Rijdend chassis

Een vrachtwagenchassis is een compleet onderstel van een vrachtwagen, zonder enige opbouw, maar wel gereed om te rijden. Alle onderdelen daarvoor (zoals de motor, aandrijflijn en brandstoftank) zijn al gemonteerd. Een meer gangbare term hiervoor is ‘rijdend chassis’.

Al dan niet met cabine

Het chassis wordt door een carrosseriebouwer van een opbouw voorzien. Zo’n vrachtautochassis wordt vooral aan bussenbouwers geleverd, die het eindproduct dan van hun eigen merknaam voorzien. Een chassis voor een vrachtauto wordt meestal wél met cabine geleverd, waarna de koper het naar eigen wens van een opbouw in de vorm van een laadbak of een gesloten laadruimte kan laten voorzien. Ook bestelwagens zijn door de meeste fabrikanten als DAF, Mercedes-Benz en Renault in de vorm van een chassis met cabine leverbaar.

Ladderchassis van staal

Een vrachtwagenchassis bestaat over het algemeen uit twee langsliggers, die met behulp van dwarsverbindingen aan elkaar zijn verbonden. Men noemt het daarom een ladderchassis. Het chassis wordt meestal opgebouwd uit U-vormige stalen profielen. Mercedes-Benz past voor sommige types rechthoekige kokerprofielen toe, terwijl enkele andere leveranciers ook H-vormige profielen gebruiken. Bij een chassis met cabine voor bestelwagens worden meestal dubbele Ω-vormige profielen gebruikt.
Personenauto’s hebben overigens geen chassis maar een zelfdragende carrosserie, omdat ze altijd compleet worden geleverd om ze goed te kunnen identificeren. Elk vrachtautochassis is voorzien van een chassisnummer ter identificatie.
Naar boven