Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-e-spacetourer-banner

Citroen

1 / 10
citroen-e-spacetourer-banner
Citroën C4 X (2022) banner
citroen-c3-front
citroen-c3-aircross-l-01-1100.jpg
citroen-c4-back
citroen-e-c4-x-overview
Prijs Citroën C5 X - Voor de sedan-station-suv moet je 37 mille neertellen. Maar wie gaat dat doen?
citroen-e-berlingo-seitenansicht
citroen-e-spacetourer-front
citroen-c5-front

Citroen

Vind het model dat bij je past

Citroen

Het Franse automerk Citroën staat van oudsher bekend om zijn innovatieve karakter. Tegenwoordig is Citroën in populaire segmenten actief met modellen die vaak ook als hybride of EV beschikbaar zijn. Van compacte stadsauto’s en trendy crossovers tot praktische ruimtewagens. Lees meerhttps://www.autoscout24.nl/auto/citroen/#make-info

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van het automerk Citroën

  • Hybride en volledig elektrische modellen
  • Van trendy crossovers tot no-nonsense MPV’s
  • Groot aanbod occasions

Historie Citroën

Het Franse automerk Citroën staat van oudsher bekend om zijn innovatieve karakter. Het begon voor Automobiles Citroën in 1919, opgericht door André Citroën. Zijn vader was van oorsprong een Amsterdamse diamanthandelaar die Citroen heette. Het trema op de naam verscheen pas toen André in Frankrijk zijn technische opleiding deed.

Het logo, de double chevron, is geïnspireerd op een zogeheten kepervertanding die André Citroën in Polen ontdekte. Met deze speciale vertanding brengen tandwielen veel stiller dan gewone tandwielen hun kracht over. Daarop besloot de Fransman om er meteen octrooi op aan te vragen.

Het merk Citroën bezorgde zichzelf een zeer goede reputatie op het gebied van massaproductie, eerst in de wapenindustrie en later in de auto-industrie. In 1930, amper elf jaar na de oprichting, was Citroën al de op drie na grootste autofabrikant ter wereld. Citroën zette alles op het spel voor de ontwikkeling van de 7A, de beroemde Traction Avant. Maar de crisis brak uit en Citroën ging in 1934 failliet. De gebroeders Michelin – inderdaad, van de bandenfabrikant - namen het bedrijf over.

Al voor de Tweede Wereldoorlog waren de ingenieurs van Citroën gestart met het ontwikkelen van een kleine, goedkope auto voor het Franse plattelandsvolk. Daarom moest het een auto worden die onder meer door een omgeploegd veld een mand vol eieren ongeschonden moest kunnen transporteren. Zo ontstond de ‘Tout Petite Voiture’, ofwel de 2CV. Om te voorkomen dat de Duitse bezetter de modellen in handen kreeg, werden de eerste prototypes ingemetseld. Pas halverwege de jaren negentig kwamen ze weer boven water. Toen de 2CV – de ‘lelijke eend’ - eind 1948 op de markt verscheen, werd de auto zo’n groot succes dat Citroën pas in 1990 de productie beëindigde.

Citroën bouwde nog meer auto’s die later een iconische status zouden bereiken. Wat dacht je van de Citroën DS (‘Snoek’) van 1957. Met zijn hydropneumatische vering, remmen en besturing én met de sturende voorwielen meedraaiende koplampen was dit een stukje vooruitstrevende techniek. Ook de Citroën SM (met Maserati V6-motor) en CX limousine zijn nog altijd excentrieke auto’s uit de Franse autohistorie.

In 1974-1975 fuseerde Citroën met de Franse collega’s van Peugeot en zo ontstond het grote PSA-concern. Sindsdien worden nieuwe Citroën-modellen gezien als minder vooruitstrevend, omdat ze vaak op ‘gewone’ Peugeot-techniek zijn gebaseerd.

In 2009 lanceerde Citroën zijn DS-reeks, een reeks modellen die luxer waren en sportiever oogden dan gebruikelijke Citroëns. Sinds 2015 is DS zelfs verder gegaan als zelfstandig merk binnen PSA en later het grote Stellantis-moederconcern. Binnen dat concern probeert Citroën zichzelf de laatste jaren weer te onderscheiden met opmerkelijke vondsten voor zijn productiemodellen – denk aan de rubberen stootstrips op een Citroën C4 Cactus - en het tonen van extravagante conceptauto’s en studiemodellen.

