VW T1 tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Tweedehands VW T1: een Ware Legende

Meer dan een tweedehands auto is de Volkwagen T1 een icoon. De VW T1 is immers niets minder dan de eerste generatie van Volkswagens bekende microbus, ook wel 'Splitscreen' of 'Splittie' genoemd. Die twee laatste namen dankt hij aan het opgesplitste windscherm dat de VW T1 zo typeert.

De T1 werd geproduceerd tussen 1950 en 1967. Er zouden vijf generaties volgen. De vijfde generatie VW bussen, de T5 (Transport), rijdt vandaag nog steeds. De naamgeschiedenis van deze Volkswagens is overigens best verwarrend. De naam T is en blijft wel te danken aan het legendarische Volkswagen T-platform waarop de wagen is gebouwd, en dat bijvoorbeeld ook de bekende Beetle voortbracht. Maar de eerste drie generaties van deze T-wagens, daar werd aanvankelijk naar verwezen als 'Type 2' (ter onderscheiding van zijn voorgangers, de Type 1 VW's). Het zou pas later zijn dat de modellen, afhankelijk van hun generatie, respectievelijk werden benoemd als T1, T2 en T3.

Een korte geschiedenis van het VW T1 Ontwerp

Het zal misschien verbazen dat het concept achter de 'Type 2' in wezen een Nederlandse vondst is. De eerste schets is namelijk van de hand van de Nederlandse Volkswagen importeur Ben Pon. In 1947, na een bezoek aan de Volkswagen fabrieken te Wolfsburg, ziet die op straat een geïmproviseerde transportkar en komt zo op het idee om de VW Type 1 aan deze transportfunctie aan te passen. De eerste schets van wat de Type 2 zou worden dateert van 23 april 1947. De productie van de Type 2 moest echter wachten, aangezien de Type 1 nog volop in productie was ten tijde van Pons voorstel.

Specificaties van de VW T1

Aanvankelijk is niet alleen het T-platform van de Type 2 soortgelijk aan dat van de Beetle, maar ook de motor. Dit is namelijk de 1100 Volkswagen 4V, een luchtgekoelde motor van 1131 cc en 18 kW. Deze werd echter in 1953 al snel vervangen door een upgrade: de 1200 4V, een 1192 cc motor met 22 kW. In 1955 werd ook de compressieratio van de motor verhoogd. Qua motors heeft VW met de T-modellen zo altijd een voortrekkersrol gespeeld. In 1959 verschijnt bijvoorbeeld een uitzonderlijk vroege 30 kW motor op de T2.

De vroege VW T1: de Barndoor

Tot 1955 werd de T1 van VW vaak aangeduid als de 'Barndoor' ('Schuurdeur'). Later zou naar deze T1 worden verwezen als 'T1a' (sinds de jaren 1990). De Schuurdeur onderscheidt zich door een enorme bedekking voor de achtermotor. Latere T1's zouden deze bedekking discreter aanpakken en tegelijk ook de daklijn boven het windscherm verlengen. Ook de wielen werden uiteindelijk met een inch verkleind. Deze 'tweede' T1 werd zo uiteindelijk aangeduid als 'T1b'. Een andere aanpassing die de geschiedenis zou ingaan, gebeurt met het 1963 model, wanneer de achterdeur van de T1 wijder wordt gemaakt. In 1964 kwam daar tegelijk de mogelijkheid bij om een schuifdeur te installeren ter afsluiting van het passagiersgedeelte. Deze modellen werden uiteindelijk herdoopt tot 'T1c'.

Belangrijk voor de verdere evolutie van de T1 was ook de verschijning in 1962 van een transportversie van de T1, afgestemd op fabrieksgebruik. De capaciteit van 1000 kilogram wordt meteen zodanig op prijs gesteld dat de 750 kg transporteur een jaar later, in 1963, voorgoed achterwege wordt gelaten. Hetzelfde jaar wordt deze omschakeling ook nog gekoppeld aan een verzwaring van de motor naar de 1500 4V van 1493 cc en 38 kW (en zelfs 40 kW vanaf 1967, toen de 1.5 liter motor geïntroduceerd werd in de Beetle).

De VW T1 Kombi (1966)

Hoewel de Duitse productie van de T1 stopte in 1967, bleef hij tot 1975 in productie in Brazilië. Dit Braziliaanse model wordt aangeduid als de 'T1s'. In 1975 werd de T1 hier vervolgens voorzien van een T2 voorkant en grote, vintage achterlichten. Naar deze versie wordt verwezen als de 'T1.5'. Hij werd geproduceerd tot in 1996.

Tweede generatie T1 VW: de T2 (1967–1979)

De tweede generatie T1 van VW werd geïntroduceerd in 1967 en bleef in Duitse productie tot 1979. Vanaf 1970 start ook een productielijn in Mexico, die zou doorlopen tot in 1994. Deze lijn brengt de types Volkswagen Kombi en Panel voort. Modellen voor 1971 worden in deze generatie aangeduid als 'T2a' of 'Early Bay'. Modellen na 1972 worden 'T2b' genoemd of 'Late Bay'.

Derde generatie T1 VW: de T3 (1979–1992)

Deze Type 2 staat ook bekend als T25 (of 'Vanagon' in de USA). Het T3 platform werd geïntroduceerd in 1980. Het was het laatste platform dat gebruik zou maken van een luchtgekoelde motor. Vanaf 1984 moest die langzaamaan plaats maken voor de watergekoelde motor, hoewel het principe van de achtermotor wel behouden bleef. In vergelijking met de T2 is de T3 ook groter en zwaarder. Vierkante hoeken vervangen hier voorts de rondingen van de T2 en zijn voorgangers.

Vierde en vijfde Generatie T1 VW: de T4 en T5 Transporter (vanaf 1990)

Sinds 1990 kreeg de T1 de roepnaam 'Transporter' of 'Eurovan' (USA) mee. Op de meeste markten verschijnt de motor vanaf nu vooraan en wordt hij watergekoeld. Er kan dus worden gezegd dat de vierde generatie Type 2 de Volkswagen microbus moderniseert en op dezelfde lijn brengt als de Volkswagen passagierswagens. In vergelijking duurde het echter wel twee decennia langer vooraleer de Type 2 zover was.

Op 6 januari 2003 wordt vervolgens ook de vijfde en voorlopig laatste generatie Transporters gepresenteerd: de T5. Dit is het middelgrote, licht-commerciële voertuig dat we vandaag kennen; en dat tegelijk ook voor passagierstransport kan dienen. In vergelijking met de T4, kan het design van de T5 nog een tikje meer aerodynamisch genoemd worden. De hoek van het windscherm werd ook kleiner gemaakt, waardoor het dashboard ruimer werd en de motorkap smaller.

Tweedehands VW T1

In juni 2009 kondigde Volkswagen aan dat de miljoenste T5 van de productieband was gerold. Het cijfer getuigt van het onwaarschijnlijke succes van de T1, toen al en nu nog, bijvoorbeeld als tweedehands. Tot vandaag blijft de T1 immers een zeer geliefde tweedehands auto. Men koopt hem niet alleen voor zijn kwaliteiten, maar ook voor zijn legende.

Mehr anzeigen