Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-passat-cc-front

VW CC

1 / 3
vw-passat-cc-front
vw-passat-cc-side
vw-passat-cc-back

Sterke punten

  • Betaalbare prijs
  • Betrouwbare benzine- en dieselmotoren
  • Zeer hoog rijcomfort

Zwakke punten

  • Relatief vlak interieur
  • Nogal verwarrend koetswerk
  • Heeft de neiging tot versleten aandrijfassen

Volkswagen CC : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen CC, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

VW CC: Prachtige vierdeurscoupé uit de middenklasse

De VW CC is een vierdeurscoupé die de Duitse autofabrikant Volkswagen van 2008 tot 2016 produceerde en die tot 2014 ook in Nederland leverbaar was. Tot begin 2012 bracht VW het model nog op de markt onder de naam VW Passat CC. Het voertuig is gebaseerd op de VW Passat B6. De afkorting "CC" in de modelnaam staat voor "Comfort Coupé". Lees meer

Interesse in een VW CC

VW CC occasions
VW CC nieuwe auto's
VW CC dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De VW CC is een stijlvolle en hoogwaardige coupé voor een lage prijs
  • Het brandstofverbruik is laag dankzij de zuinige dieselmotor
  • De prestigieuze V6-benzinemotor zorgt voor een zijdezachte rit
  • Het praktische rijassistentie- en veiligheidssysteem denkt aan de bestuurder.
  • De middelgrote auto maakt indruk met het uiterlijk van een auto uit de luxeklasse.

Gegevens

Motor

De VW CC, die tussen 2008 en 2016 in slechts één modelgeneratie werd gebouwd, bood een zeer breed scala aan motoren. Ze varieerden van 4-cilinder-benzine- en dieselmotoren tot 6-cilinder benzinemotoren. Er was geen hybride of zelfs een elektrische variant.

Alle modelvarianten waren standaard uitgerust met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Een 6-traps DSG versnellingsbak was ook beschikbaar. De tank had ook een volume van 70 liter, waardoor ritten van 680 tot maximaal 1.600 kilometer mogelijk waren met de VW CC. In termen van verbruik zijn dit absolute piekwaarden. Wie ook een aanhangwagen aan zijn CC had gekoppeld, mocht tot 750 kilogram ongeremd en tot 1.500 kilogram geremd met het voertuig trekken.

Afmetingen

De bagageruimte van 532 liter is precies in lijn met het gemiddelde voor middelgrote auto's, maar de bagageruimte zelf is erg ondiep, zodat grotere koffers hier meestal geen plaats vinden. Zijn afmetingen maken van de VW CC echter een statige auto. Het voertuig is daarom beter te rijden op landwegen of snelwegen dan in hectische stadscentra met krappe parkeerplaatsen.

Op brede wegen kan de comfortabele coupé met zijn vier zitplaatsen en lange wielbasis van 2,71 meter zijn ware kracht laten zien - rijcomfort. Met zijn leeggewicht van tussen de 1.489 en 1.707 kilogram en de daarmee samenhangende bescheiden verbruikscijfers is de edele Passat over het geheel genomen het meest geschikt voor deze eis. Ook de bodemvrijheid van ongeveer 14 centimeter is net hoog genoeg, zodat ook grovere oneffenheden op de weg of kuilen geen problemen opleveren.

De volgende technische gegevens hebben betrekking op de VW CC 1.4 TSI:

Bouwperiode 2012 tot 2014
Lengte, breedte, hoogte 4,80 m, 1,86 m, 1,42 m.
Wielbasis 2,71 m
Inhoud kofferruimte 532 l
Leeggewicht 1.405 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.960 kg
Cilinderinhoud 1.390 cm³
Koppel 240 Nm
Topsnelheid 222 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,5 s
Tankinhoud 70 l
Verbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 152 g/km

Varianten

Tussen 2008 en 2016 bood autofabrikant VW de CC alleen aan als vierdeurscoupé. Andere carrosserievormen of zelfs een speciale of sportversie waren nooit gepland voor de CC.

Prijs

Kopers moesten tussen 40.050 en 57.532 euro investeren voor de VW CC als nieuwe auto, afhankelijk van de uitvoering. Deze prijs maakt de auto tot een relatief betaalbare middenklasser met een luxe-uitstraling. Als occasion is elke CC tegenwoordig goedkoper te krijgen en kost gemiddeld tussen de 6.000 en 15.000 euro.

