Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-gt-side

Alfa Romeo GT

1 / 3
alfa-romeo-gt-side
alfa-romeo-gt-side
alfa-romeo-gt-back

Sterke punten

  • Comfortabele sportstoelen
  • Goede transmissies
  • Sterke remkracht

Zwakke punten

  • Hoog verbruik in stadsverkeer
  • Weinig bagageruimte
  • Hoge gebruikskosten

Alfa Romeo GT : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo GT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo GT: beauty uit Italië

De Alfa Romeo GT is een sportcoupé die werd gebouwd van 2004 tot 2011. De GT scoort vooral goed met zijn veiligheidssysteem, inclusief krachtige remkrachtverdeling. Met zijn atletische ontwerp spreekt hij bestuurders aan die het gevoel van een Italiaanse sportwagen willen ervaren. Lees meer

Interesse in een Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT occasions
Alfa Romeo GT dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Aantrekkelijk koetswerk
  • Standaard hoogwaardige uitrusting
  • Fraaie afwerking
  • Verkrijgbaar met Busso V6-motor

Technische gegevens

Motorisatie

De Alfa Romeo GT ontleent zijn technologie aan de Alfa Romeo 156. Concreet betekent dit dat de GT een dwarsgeplaatste motor en voorwielaandrijving heeft. De Alfa Romeo GT was in Nederland leverbaar met keuze uit vier verschillende motorvarianten – drie benzineversies en één diesel.

De Alfa Romeo GT 1.9 JTD 16V diesel werd gebouwd van 2004 tot 2010. Met zijn vermogen van 150 pk accelereert de auto in 9,6 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid ligt rond 209 km/u.

De benzinemotoren leveren respectievelijk 140 en 165 pk. Hierdoor zijn topsnelheden tot 216 km/u mogelijk. Het verbruik bij deze motoropties ligt rond de 8,5 liter per 100 kilometer. De topmotor van de Alfa Romeo GT (3.2 V6 24V) levert 240 pk. Daarmee accelereert dit model met ‘Busso’ V6 in 6,7 seconden naar 100 km/u. De topsnelheid bedraagt 243 km/u. Het verbruik van deze motor is met 12,4 liter per 100 kilometer aan de hoge kant.

Bijna alle motoren van de GT zijn uitgerust met een handgeschakelde transmissie: de diesel en het topmodel op benzine met een handgeschakelde 6-versnellingsbak, de andere twee benzinemotoren met een handgeschakelde 5-versnellingsbak. Alleen de Alfa Romeo GT 2.0 JTS is als optie leverbaar met een automatische 5-versnellingsbak, de Selespeed.

Afmetingen

De bagageruimte is vrij klein met een volume van 320 liter. Andere vergelijkbare sportauto’s bieden zeker meer ruimte in de kofferruimte, maar er zijn ook modellen van de Italiaanse fabrikant die beduidend minder ruimte bieden, zoals de Alfa Romeo 4C of 8C. Door de achterbank neer te klappen kan het kofferruimtevolume van de GT worden vergroot, wat uiteraard ten koste gaat van het interieurvolume. Een positief punt is dat slechts één kant van de achterbank neergeklapt kan worden. Inklappen in het algemeen kan echter alleen van binnenuit.

De Alfa Romeo GT is 4,5 meter lang en 1,8 meter breed. Volgens de fabrikant is de hoogte 1,4 meter. De auto kan ook een aanhangwagen trekken. De massa van de aanhanger is 400 kilogram ongeremd en 1.300 kilogram geremd.

Het raam achterin is vrij klein en de zijstijlen zeer breed. Dit maakt het erg moeilijk voor de bestuurder om achterom te kijken. Zelfs de buitenspiegels, met een kleine diameter, zijn niet geschikt voor een goed zicht rondom.

De belangrijkste specificaties van de Alfa Romeo GT

Alfa Romeo GT
Marktintroductie 2004
Lengte x breedte x hoogte 4,5 x 1,8 x 1,4 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 320 l
Ledig gewicht 1.265-1.385 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.810-1.930 kg
Motorinhoud 1.747-3.179 cm³
Vermogen 103 kW (140 pk)-176 kW (240 pk)
Koppel 163-305 Nm
Topsnelheid 200-243 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 6,7-10,6 sec
Tankinhoud 63 l
Verbruik 6,7-12,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 178-295 g/km

Varianten

De Alfa Romeo GT is er in verschillende uitrustingsniveaus, waaronder Impression, Distinctive, Sport, Imola en Collezione. De standaarduitrusting van de Impression omvat handbediende airconditioning en een boordcomputer. De hoogste uitrustingslijn, Imola genaamd, heeft standaard 2-zone automatische klimaatregeling, parkeersensoren, lederen bekleding en verwarmbare voor- en achterstoelen aan boord.

Prijzen

Als nieuwe auto kostte de Alfa Romeo GT destijds minstens 30.500 euro. Afhankelijk van de uitrusting en het motorvermogen kon de prijs oplopen tot 46.000 euro. Aangezien de GT niet meer in productie is, zijn er natuurlijk geen nieuwe exemplaren op de markt. Een Alfa Romeo GT occasion kan soms al voor minder dan 2.000 euro worden gekocht. Wil je de versie met begeerlijke Busso V6? Dan betaal je zo maar dik 18.000 euro. De klassieke Alfa GT’s zijn nog duurder, met prijzen die de 100.000 euro overstijgen.

