Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
chevrolet-corvette-c8-stingray-front

Chevrolet Corvette

1 / 3
chevrolet-corvette-c8-stingray-front
chevrolet-corvette-c8-stingray-side
chevrolet-corvette-c8-stingray-back

Sterke punten

  • Comfortabel chassis
  • Krachtig V8-geluid
  • Hoogwaardige materialen

Zwakke punten

  • Nerveus rijgedrag
  • Meer onstabiele rijstabiliteitsprogramma's
  • Beperkte hoofdruimte voor zeer lange mensen

Chevrolet Corvette : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Chevrolet Corvette, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Chevrolet Corvette - een sportwagen met technische vooruitgang

Chevrolet produceert de Corvette sinds 1953. Sindsdien zijn er acht generaties van de klassieker geproduceerd. Het idee voor een Corvette met middenmotor ontstond al in de jaren zestig, maar werd pas eind 2019 gerealiseerd met de Corvette C8 Stingray. Lees meer

Interesse in een Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette occasions
Chevrolet Corvette nieuwe auto's
Chevrolet Corvette dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Bliksemsnel schakelen voor snellere rondetijden op het circuit.
  • Optioneel Magnetic Ride Control 4.0 dempingssysteem om zich in tien tot 15 milliseconden aan te passen aan de weg.
  • Verschuiving van het zwaartepunt naar achteren door de nieuwe motorpositie vóór de achteras, wat meer tractie op de achterwielen en betere acceleratiewaarden betekent.
  • Meer geschikt voor bestuurders met circuitervaring, minder geschikt voor dagelijks gebruik.

Data

Motorisering

De Chevrolet Corvette C8 Stingray wordt sinds medio 2020 in Amerika geleverd met een 6,2-liter V8-motor met een maximaal vermogen van 502 pk. In Europa zal het wonder met middenmotor vanaf oktober 2021 verkrijgbaar zijn met een 8-traps dual-clutch transmissie en een iets lager vermogen van 482 pk (354 kW). In slechts 3,5 seconden accelereert de achtste generatie van de klassieker van 0 tot 100 km/u, de topsnelheid bedraagt 296 km/u.

Afmetingen

Bouwperiode sinds 1953, Corvette C8 sinds 2020.
Lengte, breedte, hoogte 4,63 m x 1,93 m x 1,23 m
Wielbasis 2,72 m
Inhoud bagageruimte 357 l
Leeggewicht 1.527 - 1.775 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.980 kg
Cilinderinhoud 6.162 cm³
Torsie 613 Nm
Topsnelheid 296 km/u
Acceleratie 0-100 km/u in 3,5 s
Tankinhoud 70 l
Verbruik 12,1 l/100 km
CO²-uitstoot 277 g/km

Varianten

Tijdens de productierun van de zevende generatie Corvette van 2013 tot 2019 introduceerde Chevrolet vier motorvarianten. Het basismodel C7 Stingray, de sportmodellen C7 Grand Sport en C7 Z06 en het topmodel C7 ZR1. De Corvette C7 Z06 kreeg naast de achtcilindermotor een supercharger, die het vermogen verhoogde tot 659 pk en een topsnelheid van 315 km/u mogelijk maakte. De topversie C7 ZR1 verhoogde het vermogen tot 765 pk en de topsnelheid tot 342 km/u.

In juli 2022 lanceerde Chevrolet de Corvette C8 Z06-variant van de achtste generatie met 680 pk en 623 Nm koppel.

Prijs

Voor de zevende generatie Corvette (C7 Stingray) bedroeg de nieuwprijs in Nederland net geen 125.000 euro voor de basisversie van de coupé en 128.000 euro voor de cabriolet. Het aanbod van gebruikte auto's strekt zich uit van klassieke auto's uit de jaren zeventig tot voertuigen met eerste registraties van de laatste drie jaar met bijbehorende lage kilometerstanden. De modellen uit de jaren zeventig zijn geprijsd tussen 22.000 en 62.000 euro. De gebruikte Corvette C7 uit 2015 kost ongeveer 58.000 euro. Natuurlijk zijn er ook prijsuitschieters naar boven en naar beneden, afhankelijk van kilometerstand en uitrustingsvariant.

De autobelasting voor een Corvette-model varieert sterk, afhankelijk van het bouwjaar en de EURO-norm. Oudere modellen kosten jaarlijks tussen de 850 en 920 euro, voertuigen met een eerste registratie na 2014 zitten net onder de 830 euro.

