Fiat Ducato: klassieke bestelbus met meerdere namen

De Fiat Ducato gaat al decennia mee. Het bestelbusje werd voor het eerst verkocht in 1981, en is sindsdien niet meer van de weg verdwenen. Ondanks zijn lange productieperiode verschenen van de auto nog maar drie generaties. Na de introductie van de eerste Ducato in 1981 duurde het 12 jaar voordat een nieuwe versie op de markt kwam.   De derde en meest recente generatie liet nog langer op zich wachten en werd in 2006 uitgebracht. Het bestelbusje ontstond uit een samenwerking tussen Fiat en PSA. Dit laatste bedrijf brengt auto’s uit van Peugeot, Citroën en sinds 2017 ook Opel.   Behalve als Fiat Ducato verscheen elke generatie van het model tevens onder andere merknamen. Zo is de debuutgeneratie uitgebracht als Citroën C25, Peugeot J5 en als kortere Fiat Talento.   De in 1993 gelanceerde tweede generatie was onder meer als Citroën Jumper en Peugeot Boxer te koop, terwijl de 2006-uitvoering naast deze versies ook als Ram ProMaster uitkwam. In 2014 kreeg de Fiat Ducato een facelift, waarbij het front een ingrijpende verandering onderging. De bestelbus kent naast meerdere namen diverse wielbasis- en carrosserievarianten.

Opties en motoren Fiat Ducato

Tot de modellen waarin de Ducato beschikbaar is behoren een 3- en 4-deurs busje en een 2-deurs pick-up. Van deze uitvoeringen verschenen in de loop der jaren ook weer verschillende versies. Zo leent de Ducato Passenger Transport zich bijvoorbeeld voor het vervoeren van 6 tot 9 inzittenden, biedt de Combinato plaats aan zowel personen als goederen, en is middels de in 2017 geïntroduceerde Fiat Ducato Expedition bovendien een campermodel leverbaar. In tegenstelling tot de overige varianten die alle voorwielaandrijving hebben, beschikt deze Ducato-kampeerauto over vierwielaandrijving. Daarbij kan de camper worden gekocht in 3 wielbases, 4 lengtes en 3 hoogtes.   Bij de versie voor goederenvervoer is eveneens keuze uit meerdere wielbases en maten, terwijl dit busje met een volledig gesloten carrosserie of als model voorzien van zijramen wordt geproduceerd. Verder is de Ducato Fiat in gevarieerde afmetingen en wielbases verkrijgbaar als goederenbus met een open laadbak.   Deze is tevens te koop met een dubbele cabine. Ook de goederen- en persoonsuitvoering Combinato biedt veel keuze. Motorisch lopen de opties uiteen van 2,0-liter diesels tot 3,0-liter diesel- en aardgasexemplaren. De zustermodellen zijn vaak uitgerust met andere motoren, zoals de 3,6-liter benzinemotor Pentastar van de Ram ProMaster.

Fiat Ducato voorgangers

Omdat de Ducato al decennialang gebouwd wordt, moet voor de voorlopers ervan ver worden teruggegaan. De bestelbus kent twee voorgangers, waarvan de Fiat 242 het oudst is. Deze verscheen in 1974 en werd net als de Fiat Ducato ontwikkeld in samenwerking met Citroën. In Frankrijk werd deze in Italië gebouwde bestelbus aangeboden als Citroën C35. De 242 bleef in productie tot de zomer van 1987, en had een motorengamma bestaande uit een 2,0-liter benzine- en 2,2-liter dieselmodel.   Deze laatste werd in 1980 vervangen door een 2,5-liter. Zoals ook bij de Ducato het geval is, waren er van de Fiat 242 verhoogde en verlengde uitvoeringen en varianten voor goederen-, personen- of combivervoer. Zijn standaardlengte bedroeg echter 5 meter, waar de Ducato Fiat gemiddeld richting de 6 meter gaat.   De tussen 1978 en 1983 uitgebrachte eerste generatie van de Iveco Daily was in die jaren tevens als Fiat Daily te koop. Van deze bedrijfsauto bestonden versies van 3,5 en 5 ton. Het model had een lengte van ruim 6 meter. Motorisch was hij vergelijkbaar met de Ducato. De Daily beschikte namelijk over 2,0-liter benzine-, en dieselopties van 2,4- en 2,5-liter. Overigens rolt de Daily onder de Iveco-naam nog altijd van de productieband.   In 2006 begon de auto aan zijn vierde generatie, die net als de Fiat Ducato in uiteenlopende wielbases, hoogtes en lengtes bij de dealer staat en onder meer ook als versie met een dubbele cabine wordt gebouwd.

Prijsverhoudingen Ducato

Sinds jaar en dag geeft Fiat de Ducato in een bijzonder groot aantal varianten uit. De voordeligste daarvan zijn te vinden onder de open-laadbakmodellen en zogeheten chassisuitvoeringen met enkel een al dan niet dubbele cabine erop. Deze beschikken over zaken als een diepte verstelbaar stuur, elektrisch verstelbare en te verwarmen buitenspiegels, en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.   De prijzen van de goederenbussen beginnen op een iets hoger niveau, waarbij de gesloten variant en de verhoogde Heavy het minst kosten. Er zijn standaard-, comfort- en luxeafwerkingen van. Het aanbod met zijramen en een aardgasmotor is sowieso een stukje duurder. De basisuitrusting van deze goederenbusjes komt grotendeels overeen met die van de open-laadbak- en chassismodellen.   Het prijsniveau van de standaardversie van het Combinato-model voor personen- en goederenvervoer is vergelijkbaar met de Fiat Ducato Heavy. De Combinato heeft verder een Panorama-variant, en een duurdere en grotere Modular met een flexibele zitplaatsenindeling.
Naar boven