New Holland: landbouw en constructie

New Holland is een wereldmerk van landbouw- en constructiemachinerie. Er bestaan 2 takken, New Holland Agriculture en New Holland Construction, die op verschillende manieren samenwerken, al naargelang de markt. Het moederbedrijf heet CNH Industrial en is een van de grootste leveranciers van kapitaalgoederen ter wereld.   CNH is op zijn beurt in handen van het Italiaanse investeringsbedrijf Exor, een onderneming van de familie Agnelli, geregistreerd in Nederland en gevestigd in Londen, UK.   Tot de landbouwmachines behoren tractoren, oogsters, sproeiers, hooiers en hooiwerktuigen, zaaiers en uitrustingen, hobby tractoren, nutsvoertuigen en machines voor de druivenoogst.   Naast de constructiemachines van de Construction tak bouwt CNH ook nog trucks, commerciële voertuigen, bussen en speciale voertuigen (Iveco), naast krachttreinen voor industriële en maritieme applicaties (FPT Industrial). Het bedrijf heeft zo'n 63000 mensen in dienst in 180 verschillende landen, 64 fabrieken en 49 ontwikkelingscentra.

De geschiedenis van New Holland

De oorspronkelijke New Holland Machinery Company wordt opgericht in 1895 door Abe Zimmerman in New Holland, Pennsylvania (USA). Aanvankelijk worden er landbouwproducten gemaakt (waaronder een voedermolen) ter voorziening van de plaatselijke landbouwgemeenschap. In 1947 verandert de naam in Sperry New Holland, naar aanleiding van de overname door de Sperry Rand Corporation, die in datzelfde jaar een grote doorbraak introduceert met de maaier/conditioner.   In 1964 koopt Sperry een groot aandeel in het bedrijf van de Belgische mecanicien Leon Claeys, die dorsmachines bouwt in Zedelgem. Tegen de jaren 1960 is Claeys een van de grootste fabrikanten van de sector en het bedrijf bouwt ook vandaag de dag nog steeds oogstmachines voor het merk.   In 1986 wordt Sperry overgenomen door de Ford Motor Company, die tegen dan al de eerste en masse geproduceerde tractor op zijn naam heeft staan. In 1991 volgt de aankoop door FiatAgri, die landbouwafdeling van Fiat, waardoor het bedrijf de volledige productielijn binnenshuis kan uitbouwen.   In 1999 wordt de onderneming ondergebracht bij CNH Global, dat dan nog in handen is van Fiat Industrial en er later mee zal samengaan, onder de naam CNH Industrial NV. Aandeelhouders van Fiat Industrial ontvangen daarbij een CNH aandeel voor elk Fiat Industrial aandeel in hun bezit.

New Holland mijlpalen en innovaties

In 1975 introduceert Sperry de eerste twin-rotor combine, een succesvolle technologie die vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt. In 2002 wordt de TG serie van tractoren geïntroduceerd met de unieke Cat's Eye (Kattenoog) lichten. Deze halogeenlampen met vrije vorm zijn niet alleen een primeur voor tractoren, maar voor de hele automobielindustrie, die vanaf dan ook aan het experimenteren gaat met andere vormen van licht. Zowat elke tractor geproduceerd na de TG is schatplichtig aan diens ontwerp.   In 2009 introduceert men de eerste hydrogene tractor ter wereld, de NH2, die past binnen het ruimere concept van de energie-onafhankelijke boerderij. Door deze nieuwe aanpak moeten landbouwers in staat worden gesteld om de totale, noodzakelijke energieproductie van hun bedrijf 100% zelf te genereren.   De basis van het systeem is hydrogeen, een gas gecreëerd uit vernieuwbare bronnen die landbouwers bij uitstek ter beschikking hebben, zoals wind, zon, landbouwafval en biomassa. (Afhankelijk van de bronnen van het landbouwgebied in kwestie kan er met verschillende grondstoffen gewerkt worden.) Zij worden omgezet naar hydrogeen via elektrolyse, een technologie waarbij water opgedeeld wordt in hydrogene en zuurstofgassen. (De enige inputs zijn zo dus water en elektriciteit.) De hydrogene gassen wordt vervolgens bewaard in tanken onder hogedruk, waardoor het gebruiksklaar is als gratis, schone brandstof.   Die kan direct gebruikt worden in de machinerie of indirect als aandrijving van generatoren die elektrische kracht en warmte voor verschillende toepassingen kunnen aanleveren. Hydrogeen wordt daarbij gekozen omdat het een uiterst efficiënte energiedrager is met een werking die vergelijkbaar is met die van een batterij, maar dan zuiniger en zuiverder. De eerste hydrogene NH2 tractor wordt uiteindelijk gebaseerd op het T6.140 productiemodel.   In 2015 viert New Holland zijn 120ste verjaardag. Tot de voorname handelsmerken behoren onder andere het Opti-Fan systeem, het IntelliFill systeem, het SuperSteer systeem en het Grain Cam systeem.

Nieuwe New Holland modellen

Tot de nieuwste New Holland modellen behoren de T6 (Tier 4B), de Revalation dorser en de FR Forage Cruiser. De T6 valt onder andere op door zijn Auto Comfort stoel met ergonomische, draaiende leuning. Het is een onderdeel van de Dynamic Comfort serie. De motor is een ECOBlue HI-eSCR, die brandstof bespaart. Hij wordt gekoppeld aan de Auto Command transmissie, een gereputeerde CVT met een uiterst precieze snelheidsbepaling (die zuinigheid nog verder in de hand werkt). Men kan de T6 uitrusten met maximaal 16 ledlampen, waardoor nachtwerk mogelijk wordt.   De FR Forage Cruiser wordt gepromoot met de slagzin "Verandert de spelregels". Deze veldhakselaar heeft dan ook een ongeziene verwerkingssnelheid en levert een uitstekende oogstkwaliteit via de HydroLoc technologie. Deze techniek laat toe om eenvoudig een gelijkmatige snijhoogte aan te houden, ongeacht het type gewas of doorvoer. Zowel de FR480 als de FR780 zijn daarbij voorzien van een vooruitstrevende ECOBlue HI-eSCR motor, die voldoet aan de Tier 4B maatstaven voor een optimaal verbruik.   Een veelgebruikt model is, tot slot, de T5 Utility, een compacte en competitieve allrounder met VisionView cabine voor panoramisch zicht. De machine is gebaseerd op de T5000 serie, die hier aangepast werd voor het moderne, gemengde landbouwbedrijf. Men kan ermee laden en lossen of men kan gebruik maken van verschillende werktuigen die voor- en achteraan kunnen worden gemonteerd. Ook voor rijden op de weg zijn er verschillende opties voorzien.   De T5 heeft een Tier 4A motor, de F5C van FPT Industrial, die zijn vermogen levert op vraag. De veelzijdige machine heeft een toegenomen stabiliteit dankzij een nieuwe lader met breed kader. De aftakas heeft 3 versnellingen zodat de machine flexibel inzetbaar is en onder alle omstandigheden een maximale efficiëntie bereikt. Qua verbruik is het zo meteen de zuinigste machine in zijn klasse.
Naar boven