Design

Exterieur

De nieuwste generatie van de Amerikaanse sportwagen heeft een carrosserie van met glasvezel versterkte kunststof, waardoor de auto niet alleen lichter is, maar ook beter bestand tegen roest. Een andere vernieuwing is dat de motor vanaf 2020 niet langer vlak achter de vooras van het voertuig zal liggen, maar centraal voor de achteras in het aluminium en carbon frame. De Corvette is verkrijgbaar als coupé of cabriolet. In de Coupé kan het dak echter ook worden verwijderd. De cabrioletversie krijgt voor het eerst een hardtop, die kan worden besteld in carrosseriekleur of carbon flash. De softtop gaat naadloos over in de carrosserie en de indrukwekkende opslagcapaciteiten blijven intact. De deurgrepen, achterklep en motorkap zijn weggewerkt in de carrosserie voor een strak uiterlijk en betere aerodynamica. De LT2 V8 motor is zichtbaar door de ramen van de achterklep op de Coupé modellen. Een optioneel Engine Appearance Package omvat LED-verlichting om de motor te verlichten. Standaard krijgt de sportwagen ultralichte 19-inch voorwielen en 20-inch achterwielen met twee mogelijke spaakontwerpen. De keuze aan kleuren is bijzonder ruim, Hypersonic Gray, Accelarate Yellow en Amplify Orange zijn slechts enkele uitzonderlijke kleuren om uit te kiezen. Tegen een meerprijs van 400 of 800 euro zijn bovendien motorkap- of dubbele racestrepen in verschillende kleuren mogelijk, die een optimaal contrast vormen met de hoofdkleur.

Interieur

Het interieur van de auto wordt gekenmerkt door leder en blank metaal, wat zorgt voor een hoogwaardige uitstraling. Het sportstuur met vlakke boven- en onderkant zorgt voor maximaal zicht naar voren en comfort bij het instappen. Hij heeft grote schakelflippers en knoppen voor audiobediening. De ultraslanke ventilatieopeningen behouden de cockpitstijl. De klimaatregeling is verticaal geplaatst en bevat ook de functieknoppen voor de verwarmde en geventileerde sportstoelen. Een klein minpuntje is de relatief hoge middenconsole, die om veiligheidsredenen ook kan worden vergrendeld, maar helaas resulteert in een aanzienlijke ruimtebeperking voor de bestuurder en voorpassagier. Chevrolet loopt ook voorop in digitale technologie. Het display van het instrument is digitaal configureerbaar. Het Chevrolet Infotainment System brengt een 8-inch diagonaal kleuren touchscreen en een 14-speaker audiosysteem uit de standaard Bose Performance Series met zich mee.

chevrolet-corvette-interior

chevrolet-corvette-seats

Veiligheid

De veiligheid in de Chevrolet Corvette wordt gewaarborgd door airbags voor de bestuurder en voorpassagier met Passenger Sensing System, evenals een automatische noodoproepfunctie, dodehoekassistent en een antidiefstalsensor. Tot de standaarduitrusting behoort de zogenaamde Performance Data Recorder (PDR). Dit is een digitale rijtrainer die waarden zoals acceleratiesnelheid, remgedrag, versnellingskeuze en geluid registreert en deze vervolgens in hoge kwaliteit met een video kan afspelen. Als u niet op het racecircuit bent, kan de recorder ook worden gebruikt als dashcam voor het opnemen van uw dagelijkse ritten. Bovendien maakt de valet-modus het mogelijk het voertuig te bewaken wanneer een derde persoon achter het stuur zit.

Dankzij talrijke assistentiesystemen wordt volledig voldaan aan de huidige veiligheidsnorm en ook de remweg van slechts 32,5 meter bij een noodstop vanaf 100 km/h is bovengemiddeld.

Alternatieven

Een alternatief voor de Corvette is te vinden bij Chevrolet met de Chevrolet Camaro. Hij is verkrijgbaar met een R4- of V8-motor en een vermogen van respectievelijk 275 of 453 pk. Voor langere afstanden is de Camaro iets beter geschikt door zijn soepelere rijgedrag en eenvoudigere besturing, wat bijna evenveel plezier belooft als de Corvette op het circuit.

Ten laatste met het komende modeljaar zal Chevrolet op gelijke hoogte komen met Porsche, Ferrari en Lamborghini. Met zijn 670 pk is de Ferrari 488 GTB bijna 200 pk krachtiger dan het basismodel van de Corvette Stingray. Maar het komt ook met een stevig prijskaartje van minstens 298.000 euro. De Duitse fabrikant Porsche treedt toe tot het rijtje luxe sportwagens met de 911 GT3. Visueel lijkt de Corvette op een mix van Porsche, Lamborghini en Ferrari, en technisch gezien kan hij gemakkelijk meekomen. Het grootste pluspunt van Chevrolet's sportwagen is zijn prijs, die beduidend lager ligt dan die van concurrerende modellen. Voor kopers van een Corvette betekent dit: veel rijplezier voor de helft van de prijs.

FAQ

Veroorzaakt de bodemvrijheid problemen met opritten of remdrempels?
Voor het eerst is er een oplossing voor dit probleem. Optioneel kan de voorkant van het voertuig worden verhoogd. Hierdoor komt de voorkant van de auto binnen drie seconden bijna 5 centimeter omhoog. Lage obstakels zijn dus geen probleem meer. Met deze functie kunnen extra routes met maximaal 1.000 GPS-posities worden opgeslagen, waardoor naadloze bediening en ongehinderd rijplezier op veelgebruikte routes mogelijk is.
Heeft de auto een geïntegreerd navigatiesysteem?
Ja, het infotainmentsysteem omvat een navigatiesysteem naast spraakherkenning en smartphone-integratie via Apple CarPlay of Android Auto.

Beoordelingen voor Chevrolet Corvette

6 Beoordelingen

5,0