VW Golf 4 - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De VW Golf VI volgt in 2008 de Golf V op

De VW Golf VI kwam in oktober 2008 op de markt en volgde daarmee na zo’n vijf jaar de Golf V op. Afgezien van wat kleine verschillen qua uiterlijk en techniek lijkt hij erg op de Golf V. Maar de Golf VI werd als auto uit de compacte middenklasse vooral zeer goed gewaardeerd vanwege de inzittendenbescherming. Groter, maar desondanks compact zijn ook de speciale carrosserievarianten: een compacte MPV (Golf Plus) en een combi (Golf Variant). In het voorjaar van 2011 verscheen er daarnaast ook nog een nieuw ontwikkelde Golf cabriolet. De Golf VI werd in 2012 opgevolgd door de Golf VII.

Uitvoeringen en motoren van de VW Golf VI

De Golf VI Trendline was het goedkoopste en meest eenvoudig uitgeruste model. Deze was verkrijgbaar in drie ottomotorvarianten: met een 59 kW motor met een cilinderinhoud van 1,4 liter of met een TSI-motor met ofwel 63 kW ofwel 77 kW en een cilinderinhoud van 1,2 liter. Hij was ook verkrijgbaar met een TDI-dieselmotor met een vermogen van 67 kW en een cilinderinhoud van 1,6 liter. Bovendien kon men tegen een meerprijs kiezen voor de aanwezigheid van BlueMotion-technologie, deze moest zorgen voor het verminderen van het brandstofverbruik. De modellen Comfortline en Highline boden meer uitrustings- en comfortdetails. Daarnaast waren deze twee varianten ook met de vierwielaandrijving 4Motion leverbaar – Comfortline bood de grootste keuze aan motoren.

Sinds begin 2009 waren de modellen Trendline en Comfortline ook als zogenaamde „BiFuel“-varianten verkrijgbaar, die met benzine of met autogas via twee afzonderlijke tanks gevuld konden worden. Bij gebruik van autogas had de Golf een vermogen van 72 kW ter beschikking.

Sinds oktober 2009 was de Golf BlueMotion ook als op zichzelf staand model verkrijgbaar. Het lagere verbruik bij dit model werd mogelijk gemaakt door de inzet van twee technologieën: een start-stopsyteem die tijdens het stilstaan van het voertuig de motor automatisch uitschakelde en een recuperatierem, die bij het remmen energie terugwon.

De VW Golf Style bekoorde, zoals de naam al zegt, vooral dankzij designuitrustingskenmerken zoals de lichtmetalen velgen van Estrada, de verduisterde ruiten achterin de auto en het multifunctionele lederen stuur. De VW Golf Style was met vrijwel alle motorvarianten verkrijgbaar, van otto- en dieselmotoren tot aan BlueMotion-motoren.

De Golf VI GTI kwam in maart 2009 op de markt. Deze werd uitgerust met een 2,0 liter TSI-motor met een vermogen van 155 kW. De GTI had een dieper gelegen sportchassis en was onder andere te herkennen aan de Denver aluminium velgen, de sportstoelen en het sportstuur – net als alle GTI’s werd ook de zesde generatie met een achterspoiler uitgerust. De speciale uitgave GTI Adidas werd speciaal aan het sportieve design van Adidas aangepast: aluminium velgen van Serron, Xenon koplampen en verduisterde achterlichten hoorden tot de standaarduitrusting van dit model. De motor was echter identiek aan die van de reguliere GTI. Dit was anders bij de speciale uitgave Edition 35, die sinds 2011 verkrijgbaar was: het 35-jarige GTI-jubileummodel was uitgerust met een 2,0 liter TSI-motor met een vermogen van 173 kW. De Edition 35 beschikte bovendien over lichtmetalen velgen van Watkins Glen en andere sportieve, speciale uitrustingskenmerken.

De Golf GTD met 2,0 liter TDI-dieselmotor werd in twee varianten aangeboden: met een vermogen van 103 kW en sinds mei 2009 ook met een vermogen van 125 kW. De GTD was te herkennen aan zijn dubbele uitlaatpijp, zijn radiatorrooster in honingraatstructuur met GTD-logo en aan de sportstoelen en het sportchassis.

De Golf R werd in 2009 als opvolger van de Golf R32 op de IAA gepresenteerd – dit model had de tot dan toe krachtigste motor ooit in een VW Golf: een 2,0 liter TSI-motor met een vermogen van 199 kW, een maximum koppel van 350 Nm en 4Motion-vierwielaandrijving. Tot de uitrustingskenmerken van de Golf R hoorden onder andere aluminium velgen, een sportchassis en sportstoelen, Xenon koplampen, dagrijverlichting en bochtverlichting.

E10-geschiktheid: Alle Golf benzinemodellen van de zesde generatie zijn vrijgegeven voor gebruik met E10.

Verschillen tussen de VW Golf 6 en de Golf 5

Toen VW overging van de VW Golf 5 naar de Golf 6 werden vooral de voorkant en achterkant van de auto herzien. Kleinere details zoals koplampen, achterlichten, dak, deuren en bedieningselementen voor bijvoorbeeld de airconditioning en de radio werden slechts minimaal veranderd. Nieuw was de efficiëntere geluiddemping van het interieur door middel van isolatiefolie en een betere afsluiting van de deuren – de veiligheidsuitrusting werd uitgebreid met een knieairbag. Bovendien werd de sinds twee Golf-generaties bestaande blauwe instrumentenbelichting gewijzigd naar wit.
Mehr anzeigen