In de weken voor kerst is hij veelvuldig te zien als de knalrode megatruck van Coca Cola, volgehangen met lampjes die de contouren van het gevaarte accentueren: de Freightliner, een van de grootste en meest beroemde truckmerken van Noord-Amerika. Ook in de rest van de wereld is de truck met zijn enorme afmetingen een icoon. Als poster siert hij menig jongenskamer en symboliseert de truck het gevoel van de vrijgevochten ‘king of the road’.Hoewel Freightliner als merk nog steeds een legendarisch status geniet en de grootste truckbouwer van Noord-Amerika is, behoort het al vanaf 1981 tot het Daimler AG-concern, dat sinds 1998 DaimlerChrysler heet. Op het gebied van vrachtwagenproductie is Paccar de grote concurrent van DaimlerChrysler. Met name op de Noord-Amerikaanse markt is dit concern met merken als Peterbilt en Kenworth een geduchte rivaal van Freightliner. Op de Europese markt is Paccar succesvol met DAF en Leyland.

Wegmastodont

In de Verenigde Staten is alles groot, groter, grootst. Bij trucks (en dat geldt niet alleen voor de Freightliner) is het niet anders. Daarom spreken ze ook hier zo tot de verbeelding. Onder de enorme motorkap (waar je bijna een Smart in kunt parkeren) liggen motoren van Cummins met een inhoud van 6,7 tot maar liefst 15 liter. Deze laatste levert een indrukwekkend topvermogen van ruim 500 pk. Er is weinig uitleg nodig om de noodzaak van dergelijke vermogens te verklaren: een 15 liter-motor van pakweg 1400 kg is immers al net zo zwaar als een flinke middenklasse auto. De grote wegmastodonten hebben boven of achter de cabine een slaapruimte die van alle luxe is voorzien, zodat de trucker zich onderweg thuis voelt en goed kan uitrusten. Ook deze voorzieningen brengen het nodige gewicht met zich mee. De truck is uiteraard gebouwd voor goederentransport, wat betekent dat erachter een enorme oplegger of tankwagen hangt die ook veel kilo’s in de schaal legt.

Aantrekkingskracht

Hoewel de Amerikaanse trucks voornamelijk bekend zijn van de langeafstandstransporten door onherbergzame landschappen die in westernfilms niet misstaan, bouwt Freightliner ook trucks voor kleinere afstanden en voor de bouw. Denk hierbij aan beton-, kiep- en kraanwagens en trucks voor speciale transporten, zoals grote grondverzetmachines. Kortom, Freightliners zijn leverbaar voor uiteenlopende doeleinden en in diverse categorieën (licht, middel en zwaar). Om welke uitvoering het ook gaat, met zijn enorme neus en grill spreekt de Freightliner tot de verbeelding van menig jongen én man, getuige zijn grote aantrekkingskracht tijdens truckshow.
Naar boven