VW Transporter - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Informatie over Volkswagen Transporter

De VW Transporter met 250 uitrustingsvarianten is geschikt voor alledag

De VW Kever en de VW Transporter hadden niet alleen technisch gezien veel met elkaar gemeen. Beide voertuigseries, die in Wolfsburg en Hannover bij Volkswagen van de band rolden, werden in de jaren ’50 het symbool van de economische opleving. De Kever werd de legende van de autogeschiedenis, de Transporter bereikte dezelfde status als vrijetijds- en campingmobiel en verdedigde met elke nieuwe serie zijn status als Duitsland’s bestverkochte bestelwagen voor bedrijfsgebruik. Naast het feit dat hij geschikt was voor alledag overtuigde vooral zijn flexibiliteit de consumenten. In de modelserie VW T5 was de VW Transporter in meer dan 250 verschillende uitvoeringen verkrijgbaar met twee wielbasissen, drie dakhoogtes en in vier gewichtsklassen van 2,6 tot 3,2 ton. Twee benzinemotoren en vier TDI-motoren stonden in deze serie voor de VW Transporter ter beschikking.

De bouwseries van de VW Transporter sinds 1950

• VW T1 (1950 - 1967): In de zeventien jaar dat hij gebouwd werd verkochten de Wolfsburgers in binnen- en buitenland circa 1,82 miljoen exemplaren van de VW T1.  Vandaag de dag zijn de rondvormige VW Transporters van de eerste generatie met hun markant gelakte V op de voorkant en de in tweeën gedeelde voorruit  gezochte verzamelobjecten. Daartoe behoort vooral het telkens met vier zij- en dakruiten gebouwde speciale model VW T1, Samba genaamd.

• VW T2 (1967 - 1979) : Tijdens de dertien jaar durende tweede productiecyclus maakte de VW Transporter een goede naam als onverwoestbaar en overal inzetbare bedrijfs- en vrijetijdswagen. De VW T2 groeide 26 centimeter in de lengte en kreeg een doorlopende voorruit en werd standaard uitgerust met een zijschuifdeur. Volkswagen verkocht in Europa bijna drie miljoen exemplaren van de VW T2.

• VW T3 (1979 - 1990): De hoekige VW T3 was de laatste VW Transporter met een achterin geplaatste motor. Het modelpalet werd uitgebreid met dieselmotoren en vierwielaandrijving en de luchtgekoelde boxermotoren werden in watergekoelde boxermotoren veranderd. Wereldwijd kon Volkswagen bijna twee miljoen exemplaren van de VW T3 verkopen.

• VW T4 (1990 - 2003) en VW T5 vanaf 2003: Het T4 model was de eerste VW Transporter met voorin geplaatste motoren. Met de inzet van de nieuwe motortechniek ontwikkelde de VW Transporter zich in toenemende mate tot een minibus met autocomfort. Voor bedrijfsgebruik werden vier modelvormen ontwikkeld.

De modellen van de VW Transporter

• VW Transporter bestelauto: In de gewichtsklasse van de lichte bedrijfswagens met een toegestaan totaalgewicht tot 3,2 ton bood de gesloten versie van de VW Transporter met drie verschillende dakhoogtes en twee verschillende wielbasissen een laadruimte met een volume van 5,8 tot 9,3 kubieke meter. Afhankelijk van de uitrusting varieerde de maximale belasting van de bestelauto tussen de 0,8 en 1,4 ton.

• VW Transporter combi: Als minibus kon de VW Transporter afhankelijk van het aantal gekozen zitplaatsen tussen de zes en negen personen vervoeren. De serie VW T5 stond met vier verschillende uitvoeringen in de collectie. De VW T5 was verkrijgbaar met een normaal dak, een middenhoog dak en een hoog dak evenals met twee wielbasissen van 300 en 340 centimeter.

• VW Transporter Pick-up: De VW Transporter met zijschotten werd in vier versies aangeboden met een enkele en een dubbele cabine en twee wielbasissen. Met de korte wielbasis en een enkele cabine had hij een laadoppervlak van bijna vijf vierkante meter.  Bij de versie met de veertig centimeter langere wielbasis werd het laadoppervlak vergroot tot 5,7 vierkante meter. Bij een dubbele cabine beschikte men over een laadoppervlak van 4,2 vierkante meter. Aanvullend werd de VW Transporter in deze serie ook als lage pick-up voor lichtere belasting aangeboden.

• VW Transporter chassis: Voor flexibel gebruik met een koffer-, koel- of kipperopbouw boden de Wolfsburgers hun VW Transporter ook aan als chassis voor alle soorten speciale carrosserieën. Het chassis kon geleverd worden met wielen van 300 en 340 centimeter en met een enkele of een dubbele cabine. Hij was hiermee geschikt voor een toegestaan totaalgewicht tussen de 2,8 en 3,0 ton.