Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
alfa-romeo-spider-front

Alfa Romeo Spider

1 / 3
alfa-romeo-spider-front
alfa-romeo-spider-side
alfa-romeo-spider-back

Sterke punten

  • Op-en-top Italiaans design
  • Fijne rijeigenschappen
  • Goede uitrusting

Zwakke punten

  • Laag zitcomfort
  • Weinig bagageruimte
  • Roestgevoelig

Alfa Romeo Spider : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Alfa Romeo Spider, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Alfa Romeo Spider: betaalbare Italiaanse sportauto

De Spider is een tweezits sportauto van het Italiaanse automerk Alfa Romeo. Het model was 45 jaar in productie - van 1966 tot 2011. Als old- of youngtimer is het een gewild model. De Spider is erg populair wegens zijn degelijke uitrusting, schappelijk prijskaartje en aangename rijeigenschappen. Lees meer.

Interesse in een Alfa Romeo Spider

Alfa Romeo Spider occasions
Alfa Romeo Spider dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Leuke zomerauto, geschikt voor singles, koppels of als tweede auto
  • Prestaties en rijplezier: wendbaar en responsieve besturing
  • Echt Italiaans design
  • Zon op de bol en wind in de haren

Technische gegevens

Motorisatie

De Alfa Romeo Spider is verkrijgbaar met verschillende motoropties. In de loop der decennia bleef het motorvermogen van de Spider toenemen. Het begon in 1966 allemaal met een 80 kW (109 pk) sterke 1,6-liter motor. Later kwamen er veel motoren bij: 1,3-liter, 1,7-liter en een 2,0-liter. Vermogens liepen van 65 kW (89 pk) tot 97 kW (132 pk). Vanaf 1993 werden een 3,0-liter motor en nieuwe benamingen toegevoegd. Zo was er de Twin Spark, Elegante en Sportivo. Vanaf 1998 was er een model met een 1,8-liter motor verkrijgbaar. Van 2003 tot 2006 was er een 2,2-liter JTS-motor en 3,2-liter JTS-motor. Vanaf 2006 werden de namen JTS, Exclusive en Turbo of Turbo Sport toegevoegd.

Alle modellen die tot 2006 werden gebouwd, waren uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. Vanaf 2006 werd ook eindelijk een automatische versnellingsbak met zes versnellingen aangeboden.

De Spider die tot 2011 werd gebouwd, is in de basisversie geleverd met een viercilinderbenzinemotor met 136 kW (185 pk). Als alternatief konden klanten kiezen voor de viercilinder met turbo, die 147 kW (200 pk) leverde.

De krachtigste motor van de Spider is een zescilinder benzinemotor met 191 kW (260 pk) en voorwielaandrijving. Klanten hadden bovendien de keuze uit verschillende dieselmotoren, waarvan het vermogen varieerde tussen 125 kW (170) en 154 kW (210 pk).

Ondanks het relatief lage gewicht van vele versies van de Spider, is het verbruik niet bijzonder laag. Het gecombineerd gebruik van de Spider met benzinemotor van de nieuwste generatie bedraagt 8,2 liter per 100 kilometer. Met een tankinhoud van 70 liter resulteert dit in een actieradius van ongeveer 770 kilometer.

Geloof het of niet, maar je mag met de Alfa Romeo Spider iets trekken. Het trekvermogen bedraagt 500 kilogram geremd en 1.450 kilogram ongeremd.

Afmetingen

De klassieke Spider is 4,26 meter lang, 1,63 meter breed en 1,29 meter hoog. De Spider die van 2006 tot 2011 in productie was is 4.39 meter lang, 1,83 meter breed en 1,31 meter lang. Het is een sportieve tweezitter.

In zijn verschillende versies heeft de Spider een bagageruimte van maximaal 300 liter. De bodem van de bagageruimte heeft echter veel oneffenheden, wat het inladen moeilijk maakt.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de laatste generatie Alfa Romeo Spider (1750 Turbo)

Alfa Romeo Spider
Marktintroductie 2008
Lengte x breedte x hoogte 4,39 m, 1,83 m, 1,31 m
Wielbasis 2,52 m
Inhoud bagageruimte 235 l
Ledig gewicht 1.480 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.905 kg
Cilinderinhoud 1.742 cm³
Vermogen 147 kW (200 pk)
Koppel 320 Nm
Topsnelheid 232 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,9 s
Tankinhoud 70 l
Verbruik 8,2 l/100km
CO₂-uitstoot 192 g/km

Varianten

Doordat de Spider lang in productie was, hebben liefhebbers keuze uit verschillende varianten. De modellen van 1971 tot 1993 werden op de markt gebracht onder de naam Alfa Romeo Spider 2.0 of 2.0 Veloce. Deze slanke, ietwat fragiel ogende auto, werd in 1995 opgevolgd door een moderner ogende Spider. Deze werd op zijn beurt in 2006 opgevolgd door de laatste generatie Spider, die in geen enkel opzicht meer lijkt op de allereerste generatie en gebaseerd is op de Alfa Romeo Brera. De productie van de Spider werd uiteindelijk stopgezet in 2011. Er is geen opvolger in zicht.

