Hoewel de MAN TGA, de truckserie voor de lange afstand, inmiddels is vervangen door de TGX-serie die veel van zijn dna heeft, is hij qua uiterlijk, betrouwbaarheid en rijeigenschappen geenszins verouderd. En omdat de Euro 6-norm pas eind 2013 ingaat en alleen van toepassing is op nieuw gebouwde trucks, zal de TGA voorlopig nog wel even haar spierbundels op de internationale vrachtroutes vertonen.

Kinderziektes

De MAN TGA liep ten tijde van zijn introductie voorop op het gebied van milieuvriendelijkheid getuige het feit dat de truck destijds al was uitgerust met een uitlaatgasrecirculatiesysteem, goed voor de destijds geldende Euro 4-norm. Zijn gemiddelde verbruik van circa 28 liter per 100 kilometer droeg hier eveneens aan bij en maakte de TGA bovendien tot een van de zuinigste trucks van dat moment.Op het gebied van betrouwbaarheid was men bij MAN zo verstandig om de nieuwe truck eerst te presenteren alvorens deze met de hagelnieuwe D20 zescilindermotor, met een inhoud van 10,5 liter goed voor een vermogen van 430 pk, uit te rusten. Deze strategie zou negatieve aandacht als gevolg van allerlei kinderziektes voorkomen, voor zover die zouden optreden. MAN trucks staan echter al jaren bekend als zeer betrouwbaar en vrij van kinderziektes. Een status die de fabrikant natuurlijk graag hoog wil houden. De nieuwe D20 krachtbron bleek bovendien niet alleen kleiner en lichter dan zijn voorganger, waardoor het eigen gewicht van de truck drastisch daalde, maar ook nog eens een stuk stiller, hetgeen het comfort ten goede kwam.

Deutsche Gründlichkeit

De MAN TGA blonk vanaf het begin ook uit in afwerking conform de alom befaamde 'Deutsche Gründlichkeit'. Dit laatste uit zich onder meer in het feit dat er in de cabine geen krakende panelen waarneembaar zijn, ook niet als je erop drukt. Zaken als handgrepen zijn degelijk bevestigd en vertonen geen speling. Ook qua slaapcomfort ontbreekt het de chauffeur niet. Het bed in de truck is voorzien van een lattenbodem en een 7 zones koudschuim matras, waardoor hij net zo comfortabel of misschien wel comfortabeler van zijn nachtrust kon genieten dan thuis.

Lange afstandssjouwer

Al heeft de MAN TGA inmiddels een opvolger gekregen, hij bewijst nog steeds een betrouwbare lange afstandssjouwer te zijn met voldoende MAN-power, waar hij bovendien zuinig mee omgaat. Daarom zal deze wegreus, ondanks de komst van zijn jongere en technisch modernere nazaat TGX, voorlopig nog veelvuldig te zien zijn in gezelschap van zijn collega-kilometervreters zoals de Mercedes Actros, de DAF XF, de Renault Magnum en de Iveco Stralis. En dankzij zijn uitmuntende staat van dienst verdient hij dat ook.
Naar boven