De Mercedes-Benz Axor is op dit moment een van de beste trucks voor de middellange afstand. Natuurlijk kennen we Mercedes-Benz vooral van de prachtige personenauto's, maar de trucks van Mercedes-Benz zijn van dezelfde hoge kwaliteit. De Axor gooit hoge ogen op het gebied van functionaliteit, design, comfort en kracht.

De kracht binnenin

De voortdrijvende kracht achter de Axor is een BlueTec zescilinder-in-lijn motor, variërend in kracht van 175 tot 315 kW. Dankzij het Telligent-motorsysteem is het verbrandingsproces zeer efficiënt. Hierdoor wordt de uitstoot van schadelijke stoffen en giftige gassen teruggedrongen. Standaard bedraagt het onderhoudsinterval 100.000 km. Ook is optioneel het Telligent-onderhoudssysteem verkrijgbaar, waarmee het onderhoudsinterval naar 120.000 km gaat.

Chassis

Het parallelchassis van de Axor is licht en krachtig. Het gatenpatroon in het chassis zorgt voor lage opbouwkosten en voorkomt dat de corrosiebescherming door extra boorgaten wordt aangetast. Door deze openingen kunnen brandstoftanks en andere additionele opbouwmogelijkheden moeiteloos en snel aan het chassis worden gemonteerd.

Veiligheid

Ook bij de Axor staat veiligheid hoog in het vaandel. Dat begint al bij het ontwerp van de buitenkant: er is geen gebruik gemaakt van brandbare materialen of scherpe randen.Ook is er gedacht aan een goed zicht op de weg: er is een zonnescherm aanwezig. Verder is de Axor uitgerust met allerlei veiligheidssystemen. Een voorbeeld hiervan is de Telligent-afstandsregeling. Dit systeem detecteert voertuigen die voor de vrachtwagen rijden en houdt de afstand in de gaten. Als de chauffeur het voertuig te dicht nadert, wordt hij gewaarschuwd. Op die manier zorgt het Telligent-systeem ervoor dat de remweg altijd lang genoeg is. Er zijn bij aankoop van de Axor twee veiligheidspakketten beschikbaar: Basic en Classic. Bij het Basic-pakket is het Telligent-systeem niet inbegrepen. Het Classic-pakket bevat ook een Voith Retarder. Standaard inbegrepen zijn de bestuurdersairbag, de stabiliteitsregeling en de spoorassistent.

Comfort voor de chauffeur

Een van de belangrijkere zaken bij een truck is het comfort voor de chauffeur. De cabine is uiterst functioneel en de stoelen zijn ergonomisch ontworpen, zodat nek- en gewrichtsklachten worden voorkomen. Als de chauffeur comfortabel zit, kan hij beter anticiperen en raakt hij minder snel vermoeid. Fysieke klachten dienen te allen tijde te worden voorkomen. Ook is het handig dat er voor de chauffeur genoeg opbergruimte beschikbaar is. De cabine is bovendien zo ingericht dat alle knoppen binnen handbereik zitten, zodat de bestuurder er vanuit zijn zitpositie gemakkelijk bij kan.
Naar boven