De Duitse truckproducent MAN staat al jaren bekend om zijn kwalitatief goede trucks in alle soorten en maten. Zo zijn er de MAN TGX voor het langeafstandsverkeer over de internationale wegen en de MAN TGM voor de korte afstanden en het bouwverkeer. De MAN TGS is de grote jongen die de zwaarste vrachten van A naar B moet vervoeren. Deze zeer zware vrachten worden vaak over korte afstanden vervoerd en daarom is de MAN TGS ook zeer geschikt voor het bouw- en distributieverkeer. Alle trucks van MAN hebben hetzelfde degelijke uiterlijk, dat er goed uitziet. Het karakteristieke exterieur geeft het merk ook een eigen gezicht.

De kracht achter zware vracht

De vrachten worden door de TGS moeiteloos vervoerd mede dankzij de Zescilinder Common Rail-motoren met een vermogen tot wel 480 pk. De aandrijving wordt nog beter door de bijschakelbare vooraandrijving MAN HydroDrive. Dankzij SCR (Selective Catalytic Reduction) en de uitlaatgascirculatie AGR is de MAN TGS beter voor het milieu dan ooit tevoren. Maar gezien de progressie in de technieken voor brandstofreductie bij vrachtwagens viel dat te verwachten. De TGS heeft geen dieselmeerverbruik en een gereduceerd AdBlue-verbruik.

Comfortabel de weg op

Bij aanschaf van een truck moet ook aan de chauffeur worden gedacht, want hij is de persoon die er de meeste uren in zal spenderen. De cabine van de TGS is in verschillende maten verkrijgbaar, van Medium tot Extra Large. Alle cabines zijn uitgerust met voldoende opbergruimte en ergonomisch ontworpen stoelen voor optimaal zitgemak. Bovendien reduceren deze stoelen de kans op fysieke klachten als rug- en nekpijn. Een bestuurder die comfortabel kan rijden, heeft minder stress, minder lichamelijk ongemak en kan zich beter concentreren op de weg. Op die manier beïnvloedt het comfort van de chauffeur ook de veiligheid.

Veiligheid

Met de veiligheid in het algemeen zit het bij de TGS ook wel snor. Zowel de chauffeur als de opdrachtgever profiteren van de verbeterde veiligheid. Minder kans op een ongeval betekent ook een lager risico op beschadiging van de vracht en letsel van de bestuurder. De wegligging van de TGS is zodanig dat de truck moeilijk uit balans te brengen is. Zo kan de chauffeur ook goed manoeuvreren om een ongeval te voorkomen. Verder is de TGS uitgerust met een breed scala aan veiligheidssystemen, bijvoorbeeld het Lane Guard System, dat de chauffeur waarschuwt als hij ongemerkt op een andere rijstrook terechtkomt.
Naar boven