Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
bmw-i3-120ah-front

BMW i3

1 / 3
bmw-i3-120ah-front
bmw-i3-120ah-side
bmw-i3-120ah-back

Sterke punten

  • Rijplezier van BMW, maar elektrisch
  • Lichtgewicht elektro-pionier
  • Ook als occasion erg interessant

Zwakke punten

  • Beperkte actieradius vroege exemplaren
  • Jonge exemplaren vrij prijzig
  • Atypisch BMW-model

BMW i3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de BMW i3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

BMW i3: de elektro-pionier uit Beieren

Met de BMW i3 behoort het merk uit Beieren tot de pioniers onder de fabrikanten van elektrische auto’s. Daarnaast onderscheidt de BMW i3 zich met een opvallende, lichtgewicht constructie die zowel bijdraagt aan efficiëntie als het rijplezier. Lees verder

Interesse in een BMW i3

BMW i3 occasions
BMW i3 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De geroemde rijeigenschappen van een BMW, maar dan met elektrische aandrijving
  • Lichtgewicht constructie voor meer efficiëntie én meer rijplezier
  • Juist ook als occasion interessant voor wie elektrisch wil gaan rijden
  • Bijzonder veel interieurruimte ondanks compacte buitenmaten

Technische gegevens

Motorisatie

In de basis zijn er twee varianten van de BMW i3: een met range extender en een volledig elektrische variant. Een range extender is een kleine benzinemotor, die stroom kan opwekken om tijdens het rijden de batterij op te laden. De benzinemotor drijft dus niet de wielen aan, maar dient alleen voor extra actieradius. Vandaar de naam range extender. De BMW i3 is dus eigenlijk een plug-in hybride, al zorgt de benzinemotor van een plug-in hybride meestal wél ook voor aandrijving van de wielen.

Naast de keuze uit wel of geen range extender is de BMW i3 leverbaar geweest met verschillende batterijpakketten, variërend van 22 kWh voor vroege exemplaren tot 42,2 kWh voor de latere modellen. Voor de typeaanduiding hanteert BMW de Ampère-uur (Ah) van de batterijen: 60 tot 120 Ah. Daartussen zat nog een variant van 94 Ah (33,2 kWh). Veruit de meeste varianten hebben wel dezelfde aandrijving, met 125 kW (170 pk) op de achterwielen. Alleen de latere BMW i3S was iets krachtiger, met 135 kW (184 pk) op de achterwielen. Een elektrische auto heeft een vaste overbrenging en daarom hoef je in de BMW i3 nooit te schakelen.

De eerste versies van de BMW i3 hadden een officiële actieradius van 170 tot 312 km, afhankelijk van de uitvoering en nog wel gemeten volgens de minder realistische NEDC-norm. De latere modellen kwamen officieel 312 tot 345 km ver, maar nog steeds volgens de NEDC-norm. Volgens de meer realistische WLTP-norm heeft de BMW i3 een actieradius van 310 km. Toen was alleen de grootste batterijvariant nog leverbaar. De range extender-modellen hebben een officieel gemiddeld brandstofverbruik van 0,6 l/100 km.

Afmetingen

Met een lengte van bijna exact vier meter was de BMW i3 het meest compacte model in het moderne BMW-aanbod. De derde generatie BMW 1 Serie is met 4,3 meter bijvoorbeeld al een flink stuk langer. Voor de rest is de BMW i3 lastig één op één te vergelijken met een van de reguliere BMW-modellen, omdat de insteek van de auto geheel anders is. Voor zijn lengte heeft de BMW i3 een vrij lange wielbasis, van net geen 2,6 meter. Verder is de auto bijna 1,8 meter breed en net geen 1,6 meter hoog. Ook dat zijn verhoudingen die je niet bij een ander BMW-model vindt. Tot slot zijn de grote, maar smalle wielen van de auto opvallend. Die bieden een minimale rol- en luchtweerstand, wat de efficiëntie ten goede komt. Met 9,9 meter is de draaicirkel van de BMW i3 lekker compact (gemeten van stoep tot stoep).

De belangrijkste specificaties op een rij (volledig elektrisch)

Merk en model
Marktintroductie 2013
Lengte x breedte x hoogte 4,0 m x 1,8 m x 1,6 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 260 l
Ledig gewicht 1.170 – 1.340 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.620 – 1.760 kg
Vermogen 125 kW (170 pk) – 135 kW (184 pk)
Koppel 250 – 270 Nm
Topsnelheid 150 – 160 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,2 – 6,9 sec
Batterijcapaciteit 22 – 42,2 kWh
Verbruik 12,6 – 14,0 kWh/100 km (NEDC)
Actieradius 170 – 345 km (NEDC)

Varianten

De BMW i3 is leverbaar geweest in een aantal varianten. Er zijn grofweg vier basisversies: de BMW i3 met of zonder range extender en de BMW i3S met of zonder range extender. De BMW i3S onderscheidt zich met een iets hoger vermogen van de elektromotor. Wel of geen range extender is een groter verschil: de range extender is een klein tweecilinder benzinemotortje dat tijdens het rijden stroom opwekt als de batterij bijna leeg begint te raken. Die variant is dus niet helemaal volledig elektrisch.

