Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
vw-golf-plus-l-01.jpg

Volkswagen Golf Plus

1 / 3
vw-golf-plus-l-01.jpg
vw-golf-plus-side
vw-golf-plus-back

Sterke punten

  • Ruimer en modulair interieur
  • Comfortabel weggedrag
  • Ook als iets stoerdere CrossGolf

Zwakke punten

  • Oudbollig imago
  • Zicht rondom
  • Opletten voor 1.4 TSI, TDI’s mogen niet meer in LEZ

Volkswagen Golf Plus : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Volkswagen Golf Plus, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Volkswagen Golf Plus: mag het wat meer zijn?

De Golf Plus kwam in 2005 op de markt en moest de brug slaan tussen de Volkswagen Golf V en de Touran. Daarmee nam zijn hoogte wat toe ten opzichte van de Golf, maar de overige buitenmaten bleven hetzelfde. Het gaf het model wel meer modulariteit in het interieur. In 2006 werd de CrossGolf toegevoegd aan het gamma, een Golf Plus met SUV-elementen en een iets hogere bodemvrijheid. In 2014 werd de Golf Plus opgevolgd door de Golf Sportsvan. Lees meer

Interesse in een Volkswagen Golf Plus

Volkswagen Golf Plus occasions
Volkswagen Golf Plus nieuwe auto's
Volkswagen Golf Plus dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De extra 9,5 cm aan hoogte ten opzichte van de Golf V geeft de VW Golf Plus een handiger interieur, met een verschuifbare en instelbare achterbank, extra opbergvakken en zelfs klaptafeltjes. Bovendien kan je indien gewenst wat hoger zitten.
  • Onderweg toont de Golf Plus zich nog iets comfortabeler, maar daardoor ook iets minder dynamisch dan de Golf V. Toch is zijn weggedrag voorspelbaar en veilig.
  • Om het imago van de Golf Plus wat meer cachet te geven, stelde Volkswagen in 2006 de CrossGolf voor. Na de CrossPolo en de CrossTouran was het een Golf Plus met SUV-elementen en een verhoogde bodemvrijheid, maar vierwielaandrijving was niet beschikbaar.

Belangrijke gegevens

Motoren

Het motorengamma van de VW Golf Plus kwam grotendeels overeen met dat van de gewone Golf V. De instapmotor was een 1.4 van 75 pk of 80 pk, gevolgd door een 1.6 FSI van 115 pk. Op diesel had je dan weer een 1.9 TDI van 105 pk en een 2.0 TDI van 140 pk. Een 1.9 TDI van 90 pk en een 2.0 FSI van 150 pk kwamen iets later in het gamma.

Later kreeg de Golf Plus ook de 1.4 TSI van 122 of 160 pk en werd de 1.9 TDI vervangen door een 1.6 TDI met hetzelfde vermogen. Let bij de 1.4 TSI of de kettingspanners vervangen zijn, want deze motoren kunnen last hebben van rekkende kettingen en een hoog olieverbruik.

Een handgeschakelde 5- of 6-bak was standaard, optioneel kon je kiezen voor een DSG-automaat op de turbomotoren. De 1.6 FSI was er ook met een traditionele automaat.

Afmetingen

Met een lengte van 4,21 meter, een breedte van 1,76 meter en een hoogte van 1,58 meter verschilde de Golf Plus enkel in hoogte met de Golf V. Hij was namelijk 9,5 cm hoger dan de Golf en kwam daarmee tussen de Golf en de Touran in het gamma. Er waren nog steeds 5 zitplaatsen beschikbaar, maar de achterbank was verschuifbaar en instelbaar en gaf daarmee een variabel laadvolume van 395 tot 525 liter, of tot 1.450 liter met de achterbank plat. De Golf Plus woog zelf 1,2 tot 1,4 ton en kon tot 1,5 ton trekken.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Golf Plus 1.4

Productie 2005 - 2014
Lengte, breedte, hoogte 4,21 m, 1,76 m, 1,58 m
Wielbasis 2,58 m
Inhoud bagageruimte 395 - 1.450 l
Ledig gewicht 1.268 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.900 kg
Cilinderinhoud 1.390 cm³
Maximaal koppel 126 Nm
Topsnelheid 161 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 16,2 s
Tankinhoud 55 l
Verbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km

