Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-a6-front

Audi A6

1 / 3
audi-a6-front
audi-a6-back
audi-a6-side

Sterke punten

  • Bouwkwaliteit en afwerking
  • Breed motorenaanbod
  • Intuïtief multimediasysteem

Zwakke punten

  • Weinig rijdynamiek
  • Dure optiepakketten
  • Minder ruim dan concurrenten

Audi A6 : een overzicht

4,7 (515 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi A6, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi A6: Zakelijke subtiliteit in een modern jasje

De Audi A6 is sinds 1994 een vaste waarde in het modellenaanbod van Audi. Door de jaren heen verschenen maar liefst vijf generaties van de A6: de C4, C5, C6, C7 en C8. De Audi A6 staat vooral bekend om zijn subtiele design en de goede interieurafwerking. Lees meer

Interesse in een Audi A6

Audi A6 occasions
Audi A6 nieuwe auto's
Audi A6 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Breed motorenpalet. Voor iedere soort rijder is er wel een Audi A6, of je nu een zuinige dieselmotor of een beresterke V8 zoekt.
  • De interieurafwerking van de Audi A6 is van topkwaliteit.
  • Subtieler dan een BMW 5-serie of Mercedes-Benz E-klasse.
  • Ruim occasionaanbod verspreid over verschillende generaties.

Technische gegevens

Motorisatie

Gedurende zijn levensloop en verspreid over de verschillende generaties is de Audi A6 op de markt geweest met een breed palet motoren. Al vanaf de eerste generatie A6, de C4, liep dat aanbod van een bescheiden 2,0-liter viercilinder met 101 pk tot de S6 met zijn brute 4,2-liter V8 met 326 pk.

In de jaren daarna groeide de waaier aan leverbare motoren nog verder. Zo deed de 450 pk sterke RS6 zijn intrede bij generatie C5. Tot op de dag van vandaag is de RS6 een vaste waarde in het A6-aanbod. De grootste motor die ooit in een A6 zat is de 5,0-liter V10 uit de S6 en RS6 C6. Leuk weetje: die motor is afkomstig van Lamborghini!

Door de jaren heen speelde de dieselmotor eveneens een belangrijke rol in het A6-aanbod. In Nederland was de A6 met name populair als 2.0 TDI, die in de latere generaties ook als zuinige ‘Ultra’ te krijgen was. Maar ook de krachtigere 3.0 TDI V6-dieselmotor vond gretig aftrek. Na het dieselschandaal van moederbedrijf Volkswagen, waar Audi ook bij betrokken was, bouwde het merk het aantal leverbare dieselmotoren geleidelijk af, zo ook bij de A6. Daarvoor in de plaats kwamen vanaf de C8-generatie plug-in hybride aandrijflijnen. Ook maakt Audi vanaf die generatie veelvuldig gebruik van mild-hybride aandrijflijnen, waarbij een kleine starter-generator de startmotor vervangt en de verbrandingsmotor ondersteunt wanneer deze wordt belast.

Afmetingen

De Audi A6 groeide gedurende zijn levensloop behoorlijk. Het verschil tussen de eerste en vijfde generatie A6 illustreert die groeispurt. Waar de A6 C4 4,80 meter lang is, is de A6 C8 4,94 meter lang. Ook in de breedte groeide de A6 met ongeveer 10 centimeter. Die grotere buitenmaten hebben uiteraard een positieve weerslag op de interieurruimte, met name voor de achterpassagiers. En waar de A6 Avant in 1994 een bagageruimte van slechts 390 liter had, heeft de vijfde generatie A6 Avant een bagageruimte van maar liefst 565 liter.

Audi A6
Marktintroductie 1994
Lengte x breedte x hoogte 4,80 – 4,94 m x 1,78 – 1,89 m x 1,43 – 1,50 m
Wielbasis 2,69 – 2,92 m
Inhoud bagageruimte 390 – 1.680 l
Ledig gewicht 1.325 – 2.050 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.920 - 2.675 kg
Cilinderinhoud 1.781 – 4.991 cm3
Vermogen 66 - 441 kW (90 - 600 pk)
Koppel 168 – 800 Nm
Topsnelheid 177 – 305 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,9 – 3,6 Sec
Tankinhoud 55 - 80 l
Verbruik 1,5 – 14 l/100 km
CO₂-uitstoot 34 - 333 g/km

Varianten

De Audi A6 is leverbaar in twee carrosserievarianten: als sedan (Limousine) en stationwagon (Avant). Andere carrosserievarianten zijn er van dit model niet geweest. Afgezien van deze carrosserievarianten was de A6 leverbaar in een aantal speciale uitvoeringen. Eerder noemden we al de S6 en RS6, maar ook de A6 Allroad is het vermelden waard. De A6 Allroad, een verhoogde A6 Avant met kunststof bumpers, was leverbaar vanaf generatie C5 en had als unieke eigenschap dat de hoogte van de luchtvering instelbaar was. Daardoor was de A6 Allroad beter inzetbaar op onverhard terrein. Helaas bleek dit systeem later niet heel betrouwbaar. Na de C5 verscheen van iedere generatie A6 ook een A6 Allroad.

Prijzen

De Audi A6 resideert niet bepaald in de koopjeshoek van autoland. De nieuwprijzen van de Audi A6 beginnen bij zo’n 65.000 euro voor de Limousine. Voor de Avant dien je net geen 70 mille op tafel te leggen. Uiteraard ben je dan nog niet klaar, want dankzij de talloze leverbare opties kun je de vanafprijzen bij Audi nog gerust met enkele duizenden euro’s opkrikken. Kan het nog gekker? Jazeker, want een Audi RS6 kost dik 203.000 euro wanneer je hem nieuw wil aanschaffen.

