te zijn.
  • Eveneens fraai interieur met twee stoelen achterin.
  • Eerste Volvo met voorwielaandrijving en daardoor een prima en voorspelbaar weggedrag.
  • Geen echte sportauto, maar comfortabele, enigszins sportieve coupé.

Technische gegevens

Motorisatie

Deze ‘Nederlandse’ Volvo 480 verschijnt in 1986 met een turboloze 1,7-liter benzinemotor. Die is in de basis van Renault afkomstig, maar voor Volvo zeer grondig door Porsche Engineering aangepast. De motor levert 78-80 kW (106-109 pk), maar als Volvo de motor in 1989 aanpast, daalt het vermogen naar 70-76 kW (95-102 pk). Volvo neemt deze motorversie in 1992 uit productie. Intussen introduceert Volvo in 1988 ook een turbovariant van de 1.7-motor, die dan 88 kW (120 pk) vermogen levert. In de laatste productiejaren introduceert Volvo een turboloze tweelitermotor, ook met 80 kW (109 pk) en ook in de basis afkomstig van Renault. De motoren zijn met twee kleppen per cilinder niet de modernste krachtbronnen van hun tijd, ondanks dat Porsche de motoren onder handen had genomen op voor wat betreft cilinders, cilinderkop, spruitstuk en Bosch K-Jetronic-brandstofinspuiting.

Volvo doet niet alleen voor de motoren, maar ook voor de handgeschakelde vijfversnellingsbak een beroep op Renault. De Volvo 480 is er ook met een viertrapsautomaat van ZF.

Afmetingen

Met de 480 bereidt Volvo zich voor op de overstap naar een lager marktsegment. Er waren in de late jaren zeventig en begin jaren tachtig wel kleine Volvo’s, maar dat waren de modellen die Volvo ‘kreeg’ toen het DAF Personenwagens overnam. De DAF 66 werd de Volvo 66 en ten tijde van de overname in 1975 was de toekomstige DAF 88 al in zo’n vergevorderd ontwikkelingsstadium dat Volvo de auto na kleine aanpassingen in productie nam als Volvo 343.

De Volvo 480 is de voorloper van de kleinere modellen van het merk, de 440 en 460 – compacte middenklassers die op dezelfde techniek zijn gebaseerd en kort na de 480 verschijnen. De Volvo 480 is dus met 4,26 meter lengte en 1,71 meter breedte ook compact. De bagageruimte is met 161-660 liter gewoon klein, maar dit is ook geen gezins- of boodschappenauto.

De belangrijkste specificaties op een rij

Volvo 480
Marktintroductie 1986
Lengte x breedte x hoogte 4,26 x 1,71 x 1,32 m
Wielbasis 2,50 m
Inhoud bagageruimte 161-660 l
Ledig gewicht 1.003-1.039 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.410-1.460 kg
Cilinderinhoud 1.721-1.998 cm3
Vermogen 70-88 kW (95-120 pk)
Koppel 140-175 Nm
Topsnelheid 180-205 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,0-11,0 sec
Tankinhoud 48-60 l
Verbruik 8,9 l/100 km
CO₂-uitstoot n.b.

Varianten

Hoewel de Volvo 480 het eerste model van de 400-reeks van Volvo is, is het eigenlijk de coupéversie van de vijfdeurs 440 en de 460 sedan. De 480 ES is in feite de basisversie van de coupé, maar hij is voorzien van een fraai interieur met vier zitplaatsen en een boordcomputer – een vrij nieuw verschijnsel halverwege de jaren tachtig. Nieuwere versies heten S en afhankelijk van de motor GT, Turbo en GT-Turbo. De GT was sportiever georiënteerd en de Turbo-versies zijn – uiteraard – voorzien van een turbomotor. Alle 480’s hebben twee portieren en een glazen achterklepje.

Prijzen

Nieuw kostte de Volvo 480 omgerekend naar euro’s minimaal ruim 20.000 euro. De topversies – de Volvo 480 Turbo en ES GT-Turbo kostten destijds zo’n 28.000 euro. Het was zoals gewoonlijk bij Volvo beslist geen koopje, maar de auto viel toch goed in de smaak.