Qua uitrustingen zijn er het ‘basismodel’ en de Business Edition. Daarnaast waren er een aantal speciale edities, zoals de (High) Voltage Edition, Carbon Edition, Dark Shadow Edition, For the Oceans Edition en Unique Forever Edition. In al deze gevallen gaat het vooral om een modelspecifieke samenstelling van uitrustingen, met soms aankledingsopties die voor de reguliere modellen niet beschikbaar zijn.

Prijzen

De nieuwprijzen van de BMW i3 varieerden van zo’n 35.000 euro voor het basismodel bij introductie tot ruim 46.000 euro voor de meest luxe variant bij productiestop in 2022. In de tussentijd is er een iets duurdere variant geweest: de meest luxe versie met Range Extender kostte net geen 48.000 euro.

Als occasion is de BMW i3 te vinden vanaf zo’n 13.000 euro voor een vroeg exemplaar met relatief veel kilometers. Dat is wat meer dan een vergelijkbare benzineauto, aan de andere kant is deze waardevastheid weer gunstig bij eventuele verkoop. Bovendien is de BMW i3 hiermee nog steeds een van de voordeligste elektrische occasions met toch ook een praktisch bruikbare actieradius.

De BMW i3 is ook beschikbaar via het AutoScout24 auto-abonnement voor prijzen vanaf zo’n 620 euro per maand. Dat bedrag is dan inclusief verzekering, onderhoud, eventuele reparaties en wegenbelasting. Dat laatste is een voordeel wanneer de vrijstelling voor de wegenbelasting van elektrische auto’s in 2025 komt te vervallen. Bovendien is het abonnement flexibel en zijn kilometrage en looptijd naar wens aan te passen.

Design

Buitenkant

Alleen al met zijn uiterlijk is de BMW i3 altijd al een bijzonder model geweest. Hij lijkt in niets op een andere BMW, hooguit op de iets later geïntroduceerde BMW i8. De BMW i3 dankt zijn bijzondere uiterlijk voor een deel aan zijn lichtgewicht constructie met een grotendeels van koolstofvezel gemaakte carrosserie. Daarnaast gaf BMW de i3 bewust een futuristisch uiterlijk om de vooruitstrevendheid van het model te benadrukken.

Binnenkant

De – in ieder geval voor zijn tijd – ongebruikelijke carrosseriebouw bood nog een voordeel: opvallend veel binnenruimte voor de compacte afmetingen. Ondanks dat de BMW i3 een stuk korter is, is de interieurruimte vergelijkbaar met die van een BMW 1-Serie. Wel heeft de BMW i3 een kleinere bagageruimte. Doordat in het interieur de middentunnel voor de aandrijfas ontbreekt, is de auto met name voorin zeer ruim van opzet, met een heel ‘open’ dashboard.

bmw-i3-120ah-interior bmw-i3-120ah-seats

Veiligheid

Bij introductie in 2013 scoorde de BMW i3 vier van de vijf sterren bij de bekende crashtests van de EuroNCAP. De auto liet de laatste ster liggen op gebied van assistentiesystemen die een ongeval kunnen voorkomen. Die systemen waren namelijk niet altijd standaard aanwezig. De inzittendenbescherming wanneer het daadwerkelijk tot een ongeval komt was goed in orde.

Alternatieven

Lange tijd had de BMW i3 geen rechtstreekse concurrenten. Andere elektrische auto’s waren of veel goedkoper met minder bereik (Renault Zoe) of veel luxer met veel meer bereik (Tesla Model S). Inmiddels is het aandeel elektrische auto’s enorm gegroeid. Uit ‘eigen huis’ van de BMW Group komt bijvoorbeeld de MINI Electric, ook een compact model met vergelijkbare specificaties. Eveneens uit Duitsland komt de Volkswagen ID.3, die misschien nog wel het meest gelijkwaardig is aan de BMW i3. Wel is de Volkswagen een stuk nieuwer en dat merk je aan zowel aandrijftechniek als uitrustingen. Ook de Nissan Leaf is een interessant alternatief voor de BMW i3, ongeacht de modelgeneratie van de Nissan. De eerste Leaf biedt vergelijkbare prestaties met een vroege BMW i3, de latere Nissan Leaf biedt betere prestaties maar kost ook wat meer. Wil je elektrisch rijden met een opvallende uitstraling? Kijk dan ook eens naar een Fiat 500e, Honda e of Smart Fortwo/Forfour.

FAQ

Wat is de actieradius van de BMW i3?
Over het algemeen heeft de BMW i3 een actieradius van zo’n 310 kilometer (WLTP). Dit verschilt wel per uitvoering. Zo kwam het eerste model met de kleinste batterij maar 170 km ver (NEDC) en zijn er ook varianten met een officiële actieradius van 345 km (NEDC). Let er ook op dat de actieradius bij de eerdere modellen werd gemeten volgens de minder realistische NEDC-methode en later volgens de meer realistische WLTP-methode.
Wat kost een BMW i3?
De nieuwprijs van de BMW i3 varieerde van zo’n 35.000 tot 48.000 euro. Als occasion is de BMW i3 te vinden vanaf ca. 13.000 euro.
Heeft de BMW i3 een warmtepomp?
De BMW i3 was optioneel te voorzien van een warmtepomp.
Hoe snel kan de BMW i3 opladen?
Afhankelijk van het gekozen batterijpakket is de BMW i3 aan een reguliere laadpaal in 2,5 tot 3 uur opgeladen (20-80%). Aan een snellader duurt dit ongeveer een half uur.

Beoordelingen voor BMW i3

2 Beoordelingen

5,0