Hoog op zijn ‘poten’ ziet de Iveco Trakker er meer dan indrukwekkend uit en lijkt het alsof hij het terrein wil verkennen waar zijn berijder hem overheen moet sturen. Verhard of onverhard, vlak of onregelmatig, het maakt de Iveco Trakker met een motorvermogen van 310 tot maar liefst 500 pk niet uit. Met speerpunten als robuustheid en betrouwbaarheid heeft hij sinds zijn introductie in 2007 een reputatie hoog te houden. Maakt hij deze status nog steeds waar?

Vermomming

Iveco heeft de Trakker onlangs stevig onder handen genomen, mede door vragen uit de markt naar meer comfort. Het merk verenigde het beste van twee werelden door de betrouwbaarheid en prestaties van deze off-road truck te combineren met het comfort van diens broer, langeafstandsspecialist de Stralis. De nieuwe Trakker is leverbaar met de Active Day- of Active Time-cabine die we kennen van de Iveco Stralis, inclusief het ultramoderne instrumentarium. De Active Day-cabine is zeer comfortabel bij gebruik overdag, de Active Time-cabine (leverbaar met een of twee bedden) biedt de chauffeur de mogelijkheid aan boord te overnachten. Dit laatste maakt de Trakker ook geschikt voor transport van uitzonderlijk en/of zwaar materieel over lange afstanden. De nieuwe Trakker is dus eigenlijk een vermomde Stralis. Alleen zijn verhoogde onderstel verraadt tot welke prestaties hij in staat is.

Configuraties

Zoals gezegd is de Trakker speciaal ontworpen en gebouwd voor transport op onverhard terrein. Omdat in de bouwsector de toepassingen voor dit soort trucks legio zijn, is hij in een groot aantal configuraties leverbaar, waaronder 4x2, 4x4, 6x4, 6x6 en 8x8-uitvoeringen. Voor niet-ingewijden: het eerste getal geeft aan op hoeveel wielen de truck staat, het tweede hoeveel van die wielen worden aangedreven. Een 6x4-configuratie staat dus op zes wielen, verdeeld over twee assen, waarvan de vier wielen op de achteras worden aangedreven. Voor zwaar transport van bijvoorbeeld zand, grind of stenen is de Trakker leverbaar met vier of vijf assen (acht of meer wielen), waardoor het gewicht van de lading gelijkmatig wordt verdeeld. Bovendien wordt het vermogen uitgesmeerd over alle assen, de vooras uitgezonderd, waardoor de truck meer grip heeft. Daarnaast zijn vier- en vijfassers leverbaar met twee meesturende voorassen of een extra meesturende achteras, om de wendbaarheid te vergroten.

Outfit

Iveco heeft de Trakker dusdanig onder handen genomen dat zijn gebruiksmogelijkheden nog verder zijn vergroot. Zijn nieuwe outfit staat hem goed en zal zijn positie als benchmark de komende jaren ongetwijfeld verstevigen.
Naar boven