Er zijn in Europa veel leveranciers van getrokken materieel voor het vrachtvervoer over de weg, waarvan Schmitz Cargobull de grootste is. Bekende Nederlandse bedrijven zijn Groenewegen, Nooteboom en Pacton. Schmitz Cargobull produceert containeropleggers, opleggers voor geconditioneerd vervoer, schuifzeilopleggers, mega-opleggers en kipperopleggers in verschillende maten en uitvoeringen. Het bedrijf onderscheidt zich echter vooral door aanvullende oplossingen die het vrachtvervoer veiliger en efficiënter maken.

Speed Curtain: sneller laden en lossen

De nieuwste vinding van Schmitz Cargobull is 'Speed Curtain', een systeem waarmee binnen 35 seconden een complete zijkant van een schuifzeil-oplegger geopend of gesloten kan worden. De gebruikelijke losse rongen zijn vervangen door in het schuifzeil geïntegreerde aluminium profielen. Er kan met het systeem niet alleen snel gewerkt worden, maar het is ook veilig: het voldoet aan de strenge Duitse veiligheidsnormen voor ladingzekering. Het systeem is in geopende toestand slechts 4,4 meter breed. Bij een standaard trailermaat ontstaat er daardoor een laadopening van 8,75 meter. Het systeem is leverbaar voor zowel de schuifzeilopleggers als de mega-opleggers.

Cargobull Telematics: veiligheid onderweg

Met dit in samenwerking met T-Systems en Bosch ontwikkelde 'Cargobull Telematics' biedt Schmitz Cargobull de mogelijkheid om getrokken materieel onderweg te volgen en te bewaken. De gegevens zijn niet alleen uit te lezen door de chauffeur en de eigenaar van de oplegger, maar ook door de verlader. Met behulp van satellietcommunicatie via GSM wordt door het systeem automatisch doorgegeven of de oplegger aan- of afgekoppeld is en of de zeilen of deuren open gaan. Ook de afgelegde route wordt gevolgd en de temperatuur in de laadruimte van de geconditioneerde opleggers wordt bewaakt. Het systeem kan in alle soorten opleggers, ook van andere merken, worden geïnstalleerd.

Dynamische Wielbasis Variatie: minder slijtage

Met het 'Load Spread Program' (LSP) biedt Schmitz Cargobull een oplossing voor het in de transportwereld bekende probleem van de overschrijding van de as-lasten. Wanneer bijvoorbeeld de trek-as overbelast wordt, zorgt de elektronica ervoor dat de luchtvering van de achterste as minder druk krijgt. Doordat daarmee het zwaartepunt verlegd wordt, ontstaat er vanzelf een vermindering van de druk op de trek-as. Het systeem kan ook gebruikt worden om bij het manoeuvreren, vooral in krappe bochten, de as-lasten beter te verdelen. Bij snelheden tot 30 kilometer per uur wordt op die manier de frictie in het chassis verminderd en wordt ook onnodige bandenslijtage voorkomen.
Naar boven