MAN: Europa's grootste truck bouwer

MAN SE (eerder MAN AG, Maschinenfabrik Augsburg-Nürnberg) is een Duits mechanisch ingenieursbedrijf en moeder van de MAN Groep. De onderneming is in handen van de autobouwer Volkswagen AG. Het hoofdkwartier is gevestigd in München.

 

Er wordt vooral gewerkt voor de automobielindustrie, met name in de sector van de zware trucks en bussen. Daarnaast worden er ook militaire voertuigen geproduceerd en dieselmotoren voor verschillende applicaties in de zeevaart en de turbomachinerie.

 

In 2016 zorgen 53824 werknemers voor een verkoop van 13,6 biljoen Euro. De output wordt gestuurd vanuit 2 hoofdtakken: commerciële voertuigen en krachttreinen. Tot de eerste tak behoren MAN Truck & Bus, de Zuid-Amerikaanse tak en de participaties in Force Trucks (India) en Sinotruk (China). Tot de tweede tak behoren MAN Diesel & Turbo en Renk.

De geschiedenis van MAN

MAN ontstaat in 1758 als St. Antony, een onderneming in ijzerwerken gevestigd te Oberhausen. Het bedrijf is de eerste zwaar industriële onderneming in het Roergebied. In 1808 zijn er zo 3, die samengaan: St. Antony, Gute Hoffnung en Neue Essen. Zij vormen eerst Hüttengewerkschaft und Handlung Jacobi (Jacobi Ijzer- en Staalwerken) en later Gute Hoffnungshütte (GHH).

 

De eerste voorloper van het huidige bedrijf ontstaat in 1840 en heet Sander'sche Maschinenfabrik. Deze creatie van de Duitse ingenieur Ludwig Sander zal uiteindelijk bekend worden als Maschinenfabrik Augsburg. Wanneer in 1859 een groot contract voor de constructie van een spoorwegbrug over de Rijn te Mainz wordt binnengehaald, ontstaat een tweede tak genaamd Süddeutsche Brückenbau A.G. en later MAN-Werk Gustavsburg.

 

In 1898 wordt de Augsburg fabriek samengevoegd met Maschinenbau-AG Nürnberg. Samen vormen ze de Vereinigte Maschinenfabrik Augsburg und Maschinenbaugesellschaft Nürnberg AG. Vanaf 1908 wordt dat Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg AG of kortweg M.A.N.

MAN mijlpalen en innovaties

Hoewel de onderneming zich lange tijd concentreert op het ontmijnen van ijzererts en ijzer in het Roergebied, worden mechanische ingenieurswerken al snel de dominante bedrijvigheid in Augsburg en Nürnberg. Tegen 1913 is de onderneming zo gegroeid van een klein naar een middelgroot bedrijf met 12000 werknemers.

 

In deze fase ligt de nadruk op locomotieven, aandrijving en staalconstructies. Deze vroege MAN-voorgangers hebben tal van technologische innovaties op hun naam staan. Zo wordt onder andere de Wuppertal monorail gebouwd en de eerste stalen brug (de Großhesseloher Brücke van München). Verder heeft de fabriek ook een hand in de creatie van de eerste rotatiepers; en vanaf 1893 werkt Rudolf Diesel er in een labo te Augsburg aan de eerste dieselmotor.

 

In juli 2011 verwerft Volkswagen AG een meerderheidsaandeel in het bedrijf. In november 2011 leidt dit tot een merger met Scania. Zo wordt Europa's grootste truck bouwer gecreëerd. De gedeelde producties weten zo'n 400 miljoen euro per jaar te besparen. In april 2012 verhoogt Volkswagen zijn aandeel naar 73% van het stemrecht en 71,08% van het aandelenkapitaal. In juni bezit het 75,03% van de stemaandelen.

Bekende MAN modellen

De grootste tak van het bedrijf is ondertussen MAN Truck & Bus AG (eerder Nutzfahrzeuge AG). Het is internationaal een van de grootste producenten van commerciële voertuigen. Het hoofdkwartier is gevestigd in München. De onderneming produceert bussen tussen 3,0 en 5,5 ton en trucks met een gewicht tussen 7,49 en 44 ton. De zware trucks kunnen zoveel wegen als 250 ton. Er worden ook wegtreinen, buschassis, coaches en stadsbussen gebouwd, naast dieselmotoren en motoren op natuurgas. Het bedrijf produceert daarbij zowel onder de merknaam "MAN" (trucks en bussen) als onder de productnaam "Neoplan"(luxecoaches).

 

Het huidige aanbod bestaat uit commerciële trucks, militaire trucks en bussen. Tot de commerciële trucks behoren de LE/L2000, de ME/M2000 en de FE/F2000. Daarnaast rijden hier de CLA, de TGL (die ook hybride versies heeft), de TGM, de TGA, de TGX/TGS (een variant van de TGS gebouwd voor de Dakar Rally) en de TGE (een hernoemde Volkswagen Crafter). Tot in 2007 was het bedrijf ook de producent van de ERF trucks voor het UK.

 

Tot de militaire trucks behoren de HX, de LX/FX en de SX. Die laatste is een familie van militair tactische terreintrucks met hoge mobiliteit. De voertuigen vinden hun oorsprong in de KAT1 (Cat 1) trucks. Ze worden ook een tijdje verkocht binnen de S2000 reeks. Volgens de bouwer zelf behoort dit voertuig tot de mobielste en betrouwbaarste trucks van het moment. Er bestaan 8x6, 6x6 en 4x4 versies, hoewel enkel de eerste 2 versies gepromoot worden. Alle SX-en zijn vervoerbaar door een C-130 Hercules vliegtuig (zonder veel extra aanpassingen). Er bestaat ook een 10x10 demonstratieversie met een motor van 1000 pk. Deze variant is echter nooit in productie gegaan.

 

De SX reeks deelt bepaalde technologieën met de HX familie en de vroegere FX en LX families. Dit zijn voertuigen gebouwd voor een specifiek militair doel. De HX wordt gepresenteerd in 2003 en voor het eerst besteld in 2004. De reeks wordt ondertussen aangevuld door de HX2 reeks (vanaf april 2016). Beide reeksen zijn complementair aan de SX reeks.

 

De bussen zijn de zogenaamde Lion's City modellen. Hiertoe behoren stadsbussen en inter-urbane bussen. Modellen worden aangeboden met een turbomotor met 6 cilinders. Ze rijden op diesel, natuurgas of vloeibaar petroleumgas. Er zijn ook modellen met hydrogenen brandstofcellen en een hydrogene interne ontstekingsmotor.

 

Sinds 2010 bestaat er daarnaast een hybride, elektrische versie, de Lion's City Hybrid. Die maakt gebruik van 2 elektrische motoren van 67 kW. Deze modellen bieden een verbeterde efficiëntie, met name in het stadsverkeer. Ze verbruiken er 30% minder brandstof dan hun collega's zonder hybride krachttrein. Ook de laatste generatie van de Neoplan Centroliner bus is gebaseerd op de Lion's City, waarvan verder nog de Lion's Coach en de Lion's Intercity zijn afgeleid.

Naar boven