De MAN TGM is een kwalitatief zeer hoogstaande vrachtwagen die voornamelijk is bedoeld voor het korteafstands- en distributieverkeer. De TGM is als lichtgewicht een stuk goedkoper dan de zwaardere trucks. Hij is echter niet geschikt voor vervoer over lange afstanden. De truck ziet er qua design en ergonomie goed uit en beschikt over veel aerodynamische onderdelen, zowel aan de buitenkant als binnenin.

Motor en chassis

De TGM wordt voortgedreven door een zescilinder Common Rail Euro 6-motor, variërend in kracht van 240 tot 340 pk. Deze motor is stil en zuinig, en hij levert genoeg kracht om zijn taken moeiteloos uit te voeren. De CO2-uitstoot wordt gereduceerd dankzij de AGR-techniek MAN Pure Diesel, de SCR-techniek MAN Adblue en de regeneratiestrategie HCI (Hydro Carbon Injection). Ook beschikt de TGM over turbo-oplading en laadluchtkoeling. Het laadvermogen bedraagt 12 tot 24 ton, wat te danken is aan het sterke chassis.

Veiligheid

Net als alle vrachtwagens tegenwoordig beschikt de MAN TGM over een breed scala aan veiligheidssystemen. Deze systemen zorgen er stuk voor stuk voor dat de kans op een ongeval sterk wordt gereduceerd. Bovendien zijn de systemen ook prettig voor de chauffeur, want toepassingen als LGS (Lane Guard System), ESP (Electronic Stability Program), EBS (Electronically controlled Brake System) en EVB (Exhaust Valve Break) dienen als back-up als de bestuurder even minder scherp is; ze nemen hem als het ware werk uit handen. Op deze manier is het risico op ongevallen een stuk kleiner. En dat is gunstig voor zowel de chauffeur als de opdrachtgever.

Comfort voor de chauffeur

Een zeer belangrijk punt bij het ontwerpen van vrachtwagens is het design van de cabine, want deze moet zo zijn vormgegeven dat de chauffeur alles eenvoudig kan bedienen en geconcentreerd en comfortabel zijn opdracht kan voltooien. De stoelen in de MAN TGM zijn ergonomisch ontworpen om rug- en nekklachten te voorkomen. Door deze stoelen zit de chauffeur prettiger, wat voor een betere concentratie en beter anticipatievermogen zorgt (zo blijkt uit onderzoek). Ook is het ontwerp van de cabine aangepast en geoptimaliseerd voor maximale functionaliteit; de knoppen zijn goed bereikbaar vanuit de zitpositie. Ook de cockpit is ergonomisch ontworpen en er is voor gezorgd dat er geen verblindende indicaties aanwezig zijn. Het is ook mogelijk om een multifunctioneel stuurwiel aan te brengen, maar dit is optioneel. In de MAN TGM zitten wel standaard een radio en cd-speler.
Naar boven