VW Bus - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig
Helaas hebben wij geen overeenkomende auto beschikbaar. Wij hebben de volgende alternatieven voor u gevonden.

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over VW Bus

Voor Volkswagen begint de economische opleving in 1950 met de VW-Bus

Voertuigfabrikant Volkswagen uit Wolfsburg is opgeklommen tot één van ‘s werelds meest vooraanstaande autoproducenten. Dit begon in de jaren ‘50 met de VW-Bus. Terwijl de gelijktijdig ontwikkelde VW-Kever op het gebied van personenauto’s het begin van de wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog markeerde, werd de VW-Bus als bestelbus met de meest verschillende carrosserieën, als minibus in het bedrijfsleven en als inzetvoertuig het symbool van de economische opleving. De VW-Bus veroverde later ook zijn plaats als vrijetijdsvoertuig en als voertuig voor het dagelijks leven met een vroege uitvoering van een gezins-MPV en als Multivan en camper.

De generaties van de VW-Bus vanaf 1950

Officieel noemde de fabrikant de onder de bijnaam ‘Bulli’ bekend geworden VW-Bus een bestelwagen. De verschillende generaties die sinds 1950 verschenen kregen de letteraanduiding T met aansluitend het cijfer van de generatie. Hieronder een overzicht van de generaties tot nu toe:

? T1 1950 - 1967
? T2 1967 - 1979
? T3 1979 - 1992
? T4 1990 - 2003
? T5 vanaf 2003.

De VW-Bus als minibus en bestelbus

De VW-Bus werd in de verschillende bouwjaren gebouwd als personentransportwagen voor maximaal negen passagiers, als bestelwagen met open laadruimte en als gesloten bestelauto. Voor bedrijfsmatig gebruik konden de verschillende modellen van de bestelbus besteld worden in twee laadbreedtes, twee wielbasissen, twee dakhoogtes en met een enkele of dubbele cabine. Deze flexibiliteit droeg ertoe bij dat de VW-Bus in elke generatie opnieuw in de top van de voertuigregistratie statistieken voor bestelbussen te vinden was. Een andere reden voor het succes als longseller was dat de VW-Bus zich met een laadcapaciteit van maximaal 1,2 ton, een laadvolume van meer dan zes kubieke meter of een laadoppervlak van meer dan vier vierkante meter bewees als laadreus van zijn klasse.

Het design van de VW-Bus

Tot de derde generatie bouwde Volkswagen de VW-Bus in het klassieke Bulli design. De kenmerken hiervan waren de ronde vormen en het VW-logo dat in het midden tussen de grote ronde koplampen geplaatst was. Vanaf 1979 kreeg de VW-Bus hoekigere vormen. Sinds de jaren ‘90 kenmerkten rechthoekige koplampen en een langere voorkant de klassieker van Volkswagen. Parallel aan de ontwikkeling van het design veranderden de constructeurs in de loop van de productieperiode ook de technische elementen en de motoren.

De motoren van de VW-Bus

In het begin beschikte de VW-Bus over achterwielaandrijving en luchtgekoelde boxermotoren met 18 kW (25 pk). De VW-Kever van de eerste jaren had ongeveer dezelfde motor. Vanaf de jaren ’70 was de VW-Bus verkrijgbaar met meer dan twaalf verschillende benzine- en dieselmotoren. Dit waren nieuwe, watergekoelde motoren. Sinds de jaren ’80 koos VW vooral voor dieselmotoren, hier was vooral onder de zakelijke klanten meer vraag naar. De VW-Bus met 25 pk uit de beginjaren ontwikkelde zich tot een bestelbus met voorin geplaatste motor die naar wens werd uitgerust met sedancomfort. Deze had in de topversie met een cilinderinhoud van 3,2 liter een prestatievermogen van 170 kW (235 pk). De topdiesel (een turbodiesel) had een prestatievermogen van 128 kW (174 pk). Vanaf 1984 waren er ook VW-Bussen met vierwielaandrijving in de collectie opgenomen.

De VW-Bus als vrijetijdsmobiel en rijdend bureau

De VW-Bus won steeds meer aan betekenis als vrijetijdsmobiel sinds het verschijnen van de eerste camper. Deze camper werd al in 1950, in generatie T1, door uitruster Westfalia aangeboden. De Wolfsburgers boden de VW-Bus vanaf 1981 ook aan met een comfortuitrusting als Caravelle. Deze vroege versie van een grote sedan had tot negen zitplaatsen. De vrijetijdscollectie werd nog aangevuld met campers zoals de VW California en de VW-Multivan, met bijvoorbeeld achterbanken die neergeklapt konden worden tot tweepersoonsbed. Volkswagen bouwde de VW-Bus zelfs in een business-uitvoering als rijdend bureau met een complete uitrusting voor het mobiele kantoor.