Prijzen

Occasions van de eerste generatie van de Spider zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 10.000 euro. Voor modellen uit de jaren 60 ben je soms wel 60.000 euro kwijt. Nieuwere modellen met vrij hoge kilometerstanden zijn al te koop voor minder dan 5.000 euro. Je hebt dan een Spider uit de periode 1995 – 2003 te pakken met een hoge kilometerstand. Voor een laatste generatie Spider met weinig kilometers op de teller lopen de prijzen op tot 25.000 euro.

Design

Buitenkant

De Alfa Romeo Spider staat bekend om zijn verleidelijke en sportieve ontwerp, dat de kenmerkende Italiaanse flair weerspiegelt. Met vloeiende lijnen en sensuele rondingen straalt de Spider een krachtige uitstraling uit. Het opvallende front wordt gedomineerd door de kenmerkende Alfa Romeo grille, die het unieke karakter van het merk benadrukt. Het open dak voegt een element van vrijheid toe, terwijl de compacte proporties bijdragen aan de wendbaarheid en sportieve prestaties. Hoewel alle generaties typische Alfa Romeo’s zijn, verschillen ze behoorlijk van elkaar wat betreft het design.

Binnenkant

Het interieur van de Alfa Romeo Spider weerspiegelt een samensmelting van luxe en sportiviteit. Hoogwaardige materialen, zoals zacht leder en verfijnd aluminium, creëren een gevoel van premium kwaliteit in de laatste generatie Spider. De sportieve inslag wordt versterkt door details zoals contrasterende stiksels en geperforeerd leder op de stoelen en het stuurwiel. De eerste generatie oogt echter behoorlijk spartaans vanbinnen en biedt weinig comfort.

Veiligheid

De eerste generatie Spider is inmiddels een echte oldtimer. Verwacht dan ook geen belangrijke veiligheidssystemen aan boord. Airbags en ABS bestond nog niet toen de auto werd ontwikkeld. Kortom: weet wat je doet achter het stuur.

De laatste twee generaties van de Alfa Romeo Spider zijn wel uitgerust met zaken zoals ABS, ESP, een remassistent en diverse airbags. Rijhulpsystemen zoals Hill Start Assist of Lane Keeping Assist zijn echter niet aan boord. Een Euro NCAP-crashtestscore is voor de Alfa Romeo Spider niet beschikbaar.

Alternatieven

Ben je binnen de Alfa Romeo-familie op zoek is naar een alternatief voor de Spider, dan is de Alfa Romeo Giulia een goed alternatief. De sedan is sinds 2016 in productie en geldt als aanvulling op aanbod van de sportieve modellen van Alfa Romeo. Je moet het dan wel zonder open dak stellen. De Alfa Romeo Brera is ook een alternatief. Die kun je namelijk zien als een gesloten versie van de laatste generatie Spider.

Ook uit Italië, maar eigenlijk stiekem vooral Japans, is de Fiat 124 Spider. Hij werd geproduceerd van 2016 tot 2019 en geldt als een sportieve cabriolet met goede rijeigenschappen. De eenvoudige uitrusting doet ook denken aan de tijd van de Spider. De technologie is in wezen gebaseerd op de populaire Mazda MX-5.

FAQ

Hoe stabiel ligt de Spider op de weg?
De Spider is gemaakt voor sportief bochtenwerk, al is het geen rasechte sportauto. De precieze en gevoelige besturing van de Spider zijn echter uitstekend. De Spider is een echte rijdersauto, voor mensen die graag de auto pakken voor een plezierritje.
Is de Spider duur in onderhoud?
De eerste generatie is inmiddels op leeftijd en zul je regelmatig moeten controleren op gebruikelijke zaken, zoals olielekkage. Ook onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn moet je regelmatig controleren en vervangen. Roest kan ook wel een probleem zijn. De 2.0 TwinSpark-motoren in de Spider, die van 1995 tot 2003 in productie was, wordt gezien als behoorlijk betrouwbaar.
Is de auto dagelijks te gebruiken?
Jazeker. De eerste generatie wellicht niet, maar de modellen vanaf 1995 zijn relatief comfortabel en voorzien van moderne technologieën, waardoor je er prima iedere dag mee naar je werk kunt rijden.

Beoordelingen voor Alfa Romeo Spider

19 Beoordelingen

4,7