In de top van de hedendaagse vrachtwagenmarkt is ook het Nederlandse DAF te vinden. Veel chauffeurs in Europa vertrouwen op hun DAF. De DAF XF (voor het langeafstandstransport) is het vlaggenschip van het bedrijf.

Verbruik en operationele kosten

De nieuwe DAF XF heeft in vergelijking met zijn voorgangers veel lagere operationele kosten. Ook het brandstofverbruik is teruggedrongen. Hiermee blijft DAF grotere fabrikanten als Mercedes goed volgen. Met een service-interval van 150.000 kilometer kan de XF ook nog eens lekker lang op de weg blijven. Doordat de DAF XF een hoog laadvermogen heeft, worden de kosten nog eens extra gedrukt. Dit is onder andere te danken aan een stevig nieuw chassis.

Comfort en veiligheid voor de chauffeur

Een van de belangrijke zaken in een vrachtwagen is het comfort voor de chauffeur. Als het comfort niet optimaal is, kunnen tijdens het rijden klachten als rug- en nekpijn ontstaan. Als de chauffeur niet prettig zit, zullen er eerder vermoeidheidsverschijnselen optreden. Omdat DAF nogal wat kritiek te verwerken heeft gekregen over de cabine (deze was te ouderwets, vond men), zijn er enkele veranderingen aangebracht in de cabine van de XF. Het nieuwe design is meer ergonomisch en biedt meer comfort voor de bestuurder. De stoelen zich volledig verstelbaar.Het voortdurend aanscherpen van de veiligheid van vrachtwagens redt niet alleen levens, maar bespaart een bedrijf ook geld. Met behulp van geavanceerde veiligheidssystemen kan veel schade worden voorkomen. De XF is uitgerust met een breed scala van deze systemen. Een echte win-winsituatie, want zowel het bedrijf als de chauffeur heeft er baat bij.

Aandrijvende kracht

Voor het rijden van de lange afstanden waarvoor de DAF XF is bedoeld, is een flinke motor met voldoende kracht nodig. De nieuwe XF is uitgerust met een PACCAR MX-13 Euro 6-motor. Deze innovatieve motor zorgt voor een laag brandstofverbruik en een verminderde C02-uitstoot. Dankzij de hoogstaande technologieën kan hij zelfs de zwaarste vrachten moeiteloos van A naar B vervoeren. De motor is leverbaar met vermogens van 410, 460 en 510 pk met koppels van 2000 tot 2500 Nm.De Euro 6 PACCAR MX-motoren worden gekoppeld aan vernieuwde versnellingsbakken. De nieuwe functionaliteiten van de geautomatiseerde transmissies, te weten EcoRoll en Fast Shift, zorgen voor meer rijcomfort en verlagen het brandstofverbruik en de uitstoot van roetdeeltjes meer dan ooit tevoren. Ook is deze motor uitgerust met langere eindoverbrengingen voor lagere motortoerentallen.
Naar boven