Achtergrond

DAF Trucks is een in Nederland gevestigde vrachtwagenfabrikant. Binnen Nederland is DAF de marktleider op de vrachtwagenmarkt en ongeveer een op de drie vrachtwagens is afkomstig van DAF. DAF Trucks is tegenwoordig onderdeel van het Amerikaanse PACCAR Inc.

 

Geschiedenis

DAF was opgericht in 1928 door Hub en Wim van Doorne en was in eerste instantie een machinefabriek. In 1932 werd er besloten om aanhangwagens en opleggers te gaan fabriceren. De naam werd gewijzigd naar Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek N.V., afgekort D.A.F. Naast het produceren van aanhangwagens en opleggers werden er ook verschillende voertuigen voor het leger ontwikkeld. In 1957 werd er een motorenfabriek geopend; waar DAF begon met het produceren van haar eigen motoren. In 1958 kwam een jongensdroom uit voor de gebroeders van Doorne: er werd een personenwagen geïntroduceerd. Deze ‘Dafjes’ stonden bekend om de Variometic en de traploze transmissie, waarbij er net zo snel voor- als achteruit gereden kon worden. Tegenwoordig wordt de Variometic in de westerse wereld niet meer in auto’s gebruikt, maar wint het echter steeds meer terrein in Azië. De Variometic werd ontwikkeld in een apart bedrijf: Van Doorne’s Transmissie. Het Duitse Bosch heeft Van Doorne’s Transmissie overgenomen en is zo ook eigenaar van de Variometic. In 1976 nam Volvo de personenwagentak van DAF over en concentreert DAF zich alleen nog op de productie van bedrijfswagens, trucks en bussen.

Modellen

Er bevinden zich drie soorten modellen in het productengamma van DAF. De klant kan het gekozen model echter naar wens uitbreiden. Hierbij kan er gekozen worden tussen het aantal assen van het voertuig, maar ook het type laadbak, de motor, de transmissies en allerlei extra’s in de cabine. De drie basismodellen zijn de LF, de CF en de XF. De LF is het kleinste model en is geschikt voor het lichte tot middelzware distributiewerk. Daarnaast is de LF compact genoeg om goed manoeuvreerbaar te kunnen zijn in stedelijk vervoer. De CF is gemaakt voor regionaal, nationaal en internationaal transport. Deze vrachtwagen is een stuk groter dan de LF en heeft ook wat meer mogelijkheden. Zo zijn er meer asconfiguraties beschikbaar voor de CF en zodoende is deze voor meer toepassingen geschikt. De XF is gemaakt voor het vervoeren van zware goederen over een lange afstand. Bij de XF is er ook veel aandacht besteed aan de cabine om deze zo comfortabel mogelijk te maken.

Naar boven