Puur stadsrijden kan een duur genoegen worden met de Alfa Romeo GT, want hier is het verbruik bovengemiddeld hoog. In vergelijking daarmee is rustig cruisen op een landweg nog steeds gunstig. Als je daarentegen liever snel over de snelweg rijdt en kilometers wilt maken, ligt het brandstofverbruik van 9,1 liter ruim binnen het gemiddelde van andere vergelijkbare sportwagens.

Design

Buitenkant

De Alfa Romeo GT valt vooral op door zijn sportieve koetswerk. Zoals bij andere sportwagens van het merk ontbreken ook bij de GT de beschermstrips op de zijflanken zodat er geen bescherming is tegen vreemde autodeuren. De bumpers zijn gespoten in de kleur van de auto.

De koplampen passen bij het uiterlijk van de sportwagen. Ze zijn echter vrij smal en klein gehouden. De lichtkegel geeft daardoor bij slechte weersomstandigheden onvoldoende licht. Met een beetje geluk, als je een gebruikte GT koopt, zijn de xenon koplampen die destijds tegen meerprijs verkrijgbaar waren, afhankelijk van de uitrusting, achteraf ingebouwd en lossen ze de bekende problemen op.

Er is veel ruimte nodig om deze coupé te betreden. In krappe parkeerplaatsen is dat soms moeilijk, mede door het ontbreken van de beschermstrips op de zijflanken. Achterpassagiers moeten de rugleuning van de voorstoel naar voren klappen om comfortabel in te kunnen stappen. Uitstappen is moeilijker omdat de rugleuning niet kan worden vergrendeld. Een uitstaphulp is daarom van groot voordeel, die ook achteraf als toevoeging kan worden aangebracht.

Binnenkant

De bediening van de Alfa Romeo GT is helder en doordacht. Afhankelijk van de uitrustingslijn is tegen meerprijs een multifunctioneel stuurwiel leverbaar; dat betekent dat de belangrijkste functies via het stuurwiel kunnen worden bediend. De boordcomputer levert steeds belangrijke gegevens, zoals het huidige en gemiddelde brandstofverbruik. Deze bediening – evenals de bediening van de kwalitatieve radio – kan ook op het stuurwiel worden uitgevoerd.

De versnellingspook ligt goed in de hand en kan tijdens het rijden comfortabel worden bediend. Voor de voorpassagier is een leeslampje aangebracht. Voorin is veel praktische bergruimte.

De kleine afstand tussen rem en koppeling is even wennen tijdens het rijden. Haastige reacties kunnen soms leiden tot vergissingen. Vooral omdat de pedalen erg ver naar beneden zijn gemonteerd.

De breedte van het voorcompartiment is kleiner dan bij vergelijkbare modellen. Toch kunnen ook zeer lange mensen van meer dan 1,90 meter comfortabel zitten en worden ze bovendien goed beschermd door de hoofdsteunen. De achterbank is ontworpen voor twee personen. De ruimte is door de coupévorm wat krap. De bank is goed geschikt voor kinderen en ook mensen tot 1,70 meter kunnen relatief comfortabel zitten.

Veiligheid

De Alfa Romeo GT heeft veel voorzieningen die de veiligheid aanzienlijk vergroten. De remmen zijn hier vermeldenswaardig. Na slechts 40 meter komt de auto (met twee inzittenden) tot stilstand bij een snelheid van 100 km/u. Het rempedaal moet met veel kracht worden ingedrukt.

De hoofdsteunen vervullen hun functie, maar ze passen alleen perfect voor mensen tot 1,75 meter lang. Zij bevinden zich ver naar achteren, zodat bij een eventueel ongeval het hoofd onnodig ver naar achteren wordt gekatapulteerd.

Met de stevige deurgrepen kunnen zelfs vastzittende deuren met veel kracht worden geopend. In de deuren bevinden zich veiligheidslichtjes, zodat volgend verkeer weet wanneer er een deur open is.

Voor de veiligheid behoren frontairbags, zijairbags en hoofdairbags tot de standaard uitrusting. Bovendien behoren ABS en een remassistent tot de standaarduitrusting. De Alfa Romeo GT is niet getest op veiligheid in de Euro NCAP-crashtest.

Alternatieven

In de Alfa Romeo-wereld kent de GT door zijn unieke vorm nauwelijks alternatieven, want ook andere coupés zoals de 4C of 8C spreken door hun vorm een ander publiek aan. Wat de concurrentie betreft, is het de moeite waard om eens te kijken naar de BMW 3 Serie Coupé. Gebruikte modellen van de Mercedes-Benz CLK zijn ook een alternatief. Iets goedkoper is de Peugeot 406 Coupé.

FAQ

Hoeveel kost een Alfa Romeo GT?
Aangezien de Alfa Romeo GT nu alleen als occasion verkrijgbaar is, variëren de prijzen afhankelijk van de uitrusting en de staat van de auto. Ook het aantal vorige eigenaren is vaak doorslaggevend. Op de markt voor occasions is een Alfa Romeo GT al verkrijgbaar voor minder dan 1.000 euro.
Hoe snel is een Alfa Romeo GT?
De topsnelheid van de topversie met Busso V6 bedraagt 243 km/u.
Wat is de acceleratie van de Alfa Romeo GT Coupé 2.0?
De acceleratie van 0 tot 100 km/u bedraagt 8,7 seconden. Kies je de V6, dan geniet je van een 0-100-tijd van 6,7 seconden.

Beoordelingen voor Alfa Romeo GT

15 Beoordelingen

4,3