Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
default-banner-l-01.jpg

Brommobiel

Brommobiel

Een brommobiel kent diverse koosnamen: microcar, minicar of quadricycle, bromauto, goggomobil … maar wat is het nu eigenlijk precies? En kan een brommobiel een alternatief zijn voor de conventionele auto? Heb je er een speciaal rijbewijs voor nodig? Dat en meer lees je in dit Autoscout24-blog.

Wat is het?

Een brommobiel is een voertuig dat eruitziet als een ultracompacte auto, maar wordt ingedeeld als een bromfiets of lichte motorvoertuig – afhankelijk van de regelgeving in verschillende landen. Meestal is er slechts plaats voor twee inzittenden en is de topsnelheid beperkt. Ermee rijden op de snelweg is zodoende niet toegestaan. Sowieso voelt een brommobiel – vanwege het formaat en beperkte actieradius – zich veel beter thuis in de stad en op korte ritten.

Wet- en regelgeving

De regelgeving rond brommobielen kan variëren van land tot land en zelfs van regio tot regio. We raden daarom aan altijd de lokale wetgeving en voorschriften te raadplegen. Voor Nederland geldt dat je in het bezit moet zijn van een specifiek rijbewijs of bromfietsrijbewijs (type AM) om een brommobiel te mogen besturen. Bovendien moet je 16 jaar of ouder zijn om een brommobiel te besturen. Verder is het een vereiste dat een brommobiel een kenteken en een verzekering (minimaal WA) heeft. Een gordel dragen is eveneens verplicht. Zijn er geen gordels aanwezig en is het een open brommobiel? Dan is het dragen van een helm verplicht, zowel voor bestuurder als eventuele passagier.

Positie op de weg

Hoewel een brommobiel wettelijk dus wordt gezien als een bromfiets, is deelnemen aan het verkeer vergelijkbaar met dat van een auto. Zo mag je met een brommobiel niet op het fietspad rijden. Ook niet het fiets/bromfietspad en al helemaal niet op een voetpad. Kortom, met een brommobiel begeef je je tussen de grote(re) voertuigen op de weg. Een achteruitkijkspiegel moet dan ook verplicht aanwezig zijn, net als verlichting, reflectoren en een voertuigidentificatienummer (VIN). In tegenstelling tot volwaardige auto’s, is de maximum snelheid van een brommobiel beperkt tot 45 km/h. Niettemin mag je wel buiten de bebouwde kom rijden, maar autowegen en snelwegen zijn verboden terrein.

Voor wie?

Brommobielen worden vaak gebruikt door ouderen, mensen met beperkte mobiliteit en in mindere gevallen door jongere bestuurders. De reden om voor een brommobiel te kiezen verschilt per kopergroep. Voor ouderen is een brommobiel een perfect alternatief als het rijbewijs niet meer wordt verlengd. Met een brommobiel ter beschikking blijven ze alsnog mobiel. Voor jongeren – tussen de 16 en 18 jaar – daarentegen is het een uitgelezen opstap of overbrugging tussen een scooter en de auto.

Verkrijgbare types en modellen

Het aanbod brommobielen is wellicht groter dan je denkt. Dit komt door de toegenomen populariteit. Enkele bekende merken zijn bijvoorbeeld Canta, Ligier en Aixam, maar er worden ook diverse minder bekende merken aangeboden. De modellen lopen eveneens uiteen: van hatchback tot pick-up en van cabriolet tot heuse sportieve uitvoeringen, compleet met dikke bumpers en spoilers. Vrijwel alle brommobielen hebben een automatische transmissie, wat betekent dat er niet handmatig geschakeld hoeft te worden. Daarnaast kan er bij de aanschaf van een nieuwe brommobiel gekozen worden uit vele opties bekend uit volwaardige personenauto's. Denk bijvoorbeeld aan centrale deurvergrendeling, elektrische ramen, diefstalbeveiliging, lichtmetalen velgen en audio-installaties. Muziek luisteren in je brommobiel mag namelijk gewoon, evenals handsfree bellen.

Voordelen van een brommobiel

Wat je persoonlijke argument ook is om voor een brommobiel te kiezen, een brommobiel kent enkele ontegenzeggelijke voordelen ten opzichte van een auto. Zo is een brommobiel makkelijker te parkeren, zelfs in de overvolle stad met kleine parkeerplekken. Vaak kan een brommobiel op dezelfde plaatsen worden geparkeerd als fietsen en scooters. Daarnaast springt een brommobiel zuiniger met brandstof om dan de gemiddelde auto. Simpelweg vanwege de kleinere motor onderhuids. Bijgevolg? Lagere onderhouds- en gebruikskosten en een verminderde milieubelasting. Anders dan vaak wordt aangenomen is een brommobiel niet per definitie goedkoper in aanschaf dan een conventionele auto. Nieuwprijzen schommelen rond 15.000 euro, soms hoger. Voor dat geld koop je ook een volwaardige, compacte auto in het A-segment,