Uitvoeringen

De standaarduitrusting van de Volkswagen Golf Plus bestaat uit zes airbags, elektrische ruiten en spiegels en de modulaire achterbank. Het gamma van de Golf Plus bestond uit de Easyline, Trendline, Comfortline, Sportline en Highline.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Een VW Golf Plus is als occasion al te vinden vanaf zo’n 2.500 euro voor exemplaren met een (zeer) hoge kilometerstand en een 1.9 TDI, een zeer betrouwbare motor, maar eentje die niet meer binnen mag in de LEZ vanwege zijn Euro 4-norm. Vanaf ongeveer 4.000 euro vind je de modellen met een benzinemotor en een lagere kilometerstand. De prijzen lopen op tot ongeveer 15.000 euro voor de jongste exemplaren met lage kilometerstanden en een benzinemotor met DSG-automaat.

Design

Exterieur

Hoewel de Volkswagen Golf Plus een wat suffer imago heeft omdat hij meer gericht was op oudere mensen en gezinnen, kreeg hij toch een progressiever design mee dan de zeer conservatieve Golf V uit die tijd. Zijn rondere vormen en moderne lichtblokken doen zelfs meer denken aan de Golf VI, die nochtans pas enkele jaren later op het toneel verscheen. Qua lengte en breedte onderscheidt de Golf Plus zich niet van het basismodel, het gaat puur om de extra hoogte die hem zijn MPV-looks geeft. In een poging het brave imago wat van zich af te schudden, kreeg de Golf Plus een CrossGolf-variant met SUV-elementen en dakrails, al ging het vooral om uiterlijk vertoon. De Golf Plus kreeg in 2009 een kleine facelift met dagrijverlichting, iets gewijzigde lichtblokken en zichtbare uitlaatpijpjes.

Interieur

Aan boord zijn er opnieuw zeer sterke gelijkenissen te zien met de Golf V, al zorgt de extra beschikbare hoogte voor een gewijzigde indeling, met meer opbergvakjes en extra ventilatieroosters. De achterbank is verschuifbaar en instelbaar, waardoor je kan kiezen tussen extra bagageruimte of net meer zitruimte. Er zijn zelfs klaptafeltjes voor de passagiers achterin. De middelste zitplaats op de achterbank kan ook neergeklapt worden tot een armsteun met bekerhouders of gewoon om lange voorwerpen te vervoeren. Bovendien heeft de koffer nog een dubbele bodem waar je spullen in kwijt kan. De raamstijlen waren relatief dik voor zijn tijd en beperken het zicht rondom dus een beetje, maar tegenwoordig doen nieuwe auto’s het nog veel slechter op dat vlak.

volkswagen-golf-plus-interior

Rijhulp en veiligheid

De Golf Plus kreeg geen aparte veiligheidsbeoordeling van Euro NCAP (de Golf V kreeg 5 sterren), maar had standaard wel 6 airbags, Isofix en ABS aan boord. ESP was een optie voor de eerste bouwjaren.

Alternatieven

De Volkswagen Golf Plus houdt een beetje het midden tussen een typische hatchback en een kleine MPV, waarmee hij op andere twijfelaars botst zoals de Mercedes B-Klasse, Seat Altea (waarmee hij zijn techniek deelt), Renault Scénic (de kleine versie) en de Ford Focus C-Max.

FAQ

Wat is het verschil tussen de VW Golf en Golf Plus?
De Volkswagen Golf Plus was 9,5 cm hoger dan de Golf V en had daardoor meer binnenruimte en een flexibeler interieur dan de gewone Golf. Het rijgedrag was ook iets comfortabeler.
Wat is de opvolger van de Golf Plus?
De Golf Plus werd in 2014 opgevolgd door de Golf Sportsvan, die hetzelfde recept toepaste op de Golf 7 en dus ook de meer praktische optie was als je geen volwaardige monovolume wou.
Hoeveel kost een VW Golf Plus?
Een VW Golf Plus is tweedehands al te vinden vanaf zo’n 2.500 euro voor exemplaren met een hoge kilometerstand en een 1.9 TDI, een zeer betrouwbare motor, maar eentje die niet meer binnen mag in de LEZ vanwege zijn Euro 4-norm. Vanaf ongeveer 4.000 euro vind je de modellen met een benzinemotor en een lagere kilometerstand. De prijzen lopen op tot ongeveer 15.000 euro voor de jongste exemplaren.

Beoordelingen voor Volkswagen Golf Plus

148 Beoordelingen

4,6