Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volkswagen-golf-6-front

Volkswagen Golf Mk6

1 / 3
volkswagen-golf-6-front
volkswagen-golf-6-side
volkswagen-golf-6-back

Sterke punten

  • Geluidscomfort
  • Rijdynamiek
  • Indrukwekkende snufjes voor z’n tijd

Zwakke punten

  • Kans op verstopte roetfilter bij diesels
  • Zwakke ketting bij 1.4 benzinemotoren
  • DSG-automaat toen nog kwetsbaar

Volkswagen Golf : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Golf, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Golf Mk6

Amper 5 jaar na de lancering van de vijfde generatie introduceerde Volkswagen op de Paris Motor Show haar Golf Mk6. Een auto die zich grotendeels liet baseren op de architectuur van die vorige generatie maar alle details verder verfijnde. Het was een hatchback met een ongeziene luxe en comfort in het segment.Lees meer

Interesse in een Volkswagen Golf Mk6

Volkswagen Golf Mk6 occasions
Volkswagen Golf Mk6 nieuwe auto's
Volkswagen Golf Mk6 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Met bijna 3 miljoen gepubliceerde exemplaren van de Golf Mk6 rijd je geen exclusief goed… maar wel een auto waarvoor vervangingsonderdelen te over zijn.
  • Niet dat je daar veel beroep op zal moeten doen, want de zesde generatie Golf staat te boek als een uitermate betrouwbare auto (let wel extra op voor modellen met DSG-automaat).
  • Van 80 tot 270 pk, de zesde generatie Golf kent een uitgebreid motorenpalet van diesels en benzines.
  • Bij zijn lancering in 2008 pakte de Golf Mk6 uit met een rijcomfort waar premium rijders jaloers op waren.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen Golf Mk6

Motoren

De zesde generatie Golf kent een motorenpalet gaande van 80 pk tot 270 pk. Het gros van de zowat 3 miljoen verkochte exemplaren werden uitgerust met een dieselmotor.

Op dieselvlak schoof Volkswagen een 1.6-liter viercilinder turbodiesel en een 2-liter viercilinder turbodiesel naar voren. De instapdiesel was 90 pk sterk, daarboven stond een variant met 105 pk die als BlueMotion meteen ook zijn CO2-uitstoot danig zag dalen. Dieselrijders op zoek naar meer pit vinden hun gading bij de 2-liter TDI. Die is 110 pk, 140 pk en 170 pk sterk. Waarbij het hoogste vermogen werd voorbehouden voor de Golf GTD.

Voor de benzinerijder werd een ruim assortiment aan benzinemotoren voorzien, allemaal met vier cilinders. Zo was er een 1.2 TSI, 1.4 zonder turbo, 1.4 mét turbo, 1.8 TSI en 2.0 TSI. De atmosferische 1.4 werd gebruikt bij het instapmodel en wekt een nogal magere 80 pk op. Daarboven staat de 1.2 TSI die 85 pk of 105 pk mag produceren. Stappen we over op de 1.4 TSI mét turbo, dan krijgen we een vermogen van 122 pk en 160 pk. De 1.8T is een buitenbeentje en werd in 2009 in het leven geroepen om de lange wachttijden van de 1.4 TSI met 160 pk op te vangen. Ook de 1.8T is trouwens 160 pk sterk. Tenslotte komen we aan de 2-liter viercilinder turbobenzine uit die gebruikt werd door de machtige GTI (210 pk), GTI Edition (235 pk) en Golf R (272 pk).

Afmetingen

Met een lengte van 4.2 meter begeeft de Volkswagen Golf zich in een drukbevochten segment, dat van de C-segment hatchback. Tegenover het gros van de concurrenten geeft deze Golf echter geen duimbreed toe.

Dat de Golf vaak gezien wordt als de standaard bewijst ook de zesde generatie. Want met zijn koffervolume van 350 liter voor de vijfdeurs heeft hij duidelijk meer laadruimte dan de concurrentie. De MPV-versie Golf Plus verhoogt het volume verder naar 395 liter, terwijl stationwagen Golf Variant met zijn laadvolume van 505 liter nog meer te bieden heeft.