Gelukkig zijn de occasionprijzen van de Audi A6 een stuk beter te behappen. Voor minder dan 1.000 euro kun je al een A6 op de kop tikken, maar heb dan niet al te hoge verwachtingen van de staat en betrouwbaarheid. Vanaf ongeveer 10.000 tot 15.000 euro kun je een nette en nog vrij recente Audi A6 op de kop tikken. Niet geheel verrassend zijn de duurste Audi A6 occasions allemaal RS6’en, waarbij de maximumprijs op ongeveer 150.000 euro ligt.

Design

Buitenkant

Zet de verschillende generaties Audi A6 naast elkaar en je ontwaart een duidelijk familiegezicht dat door de jaren heen behoorlijk wat scherper en moderner is geworden. Kenmerkend voor de Audi A6 zijn de rechthoekige koplampen en de brede grille. Vanaf generatie C6 monteerde Audi de kenmerkende ‘single frame’-grille die nu nog steeds een belangrijk onderdeel vormt van de designtaal van het merk uit Ingolstadt. Verder heeft de A6 altijd een subtielere inborst gehad dan de Mercedes E-klasse en de BMW 5-serie. Dat komt vooral doordat Audi het lijnenspel ‘clean’ en rustig houdt.

Verlichting speelt altijd een belangrijke rol bij Audi. Zo ook bij de A6. Zo was de derde generatie A6, de C6, één van de eerste auto’s met LED-achterlichten. Later kwam daar ook LED-dagrijverlichting bij. Audi zette in 2011 een nog grotere stap bij de A6 C7 door ook LED-koplampen te monteren. Tegenwoordig heeft de Audi A6 optioneel LED Matrix-koplampen, waarbij de koplampen het lichtbeeld automatisch reguleren bij grootlicht om ervoor te zorgen dat het zicht optimaal blijft zonder tegenliggers te verblinden.

Binnenkant

In het interieur van de A6 is de vooruitgang gedurende de jaren al helemaal goed te zien. Waar de eerste A6 een behoorlijk rechttoe-rechtaan interieur had dat qua afwerking op een beduidend lager plan stond dan de interieurs van BMW en Mercedes-Benz, kreeg de A6 naarmate de generaties vorderden een prachtig afgewerkt interieur dat in sommige opzichten zelfs op een hoger plan staat dan de concurrentie, met name als het gaat om de afwerking.

Audi introduceerde het inmiddels welbekende MMI-infotainmentsysteem op de A6 C5 en ontwikkelde het systeem gaandeweg steeds verder door. In eerste instantie moest je het systeem bedienen via een draaiknop en later via diverse knoppen op de middenconsole. Vanaf de A6 C8 verloopt de bediening van het MMI-systeem via twee centrale touchscreens.

Veiligheid

Zoals je van een moderne auto verwacht biedt de Audi A6 de nodige veiligheidsvoorzieningen. Hij behaalde de volledige score van vijf op vijf sterren tijdens zijn laatste EuroNCAP-crashtests in 2018. Dat dankt hij niet alleen aan de nodige airbags en kreukelzones, maar ook aan een standaard inbegrepen noodremsysteem dat ook fietsers en voetgangers herkent (Audi Pre Sense), een actieve rijstrookassistent en dodehoekwaarschuwing. Uiteraard moeten de vroege generaties Audi A6 het stellen zonder deze actieve veiligheidsvoorzieningen.

Alternatieven

Twee alternatieven komen direct in beeld als je het hebt over de Audi A6: de BMW 5-serie en Mercedes-Benz E-klasse. Wanneer we die drie auto’s met elkaar vergelijken, valt de A6 qua rij-eigenschappen eigenlijk mooi in het midden. De Audi is niet zo uitgesproken sportief als de BMW, maar ook niet zo zacht als de Mercedes-Benz. In de afgelopen jaren zijn de drie auto’s echter met rijeigenschappen behoorlijk dicht bij elkaar komen te liggen, waarbij BMW meer het comfort opzocht en Mercedes-Benz juist wat sportiever werd. De Audi A6 is en blijft echter een mooie middenweg.

Verdere alternatieven voor de Audi A6 zijn de Jaguar XF en de Lexus ES. In de elektrische hoek is vooral de Tesla Model S een belangrijk alternatief voor de Audi A6. In eigen huis heeft Audi echter ook diverse elektrische alternatieven voor de A6, namelijk de Q8 e-tron en de e-tron GT.

FAQ

Is er ook een elektrische variant van de Audi A6?
Nee, op dit moment levert Audi geen elektrische variant van de Audi A6.
Is de Audi A6 betrouwbaar?
Over het algemeen is de Audi A6 betrouwbaar, al moet je met bepaalde motoren en varianten extra opletten. Zo zijn de 1.8 TFSI-motoren van rond 2010 bekend om hun problematische olieverbruik en is de luchtvering van de A6 Allroad (C5) uiterst onbetrouwbaar. Let er bij een proefrit verder goed op dat alle elektronica goed werkt, want dat kan mogelijk een dure grap worden.
Is de Audi A6 betaalbaar in onderhoud?
Over het algemeen is de Audi A6 relatief duur in onderhoud, zeker als bepaalde elektronische onderdelen moeten worden vervangen. Het is verstandig om een budget te plannen en eventueel onderzoek te doen naar de geschatte onderhoudskosten van het specifieke model, vooral als je van plan bent een Audi A6 occasion te kopen.

Meer informatie

Modellen

Meer links