Design

Exterieur

De carrosserievorm van de CC lijkt veel platter dan die van de Passat en oogt stijlvol dankzij de lagere C-stijl en de frameloze ramen. Ook opvallend zijn de naar achteren getrokken smalle koplampen en de meer spitse voorkant met het aflopende radiatorrooster. Hierdoor ziet het voertuig er veel gestroomlijnder en agressiever uit. De vrij lange passagiersruimte wordt vergezeld door de vrij korte notchback, die een dubbele uitlaatpijp heeft en eveneens smalle en langwerpige achterlichten.

Wat de speciale uitrusting betreft, waren de volgende voorzieningen ook beschikbaar voor het exterieur:

  • Talladega" lichtmetalen velgen
  • Uitrustingsvariant R-Line
  • Dorpelijsten met R-Line logo
  • Speciale buitenlak zoals "Dynamic Black".

Interieur

Binnenin is de VW CC vrijwel niet te onderscheiden van de Passat uit die tijd. Ook hier worden de inzittenden begroet door de vrij functionele, maar visueel zeer aantrekkelijke cockpit. Verder zijn een centrale klok, een navigatiesysteem met touch display en een vrij lage middenconsole gemonteerd. De snelheidsmeter is analoog en vier luchtroosters zorgen voor een goede airconditioning. Bestuurder en passagier hebben het genoegen te zitten op ergonomische en individueel verstelbare sportkuipstoelen.

Als speciale uitrusting hadden aspirant-kopers de volgende keuzes voor het interieur:

  • Herkenning van verkeersborden
  • Park Assist parkeerassistent
  • Sfeerpakket

vw-cc-interior

vw-cc-seats

Veiligheid

De VW CC is nog niet onderworpen aan een Euro NCAP crashtest, maar dit type auto wordt over het algemeen nog steeds als zeer veilig beschouwd. In dit opzicht is de CC standaard uitgerust met een serie gestandaardiseerde veiligheidssystemen, zoals geïntegreerde slaperigheidsdetectie, actieve hoofdsteunen, waarschuwing voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook, dodehoekassistentie, remassistentie en andere veiligheidsvoorzieningen. Bovendien heeft de CC een uitzonderlijk goede wegligging en door de lagere voertuighoogte in vergelijking met de gewone Passat ook een beter bochtengedrag.

Alternatieven

Een uiterst populair VW-alternatief voor de VW CC is natuurlijk in de eerste plaats de iets hogere en dus ruimere VW Passat B6, die model stond voor de CC. Volkswagen produceerde de Passat B6 tussen 2005 en 2010. Qua prijs is de VW Passat B6 nu op de markt voor occasions verkrijgbaar voor tussen de 3.000 en 10.000 euro, waarmee hij over het geheel genomen aanzienlijk goedkoper is dan de duurdere CC.

Naast VW is ook de Mercedes-Benz CLS C129 gebouwd tussen 2004 en 2010 een spannend CC-alternatief. Deze laatste biedt dan weer nog krachtigere V8-benzinemotoren tot maximaal 514 pk, maar is geprijsd van ongeveer 10.000 tot 20.000 euro.

FAQ

Waar staat de modelaanduiding CC voor in de VW CC?
De modelaanduiding "CC" staat voor "Comfort Coupé".
Wie heeft de VW CC ontworpen?
De toenmalige hoofdontwerper van VW, Murat Günak, ontwierp het ontwerp van de VW CC en wilde hem oorspronkelijk "VW HC" noemen voor "Haute-Coupé".
Is de VW CC geschikt als bedrijfswagen?
De VW CC is - net als de VW Passat - ideaal als bedrijfswagen, want er kunnen tot vier personen comfortabel in reizen en hij heeft veel bergruimte. Bovendien bieden veel VW-dealers aantrekkelijke leasecontracten voor de CC.
Wat is het verschil tussen de VW CC en de VW Passat?
Het verschil tussen een VW Passat en een VW CC ligt vooral in de voertuighoogte, die bij de CC iets vlakker is door de lagere C-stijl. De CC is ook iets breder aan de achterkant dan aan de voorkant en dus breder dan de Passat. Evenzo zijn de motoropties voor de CC iets sportiever dan voor de pure Passat.

Beoordelingen voor Volkswagen CC

25 Beoordelingen

4,8