Varianten

Gedurende zijn vijfjarige productie kreeg de Golf Mk6 een uitgebreid assortiment aan uitvoeringen, waardoor je vaak de bomen door het bos niet meer kan zien. Dit werd nog eens versterkt door het feit dat lagere uitvoeringen vaak optioneel de uitrusting konden krijgen van hogere uitvoeringen. Het loont dus om te zoeken naar specifieke wensen bij de zesde generatie Golf in plaats van je blind te staren op uitvoeringen.

Hoe dan ook, de Golf Mk6 kwam er in ruwweg drie grote uitvoeringen: Trendline, Comfortline en Highline. Daarbij kan je gerust stellen dat een Comfortline beter uitgerust is dan een Trendline en een Highline beter uitgerust is dan een Comfortline. Er was ook een BlueMotion-variant om de 1.6-liter turbodiesel met lage CO2-uitstoot in de spotlight te zetten.

Qua koetswerken kwam de Golf dan weer in 4 smaken; driedeurs, vijfdeurs, Variant (stationwagen) en cabrio.

Prijs

Bijna 3 miljoen geproduceerde exemplaren van de Volkswagen Golf Mk6? Dat heeft uiteraard een gunstig effect op de occasionprijzen. Want het aanbod is groter dan de vraag. Voor zo’n 4.000 euro ben je al gesteld. Let wel: in grote steden loont het om uit te kijken naar een benzineversie. Geen vrees echter, want ook die vind je ook onder de 6.000 euro.

Design-highlights en interieur

Puristen weten uiteraard dat de zesde generatie Golf een stevige doorontwikkeling is van zijn voorganger. Toch wilde Volkswagen een statement maken met deze generatie van de Golf. Niet zozeer op designvlak maar wel door de afwerking, bouwkwaliteit en comfort van het interieur naar nieuwe hoogtes te tillen.

Zo herkenbaar als een… Golf!

Dat Volkswagen al decennialang tijdloze design over haar Golf weet te draperen is bijna een wonder. Je moet al een handboek bij je hebben in het straatbeeld om te weten over welke generatie Golf het nu weer gaat. Het voordeel daarvan? Niemand weet of je Golf nou 5 dan wel 10 jaar oud is. De zesde generatie is de laatste versie van de Golf voor hij strakker werd getrokken met scherpe lijnen. Daardoor valt hij wat zachter op het netvlies dan latere uitvoeringen.

Op het niveau van Mercedes

Uiteraard heeft Mercedes tegenwoordig de A-Klasse hatchback in haar gamma. Was je in 2008 echter op zoek naar een hatchback met de afwerking van een Mercedes, dan kwam je bij deze Golf uit. Niet alleen de gebruikte materialen en algemene look & feel waren indrukwekkend, ook het optionele navigatiesysteem, de LED-dagrlijverlichting en Dynaudio stereo leken eerder thuis te horen in een auto van een hogere klasse.

volkswagen-golf-6-interior

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2008 kreeg de Volkswagen Golf Mk6 de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. De veiligheidsuitrusting is naar hedendaagse normen vrij beperkt. Zo kon je de Mk6 optioneel verkrijgen met cruisecontrol. ESP en een gordelverklikker waren ook standaard op deze Golf.

Alternatieven

Bij de Volkswagen Group zijn ze niet vies van wat interne concurrentie. Zo had de zesde generatie Golf zijn technische evenknie bij Seat in de vorm van de Leon, bij Audi in de vorm van de A3 en bij Skoda in de vorm van de Octavia. Ook Ford heeft een concurrent in de vorm van de Focus en bij Opel kan je dan weer terecht bij de Astra. Dé premium-uitdager van die tijd was echter de BMW 1 Serie.

Beoordelingen voor Volkswagen Golf

1262 Beoordelingen

4,5

Meer informatie

Speciaal