Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-golf-3-side

Volkswagen Golf 3

1 / 3
vw-golf-3-side
vw-golf-3-front
vw-golf-3-back

Sterke punten

  • Ruimtelijker dan zijn voorganger
  • Uitgebreid motoraanbod
  • VR6 verkent de sportieve kanten van VW

Zwakke punten

  • Roestgevoelig
  • Minder betrouwbaar dan zijn voorgangers
  • Steeds moeilijker vindbaar in goede staat

Volkswagen Golf : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Golf, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Golf 3: Een van VW’s echte klassiekers

In 1991 kwam de derde generatie Volkswagen Golf op de markt. Het was een evolutie van de Golf Mk. 2 die vooral wilde uitpakken met meer ruimte. Hij was beschikbaar als drie- of vijfdeurs hatchback, als Variant stationwagon en als Cabrio. Een sedan versie kende de Golf niet, daar vond Volkswagen de Vento voor uit. Behalve de Golf GTI kwam er ook een Golf VR6 op de markt, een krachtigere versie die meer sportiviteit uitstraalde. Lees meer

Interesse in een Volkswagen Golf 3

Volkswagen Golf 3 occasions
Volkswagen Golf 3 nieuwe auto's
Volkswagen Golf 3 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Golf III groeide wat in de lengte en gaf zo meer binnenruimte aan de inzittenden.
  • De Golf III evolueerde qua design uit de Golf II. De banaanvormige C-stijl was uitgesprokener en de ronde koplampen werden een stuk ovaler.
  • Een driedeurs Golf hatchback vormde de basis, met voor wie wilde twee extra deuren. Daarbij kwamen later een Cabriolet, nadat die versie bij de tweede generatie werd overgeslagen.
  • Het was ook de eerste generatie met een TDI-motor, een Turbodiesel met Intercooler. Deze leverde meer vermogen en zou een heel decennium en langer in verschillende Volkswagen-modellen het verschil maken.

Belangrijke gegevens

Motoren

Niet alleen de GTI, VR6 en TDI maakten het aanbod motoren van de Golf III. Het aanbod benzinemotoren begon bij een 1.4 viercilinder met 60 pk. De 1.6 zorgde voor 75 en later ook voor 100 pk. Tot die laatste versie verscheen voegde Volkswagen een 1.8 met 75 of 90 pk toe aan het model.

Vervolgens komen de 2.0’s met een GTI-toevoeging, goed voor 115 pk en 150 pk in de GTI 16v-versie. De VR6 kwam er in 2.8 en 2.9 liter uitvoering. De eerste kreeg 174 pk en verscheen in 1992, de andere kwam pas in 1994 en kreeg een vermogen van 190 pk.

De diesels zijn in de Golf 3 nog helemaal onbesproken. De oerdegelijke 1.9 D is er van bij het begin bij en levert 75 pk. Vanaf 1995 zorgt een 1.9 SDI voor een alternatief met hetzelfde vermogen. De 1.9 TD is de voorbode van de TDI’s en was eveneens goed voor 75 pk. Vanaf 1993 vervoegde de 1.9 TDI het gamma, voorzien van 90 pk. In 1996 vervolledigde de 110 pk sterke 1.9 TDI het aanbod, voorzien van een rode i in de benaming.

Volkswagen leverde de Golf 3 standaard als voorwielaangedreven auto. Enkel de 1.8 benzinemotor kon besteld worden metsyncro-vierwielaandrijving. Een automaat was optioneel en oorspronkelijk enkel te verkrijgen in de 1.8, al zouden later ook de 1.9 TDI en 2.8 VR6 een automaat krijgen.

De Golf III Variant werd nooit geleverd met de 1.9 D of 1.9 TD-motorisatie, net zo min met een 2.0 motor. De Golf III Cabriolet kreeg dan weer enkel een 1.8, een 2.0 of de twee krachtigste 1.9 TDI’s onder de kap.

Afmetingen

De Golf III groeide ten opzichte van zijn voorganger tot een lengte van 4,02 meter. Hij had een breedte van 1,70 meter en een hoogte van 1,43 meter. De stationwagenversie van de Golf voegde 30 centimeter toe aan de lengte van de hatchback, tot 4,34 meter. De wielbasis bleef echter gelijk, waardoor het verschil vooral in de kofferruimte zat. De bagageruimte bedroeg 330 liter in de hatchback, uitbreidbaar tot 1.152 liter. De Variant kon dan weer 466 tot 1.425 liter kwijt in de koffer. De Golf Cabriolet kreeg vanwege zijn grote stoffen kap een bagageruimte die slechts 270 liter groot was, al kon ook hier de achterbank neergeklapt worden om zo 448 liter bagageruimte te creëren.

