VW Multivan - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Volkswagen Multivan

Van zelfgebouwde camper tot VW Multivan

Nadat het Volkswagen-concern in 1950 de eerste VW Transporter T1 in serieproductie had genomen, stelden de kopers zeer snel vast dat de minibus voor veel meer geschikt was dan alleen maar het transporteren van grote dingen en maximaal negen passagiers. Door het demonteren van de zitplaatsen en het neerleggen van een matras kon men de T1 zonder al te veel moeite en zonder speciale uitbreiding van uitruster Westfalia zelf tot een ideale camper omtoveren. Deze multifunctionele mogelijkheden als vrijetijdsauto zette Volkswagen midden jaren ‘80 in een eigen voertuigconcept om, die de eigenschappen van een transporter, gezinsauto en camper met elkaar verenigde. Zo ontstond op basis van de VW T3 de eerste VW Multivan, die in 1985 op de Internationale autotentoonstelling in Frankfurt geïntroduceerd werd en een jaar later in serieproductie werd genomen. Zijn kenmerken: een tot slaapplaats neerklapbare driezits achterbank, een draaibare bestuurdersstoel met daarachter een enkele zitplaats die tegen de rijrichting in gemonteerd was en een klaptafeltje.

De ontwikkeling van de VW Multivan tot een ruime sedan

Het ontwerp van de VW Multivan voldeed blijkbaar precies aan de verwachtingen van consumenten. De auto die zich in het dagelijkse leven net zo makkelijk voortbewoog als dat hij zich om liet toveren tot een comfortabele slaapplaats of een transporter met een laadoppervlak van bijna vier vierkante meter, werd jaarlijks meer dan 10.000 keer verkocht en werd daarmee de succesvolste vrijetijdsauto uit zijn klasse. Met speciale modellen zoals de VW Multivan Magnum, de Blue en White Star maakte Volkswagen van de in het begin wat lompe VW Multivan een elegante vrijetijdsauto met geïntegreerde koelbox en markante uiterlijke kenmerken zoals lichtmetalen velgen, een lager chassis en bredere banden. De laatste VW Multivans op basis van de VW T3 modellen die een motor achterin de auto hadden, werden in 1992 als Limited Last Edition tot de moderne cultbus. Met de introductie van de voorwielaangedreven VW T4 veranderde Volkswagen de Multivanserie vervolgens steeds meer tot een serie bestaande uit verfijnde ruime sedans met diverse uitrustingsvarianten: van de dynamische speciale uitgave VW Multivan Atlantis tot de VW Multivan Business, de conferentiezaal op wielen.

De modellen van de VW Multivan

De VW Multivans vanaf 1992 hadden in de basisuitrusting een mooie interieurbekleding, in het midden van de auto tegen de rijrichting in gemonteerde losse zitplaatsen met armleuningen en naar wens vast te knopen gordijnen, een tweede accu en een in de stoel geïntegreerde koelbox. In 1993 kwamen met de VW Multivan Allstar en Classic zevenzitters met een comfortuitrusting zoals airconditioning, toerenteller, elektrisch bedienbare zijruiten en warmtewerend glas op de markt. Vanaf 1995 beschikten de VW Multivans standaard over stuurbekrachtiging. In de volgende bouwserie van de VW Multivan op basis van de VW T5 bood Volkswagen vanaf 1999 de VW Multivan voor het eerst aan als ruime sedan met aan een rail gemonteerde middelste zitplaatsen die zich ook in de rijrichting lieten plaatsen. Het goedkoopste model met een beperkte standaarduitrusting was de VW Multivan Startline. De versies Comfortline en Highline hadden een hoogwaardigere uitrusting. De VW Multivan United beschikte over een sportchassis en met de VW Multivan PanAmericana stond er een versie met vierwielaandrijving ter beschikking die de VW Multivan syncro verving. De VW Multivan Business werd zelfs uitgerust met een verrijdbaar bureau met moderne communicatiefaciliteiten. Sinds 2007 is de VW Multivan ook verkrijgbaar met twee verschillende wielbasissen van 2,92 meter en 3,32 meter, waarbij de langere versie plaats heeft voor maximaal acht zitplaatsen.

De motoren van de VW Multivan

De eerste VW Multivans op basis van de VW T3 werden tussen 1985 en 1990 als benzinemodel met 37 kW (50 pk), met een boxermotor met waterkoeling en 92 pk en als turbodiesel met 51 kW (70 pk) geproduceerd. In 1996 gebruikte Volkswagen voor het eerst TDI-motoren met een prestatievermogen tussen 65 kW (88 pk) en 111 kW (151 pk) voor de VW Multivan. De nieuwere dieselmotoren hadden met een cilinderinhoud van 1,9 liter een prestatievermogen van 62 kW (84 pk) en 75 kW (102 pk) evenals 96 kW (131 pk) en 128 kW (174 pk) voor de grotere motoren met een cilinderinhoud van 2,5 liter. Sinds eind 2006 kon de VW Multivan met roetfilter besteld worden. Als benzinemotor werd er in 1996 een V6-motor met 150 kW (204 pk) ingezet die vanaf 2003 in de bouwserie VW T5 door een nog krachtigere motor met 173 kW (235 pk) vervangen werd en werd gecombineerd met een automatische zesversnellingsbak. De kleinere ottomotor met 85 kW (116 pk) was verkrijgbaar in combinatie met een handmatige vijfversnellingsbak. Afhankelijk van de aandrijving ligt het verbruik van een VW Multivan tussen 8 liter (199 g/km CO2) voor het kleinste dieselmodel en 13,3 liter (316 g/km CO2) voor de benzineversies met vierwielaandrijving.