De Citaro (O530) is een bus van de Duitse fabrikant Mercedes-Benz. De Citaro deed zijn intrede in 1997, als opvolger van de O405N. De Citaro is een zogenaamde semi-lagevloerbus. Dit houdt in dat de in- en uitstap traploos is, waardoor het in- en uitstappen een stuk gemakkelijker gaat. Dit is bijvoorbeeld erg handig voor mensen met een kinderwagen. In Europa rijden meer dan 30.000 Citaro’s rond, wat hem de meest verkochte stadsbus in Europa maakt.

Uitvoeringen

Naast de standaardversie zijn er vier submodellen. Dit zijn de verkorte versie (Citaro K), de verlengde versie (Citaro L), een versie met extra lage instap (Citaro LE) en de harmonicabus (Citaro G). De meeste versies zijn in te zetten als stadsbus en voor het streekvervoer. De Citaro K is alleen verkrijgbaar als stadsbus. Het verschil tussen de stadsbus en de streekbus is dat de tweede met meer stoelen is uitgerust en dat deze stoelen een hogere kwaliteit hebben. Een stadsbus heeft echter meer staanplaatsen.Alle verschillende versies zijn uitgerust met een BlueTec motor, waardoor ze allemaal aan de Euro 5 norm voldoen. Hierbij wordt SCR toegepast. In dit proces worden de schadelijke stoffen met Adblue uit het uitlaatgas gehaald. De werkzame stof in Adblue is ureum, dat met NOx in het uitlaatgas reageert en dit omzet in stikstof en water.De bussen kunnen door de busmaatschappij zelf worden aangepast. Zo is er ook een hybride versie ontstaan. Twee van deze hybride bussen worden door de RET in Nederland gebruikt. Het gaat hierbij om een Citaro G. Daarnaast wordt er nog meer geëxperimenteerd met bussen die gebruikmaken van een alternatieve aandrijving. Zo is er in verschillende steden een proef geweest met een waterstofbus. Een aantal deelnemende steden waren niet tevreden met de bussen en stuurden ze naar Hamburg, waar in totaal negen van deze waterstofbussen reden. Ook Amsterdam deed mee aan de proef. De waterstofbus is gebaseerd op de standaard Citaro. Hij heeft 30 zitplaatsen, een lediggewicht van 15.000 kg en een motor van 250 kW, waarmee de bus 200 tot 300 kilometer kan afleggen zonder te tanken.

Concurrenten

Enkele concurrenten van de Citaro zijn de MAN Lion’s City, VDL Citea en Scania OmniCity. Ze zijn vergelijkbaar met de Citaro omdat ook deze bussen als stadsbus en als streekbus kunnen worden geleverd. In Nederland worden deze bussen door de verschillende vervoersbedrijven het vaakst gebruikt.
Naar boven