Uitvoeringen

Vier duidelijke uitrustingsniveau’s zijn er te onderscheiden voor de Golf III. De basisversie kreeg geen benaming maar daarboven werkt gewerkt met CL, GL en GT als benaming. De GTI en VR6 kunnen gezien worden als extra benamingen, al typeerden zij vooral de motor die onder de motorkap lag. Verder werkte Volkswagen met een hele hoop speciale series voor de Golf 3, denk maar aan de ‘Pink Floyd’-uitvoering of de ‘Rolling Stone’-versie ter gelegenheid van de tournee van beide bands, versies die tegenwoordig geliefd zijn bij verzamelaars.

Prijzen

De dieselversies werden destijds in grote getalen gekocht, toch zijn dat de exemplaren die tegenwoordig de meeste kilometerstanden hebben. Omdat deze versie niet meer in Lage Emissiezones (LEZ) mag rijden is de aankoopprijs gekelderd. De zeldzame benzinemodellen zijn duurder, zeker als je op zoek gaat naar een VR6 of GTI. De wagens kennen op dit moment een prijs dip, aangezien de meesten pas na 1992 werden gebouwd en zo geen gebruik maken van de gunstige oldtimerregeling. Ook staat dit model minder bekend om zijn betrouwbaarheid, wat het aantal liefhebbers voorlopig nog beperkt houdt. Een eenvoudige 1.8 is dan ook te vinden voor 1.500 euro, voor een Cabrio betaal je al gauw het dubbele. Tel er nog eens de helft bij en de eerste GTi’s duiken op in het aanbod. Een goed uitgeruste VR6 kan al snel 10.000 kosten.

Design

Exterieur

De derde generatie Golf gooide de eens zo herkenbare ronde koplampen in de vuilnisbak. Ze werden vervangen door ovalen exemplaren die voor een betere lichtopbrengst moesten zorgen. De richtingaanwijzers waren nog wel te vinden in de bumper, die trouwens meer volume kreeg. De kenmerkende C-stijl bleef het zijaanzicht bepalen, terwijl ook achteraan de wijzigingen beperkt bleven tot een volledig herzien setje achterlichtblokken.

Interieur

Binnenin krijgt chauffeur van de Golf III meer bewegingsruimte. Hij krijgt een stoel met een korte zit en ook de hoofdsteunen blijken eerder voor het uitzicht dan voor de veiligheid gemonteerd. Een donker en sober dashboard typeert de Golf III, waar geen lampjes meer tussen de tellers te vinden zijn. Die zijn namelijk verhuisd naar een apart segment onder de teller.

vw-golf-3-interior vw-golf-3-seats

Veiligheid

De Volkswagen Golf III was uitgerust met een ABS-remsysteem en kreeg desgewenst ook een setje opblaaskussens die in actie treden bij een aanrijding. We noemen ze bewust nog geen airbags, omdat er nog een weg te gaan was voordat ze volledige bescherming boden. Dit zijn voorlopers van airbags, met andere woorden.

Alternatieven

De Volkswagen Golf III was het referentiekader in het C-segment van die periode. Vernieuwde Volkswagen, dan kon je er prat op gaan dat ook andere merken hun model nieuw leven in bliezen. Zo was de concurrentie met de Opel Astra bikkelhard en speelden ook de Citroën ZX en Peugeot 306 mee, net als de Renault 19. De Fiat Tipo was samen met de Toyota Corolla een buitenbeentje in die concurrentiestrijd.

FAQ

Is de Volkswagen Golf III betrouwbaar?
De Golf III staat in het algemeen bekend als minder betrouwbaar dan zijn voorgangers. Vooral roestproblemen waren een algemeen bekend probleem in die tijd, zo was de Golf III niet het enige model dat daar last van had. De motoren waren dan weer wel beresterk, met name de TD’s hadden hun kunnen al bewezen.
Welke carrosserie varianten waren er beschikbaar voor de Golf III?
De Golf III was er allereerst als hatchback met 3 of 5 deuren. Later werd voor het eerst een stationwagen aan het Golf-gamma toegevoegd: de Variant. Ook een Cabriolet was beschikbaar voor de Golf III, nadat de vorige generatie geen cabrioversie had en de Golf I Cabriolet gewoon verder werd gebouwd tot 1993.

Beoordelingen voor Volkswagen Golf

1262 Beoordelingen

4,5