Het is natuurlijk niet gek dat na dertig à veertig jaar heel wat van de 80.000 gebouwde exemplaren zijn gesneuveld. Je vindt soms nog wel een occasion voor prijzen vanaf 3.500 euro, maar natuurlijk moet je gezien de leeftijd van de auto rekening houden met hoge kilometerstanden en (verborgen) gebreken. Er zijn natuurlijk ook uitschieters naar boven, tot boven de 20.000 euro bij iemand die ervan uitgaat dat de Volvo 480 een klassieker wordt. Kán overigens best.

Design

Buitenkant

Door zijn vorm en naam, waartoe oorspronkelijk de letters ES behoren, houdt de Volvo 480 ES de herinnering warm aan de Volvo 1800 ES – eveneens een klassieker met een lang doorlopende kap en een glazen achterklep – waardoor de bagageruimte overigens een hoge drempel heeft. Maar het eerste wat opvalt, is de aerodynamische neus met klapkoplampen. En het grote glasoppervlak, de lang en vlak doorlopende zijruiten en de daklijn. De achterlichten gaan schuil in een donkere strip en de vrij verticale achterruit doet dienst als achterklep. Bij zijn introductie op de Autosalon van Genève in 1986 trok de 480 alle aandacht van pers en publiek naar zich toe en het model veroverde dan ook meerdere designprijzen.

Binnenkant

De Volvo 480 is voorzien van een ergonomisch interieur. In de ‘zwevende’ middenconsole zijn allerlei bedieningsknoppen ondergebracht. De vooruitstrevende Volvo 480 is een van de eerste auto’s met een digitaal informatiecentrum. De stoelen zijn sportief gevormd, maar tegelijk ook heel comfortabel. Ook achterin kun je – met enige moeite – plaatsnemen in sportief gevormde stoelen, maar daar is maar plek voor twee. Het is jammer dat alleen de laatste series van de 480 zijn voorzien van een afdekking voor de bagageruimte.

Veiligheid

De Volvo 480 is een product van halverwege de jaren tachtig, dus veiligheidssystemen zoals wij die nu kennen, zijn afwezig. Maar als een échte Volvo is de 480 een veilige auto dankzij zijn stabiele constructie. Veiligheidsgordels op alle zitplaatsen en een SRS-airbag (voor de bestuurder) zijn wel standaard. En natuurlijk is de Volvo 480 voorzien van grote, stevige bumpers, maar het zijn allemaal zaken die alleen passieve bescherming bieden. ABS en tractiecontrole zijn optioneel of afhankelijk van de uitvoering.

Alternatieven

De Volvo 480 is een unieke auto. Een BMW Z3 Coupé zou een alternatief kunnen zijn, maar dat is toch een heel ander kaliber auto, ondanks de vergelijkbare carrosserievorm. In dezelfde exclusieve/obscure hoek vind je misschien wel een Reliant Scimitar – een Brits model dat ook al dungezaaid is.

FAQ

Heeft Porsche iets te maken gehad met de motor in de Volvo 480?
Ja, nou ja, Porsche Engineering dan. De motoren in de Volvo 480 zijn door Renault ontwikkelde benzinemotoren die Porsche Engineering flink onder handen heeft genomen. Vooral met de kleine turbo heeft Porsche Engineering uitstekend werk geleverd, maar ook de andere motoren in de Volvo 480 hebben zich betrouwbaar getoond.
Wat is een SRS-airbag?
SRS staat voor ‘Supplementary Restraint System’ – zeg maar ‘aanvullend veiligheidssysteem om te voorkomen dat de inzittende bij een crash van zijn plaats schiet’. Dit is een airbag die in combinatie met een veiligheidsgordel functioneert. In Europa waren airbags kleiner dan in de VS omdat hier de gordelplicht immers al gold. De airbags vervulden meer een aanvullende rol, vandaar de naam. In de VS waren de airbags destijds groter omdat de VS geen gordelplicht had.
Zijn ABS-remmen dan niet standaard?
ABS en tractiecontrole waren optioneel in de Volvo 480, of afhankelijk van de uitvoering. In de tijd dat de Volvo 480 nieuw te koop was, gold ABS als een premium voorziening waarvoor de klant extra moest betalen. ABS was dus een optie waaraan de gemiddelde autokoper geen geld aan uitgaf.

Beoordelingen voor Volvo 480

1 Beoordelingen

4,0

Meer informatie

Meer links