In het Spaanse elftal dat in 2010 ten koste van Oranje wereldkampioen werd, zaten maar liefst zes spelers van FC Barcelona. Deze voetballers, die al enkele seizoenen op elkaar waren ingespeeld, vormden een geoliede machine binnen de ploeg. De vijf andere Spaanse sterspelers vormden de kers op de taart, en de wereldtitel lag eigenlijk voor het grijpen.De Spaanse touringcar- en busfabrikant Irizar past deze succesformule al decennialang toe. De moderne, gestroomlijnde carrosserieën worden namelijk gebouwd op onderstellen en aandrijvingen van succesvolle truckfabrikanten als Volvo, Scania en Mercedes.

Futuristisch

Wie in Zuid-Europa zo’n futuristische Irizar touringcar ziet, zal wellicht opvallen dat in het front twee merknamen zijn opgenomen: Irizar en de leverancier van de krachtbron en het onderstel. Enigszins verwarrend, totdat je bekend bent met de werkwijze van Irizar.Waarom iets maken waar collega-busfabrikanten allang hun expertise in hebben bewezen? moeten ze bij Irizar hebben gedacht. Het gaf de fabrikant ruimte om dat te doen waar hij goed in is: carrosserieën bouwen voor touringcars en (lijndienst)bussen en ze voorzien van het comfort dat in mediterrane streken vaak noodzakelijk is. In ons land zie je ze weinig, maar met een tweede plaats op de Europese verkooplijst van bussen en touringcars en als marktleider met 40% marktaandeel in thuisland Spanje, heeft Irizar zich ruimschoots bewezen. Het merk, gevestigd in Spaans Baskenland, levert vier carrosserievarianten: de i4 (voor lijn- en speciale diensten) en de touringcars i6, Irizar Century en Irizar PB. De PB, het prestigieuze topmodel, ontving inmiddels vele onderscheidingen. Hij heeft onder meer een airconditioningssysteem dat de gehele luchtvoorraad in de bus om de 60 seconden vervangt. Ook qua zitcomfort komt de passagier niets tekort, en conform de huidige veiligheidsvoorschriften zijn alle stoelen van een veiligheidsgordel voorzien. Het reizen in een Irizar is prettig, mede dankzij de uitstekende geluidsisolatie, die het motorgeronk tot een alleszins aanvaardbare brom terugbrengt.

Configuraties

Met zijn langgerekte lijf, ronde kop, ietwat gemeen kijkende koplampen en zijn als voelsprieten naar voren priemende spiegels lijkt de Irizar wel wat op een rups. Maar dan wel een goedgemutste, door de tot een lach gebogen inkeping in het frontplaatwerk. Deze brede smile hoort bij de familiekenmerken van Irizar. De immense voorruit, die qua formaat niet zou misstaan in de voorgevel van een gemiddelde doorzonwoning, zorgt voor veel (gedempt) licht en draagt bij aan het reiscomfort. Kortom, in deze touringcar zul je het niet gauw Spaans benauwd krijgen.
Naar boven