VW California - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De eerste VW-California komt in 1988 als camper op de markt

Het gebruik van de VW-Transporter als vrijetijdsvoertuig hoorde al sinds het begin van de productieperiode van deze tot klassieker geworden compacte transporter van Volkswagen tot de geschiedenis van het model. Al in het eerste productiejaar in 1950 bood Volkswagen hun VW-Transporter als camper aan met een handmatig te openen scharnierdak. In de derde generatie van de minibus nam Volkswagen met de in 1985 geïntroduceerde VW-Multivan het camper concept officieel in de voertuigcollectie op. Het idee daarachter: in het dagelijkse leven bood de Multivan plaats aan zes passagiers; op vakantie liet de achterste zitbank zich omtoveren tot een tweepersoonsbed. In de volgende jaren werd deze productlijn vervolgens voortgezet met de modellen Joker en Atlantic, zo klom de VW-Transporter op tot een echte kampeerwagen. In 1988 presenteerde de fabrikant vervolgens zijn eerste camper uit de nieuwe serie VW-California.

De VW-California met klapdak biedt slaapruimte aan vier personen

Het eerste California model was gebaseerd op de T3 uit de VW-Transporter bouwserie en beschikte over dezelfde motortechniek. In de VW-Bus werd deze motor traditioneel achterin geplaatst. Wanneer de achterste zitbank werd neergeklapt veranderde het interieur in een slaapplaats voor twee personen. Tot de basisuitrusting hoorde ook een smal keukenblok. Deze was aan de zijkant ingebouwd en beschikte over kastjes, een gasstel, een koelbox en een ingebouwd aanrecht. Het optioneel verkrijgbare klapdak van de VW-California bood in uitgevouwen positie aan nog twee personen een slaapplaats.

In 1991 wordt de eerste VW-California met voorin geplaatste motor gepresenteerd

In de in 1991 gepresenteerde tweede generatie van de California werd er niet meer op het motorblok overnacht. Volkswagen had namelijk afscheid genomen van het achterin plaatsen van de motor en de nieuwe motor in de verlengde voorkant van de VW-Transporter geplaatst. Dubbel glas zorgde nu in de VW-California voor een comfortabeler klimaat en aan het interieur veranderde aanvankelijk weinig. Bij deze generatie van de VW-California voerde Volkswagen tegelijkertijd de speciale uitvoeringen van de VW-California in. Hierdoor werd de camper in diverse varianten beschikbaar.

De eerste VW-California met vierwielaandrijving en een vast hoog dak verschijnt in 1993

De eerste speciale uitvoering was de in 1993 verschenen VW-California Beach met een gereduceerde basisuitrusting en bijpassende lagere prijzen. In de versies VW-California Tour en Club was de camper op basis van de VW T4 ook met een verlengde wielbasis en met vierwielaandrijving beschikbaar. In de Exclusive uitvoering kreeg de VW-California een vast hoog dak met ruimte voor twee slaapplaatsen. De motoren waren georiënteerd aan de voor de VW-Bus verkrijgbare motoren, de topmotor was de 2,5 liter dieselmotor met een prestatievermogen van 111 kW (150 pk).

Meer comfort en minder gewicht voor de California generatie vanaf 2003

De derde generatie van de VW-California op basis van de VW T5 kwam in 2003 op de markt. Door het gebruik van lichte materialen zoals aluminium voor het elektrisch te openen dak en de meubelonderdelen moesten het gewicht van de auto en het brandstofverbruik verlaagd worden. Tegelijkertijd zorgden bredere slaapplaatsen met een lattenbodem voor een hoog comfort in de nieuwe VW-California, die in verschillende uitrustingsvarianten als Beach, Trendline en Comfortline aangeboden werd. Als opvolger van de California Synchro was de VW-California cape2cape met vierwielaandrijving in de collectie opgenomen. Deze was bedoeld voor offroad vakanties. Met uitzondering van het voor twee personen bedoelde goedkoopste model Beach waren alle VW-California modellen uit deze bouwserie optioneel met een hoog dak verkrijgbaar.

De technische uitrusting en motoren van de VW-California camper

Volkswagen rustte de actuele modellen van de VW-California standaard uit met ABS, sperdifferentieel, tractiecontrole en ESP. Als motor was er de keuze uit acht dieselmotoren met een cilinderinhoud van 1,9 tot 2,5 liter. Het goedkoopste model was de 1,9 liter TDI-motor met 62 kW (84 pk). Deze had volgens de fabrikant een gemiddeld brandstofverbruik van 8,0 liter diesel (211 g/km CO2). Het topmodel beschikte over een 2,5 liter TDI-motor met 128 kW (174 pk). Deze had een gemiddeld brandstofverbruik van 9,7 liter, dat kwam overeen met een CO2-uitstoot van 257 g/km.

Mehr anzeigen