Scania: de koning van de weg

Scania AB, eerder AB Scania-Vabis, is een toonaangevend, Zweeds fabrikant van commerciële voertuigen, met name zware truck en bussen. Daarnaast maakt het bedrijf ook dieselmotoren voor zware voertuigen, industriële en maritieme toepassingen. Het hoofdkwartier is sinds 1912 gevestigd in Södertälje. Er zijn productiefaciliteiten in Zweden, Frankrijk, Nederland, India, Argentinië, Brazilië, Polen en Rusland; en assemblages in 10 landen in Afrika, Azië en Europa.   Goederen en diensten worden aan de man gebracht via een wereldwijd netwerk voor verkoop en naverkoop, ondersteund door een parallel netwerk van financieringsbedrijven. In 2012 worden zo 42100 mensen tewerkgesteld.   Het Scania logo toont een griffioen, het mythisch wezen dat ook verschijnt op het wapenschild van de Zweedse regio met dezelfde naam ("Skåne" in het Zweeds).

De geschiedenis van Scania

Scania AB ontstaat in 1911 door de samenvoeging van 2 Zweedse bedrijven: de wagonbouwer Vabis (Vagnfabriks Aktiebolaget i Södertelge) uit Södertälje en Maskinfabriks-aktiebolaget Scania, een fietsenmaker uit Malmö. Voluit heet het nieuwe bedrijf oorspronkelijk AB Scania-Vabis. Apart hebben beide ondernemingen dan al met wisselend succes ondernemingen in de autosector ondernomen.   Scania heeft in 1910 zelfs al enige reputatie opgebouwd als betrouwbaar autoproducent. Nu wordt volop ingezet op de ontwikkeling en productie van motoren en lichte voertuigen vanuit Södertälje, en op die van trucks in Malmö.

Scania mijlpalen en innovaties

Scania heeft een hand in een aantal belangrijke primeurs van de moderniteit. In 1897 staat het mee aan de wieg van de eerste Zweedse auto, even later volgt de eerste bus. Het eerste verhaal begint met de vooruitziendheid van toenmalig directeur Peter Pettersson, die wel brood ziet in de enorme expansie die het spoorwegbedrijf in de 19 de eeuw doormaakt. Hij besluit geld te steken in een nieuw, veelbelovend fenomeen genaamd de motorauto en neemt Gustaf Erikson aan, een mechanisch ingenieur met een passie voor ontstekingsmotoren en automobielen. Zijn capaciteiten passen perfect bij de plannen van de directeur, die hem een exclusief contract aanbiedt voor de creatie van passende automobielen en motoren.   In de lente van 1897 is de eerste Zweedse auto een feit. In 1902 staat de ontwikkeling ver genoeg om van de eerste personenauto te spreken. In de nieuwe fabrieken van Södertälje kan Erikson eindelijk een bruikbare benzinemotor met passende versnellingsbak ontwikkelen (meer bepaald een combinatie van 2 voorwaartse en een achterwaartse versnelling). Datzelfde jaar wordt eerst een truck en daarna dus ook een passagierswagen gebouwd. De eerste Zweedse bus rijdt in 1911 ondertussen met een chassis gebouwd door Scania in Malmö, terwijl de motor en de carrosserie gebouwd worden door Vabis in Södertälje.   In de jaren 1950 wordt het bedrijf vooral bekend als pionier van het modulaire productiesysteem. Hierin speelt de eerste technisch directeur van de onderneming, Sverker Sjöström, een belangrijke rol. Hij wordt geconfronteerd met zware tekortkomingen aan de aan het bedrijf geleverde materialen. Zij hebben vaak de verkeerde proporties of bevatten fouten of blijken onvoldoende getest te zijn. Om de kwaliteitsproblemen aan te pakken gaat Sverker, een expert materiaalsterkte, alle drukgebieden van de truck (tijdens het dagdagelijks functioneren) systematisch onderzoeken. De resultaten van zijn onderzoek zetten de wereld van de vrachtwagenconstructie hier en daar op zijn kop en herschikken vaak de eigenste manier om de sterkte van bepaalde bouwcomponenten te berekenen.   Het grootste icoon van de onderneming is allicht de V8 motor, te beginnen bij de 350 pk uit de jaren 1960. Op het moment van zijn verschijning is dat de krachtigste dieselmotor voor trucks in Europa, een onderscheiding die bovendien lange tijd standhoudt. Hij levert het merk de bijnaam "koning van de weg" op.   Verder is de onderneming ook al jaar en dag de referentie wanneer het aankomt op brandweerwagens. De DLa Special is in 1912 een baanbrekend voertuig op dit gebied. Vandaag de dag is de P-serie populair als brandweerauto.

Bekende Scania modellen

De Scania trucks hebben een brutogewicht van meer dan 16 ton (Klasse 8). Ze zijn bedoeld voor lange afstanden, regionaal transport, lokale distributie van goederen en constructietransport.   Een belangrijk model in de ontwikkeling van het betrouwbare imago van het merk is de LB76 uit 1963. Het is een pionier op het gebied van de crashtest (met name voor de cabine).   Alle trucks in het huidige aanbod maken deel uit van de PRT reeks, hoewel ze als verschillende series worden gepromoot, gebaseerd op de algemene hoogte van de cabine. De laagste cabine is te vinden in de P-serie, gelanceerd in augustus 2004 en bedoeld voor regionale en lokale goederendistributie, constructietransport en verschillende specialismen op het gebied van lokaal transport en lokale diensten. De cabine in kwestie is de P cab, die verschillende varianten kent, al naargelang de indeling van de ruimte.   De G-serie wordt gelanceerd in september 2007 en biedt een vergroot arsenaal van opties aan voor operatoren die nationaal langere afstanden rijden en voor allerhande toepassingen in de bouw. Alle modellen hebben hier de G cabine (in 5 varianten) en er zijn verschillende assamenstellingen mogelijk. In de meeste gevallen kan men ook kiezen hoe hoog het chassis wordt en hoe de ophanging eruitziet.   De R-serie wordt gelanceerd in maart 2004 en wint de prestigieuze Truck van het Jaar prijs 2 keer, een keer in 2005 en een keer in 2010. De reeks biedt verschillende trucks aan geschikt voor lange afstanden. De krachtigste variant is de R 730, die uitgerust is met een 16,4 DC16 V8 turbodiesel van 730 PS (540 kW en 720 pk aan 1900 rpm).   De S-serie verschijnt in augustus 2016 en heeft de hoogste cabine ooit gebouwd door zijn producent. Binnenin is de vloer volledig vlak en kan er een laag bed opgenomen worden dat tot 100 cm verlengd kan worden.   In december 2017 wordt, tot slot, de L-serie gelanceerd. Deze reeks heeft een lagere cabine dan de P-serie.
Naar boven