In de autosport heeft Citroen voornamelijk in de rallysport successen geboekt. Tussen 2003 en 2012 was het merk vrijwel onverslaanbaar in het wereldkampioenschap rally, met de Franse coureur Sébastien Loeb achter het stuur van een Citroën Xsara en later de C4 en DS3 WRC.

Modellen en varianten

Het huidige modellengamma begint bij de Citroën C3, een compacte stadsauto. Die deelt zijn basis met de C3 Aircross, een compacte SUV. De C4, Ë-C4 en Ë-C4 X zijn middelgrote crossovers, de C5 Aircross is weer een maatje ruimer. In het D-segment is de C5 X een middelgrote berline, die ook aan een stationwagen en crossover doet denken. Voor wie veel bagageruimte wenst of vaak veel personen vervoert, zijn er de Ë-Berlingo MPV (op basis van de Berlingo bestelbus) en de Ë-Spacetourer (sterk verwant aan de Jumpy bedrijfsauto).

Op het gebied van bedrijfswagens brengt Citroën – van klein naar groot – de Berlingo, de Jumpy en de Jumper. Deze bedrijfsauto’s zijn er met traditionele dieselmotoren en als volledig elektrisch aangedreven versie.

Aan het modellenaanbod van Citroën zie je dat de Franse fabrikant bezig is met elektrificatie. De trend is duidelijk: brandstofmotoren behoren steeds meer tot het verleden, de toekomst ligt bij plug-in hybride aandrijflijnen en volledig elektrische auto’s.

citroen-c5-x-front

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
C3 Hatchback Benzine 1,2 l 61-81 kW (83-110 pk) 955-1.065 kg
C3 Aircross SUV Compacte SUV Benzine 1,2 l 81-98 kW (110-130 pk) 1.154-1.180 kg
C4 Crossover Benzine/diesel 1,2-1,5 l 74-96 kW (100-130 pk) 1.226-1.299 kg
Citroën Ë-C4 Crossover Elektrisch n.v.t. 100 kW (136 pk) 1.516 kg
Citroën Ë-C4 X Crossover Elektrisch n.v.t. 100 kW (136 pk) 1.559 kg
Citroën C5 Aircross Medium SUV Benzine/hybride 1,2-1,6 l 96-165 kW (130-225 pk) 1.405-1.745 Kg
Citroën C5 X Crossover Benzine/hybride 1,2-1,6 l 96-165 kW (130-225 pk) 1.393-1.697 kg
Citroën Ë-Berlingo Medium MPV Elektrisch n.v.t. 100 kW (136 pk) 1.639-1.713 kg
Citroën Ë-Spacetourer Minibus Elektrisch n.v.t. 100 kW (136 pk) 2.111-2.282 kg

Prijzen

Nieuwprijzen

In het modellengamma van Citroën vinden we compacte stadsauto’s, middenklasse crossovers en SUV’s, een luxe berline en praktische en ruime MPV’s. De huidige generatie Citroëns is naar verwachting de laatste die nog met brandstofmotoren wordt uitgerust. Alles wijst erop dat in de nabije toekomst nieuwe auto’s alleen nog als hybride en volledig elektrische versie geïntroduceerd zullen worden.

Het modellenaanbod van Citroën in 2023 en de huidige vanafprijzen:

Model Vanafprijs
Citroën C3 € 19.990
Citroën C3 Aircross SUV € 31.150
Citroën C4 € 31.710
Citroën Ë-C4 € 40.140
Citroën Ë-C4 X € 40.990
Citroën C5 Aircross € 39.890
Citroën C5 X € 47.220
Citroën Ë-Berlingo € 40.920
Citroën Ë-Spacetourer € 57.089

Prijzen voor occasions

Van het huidige modellengamma is de Citroën C3 de best betaalbare auto. Voor ongeveer 9 mille staan die in de showroom als occasion. De Citroën C3 Aircross is als compacte SUV nog niet zo lang op de markt en dat zie je terug in de prijzen voor occasions: die beginnen bij 12.000 euro.

Voor een Citroën occasion met een elektromotor zul je dieper in de buidel moeten tasten. De populariteit van deze nieuwere modellen, in combinatie met de hoge vraag en het beperkte aanbod, maakt de occasions zeer courant. Prijzen beginnen voor een Citroën Ë-C4 rond de 30.000 euro, voor een Citroën Ë-C4 X betaal je al snel 40.000 euro.

Iets toegankelijker geprijsd is de Citroën C5 Aircross. Deze middelgrote SUV staat als occasion vanaf zo’n 20.000 euro in de prijslijsten. Budgetteer ongeveer 40.000 euro als je op zoek gaat naar een Citroën C5 X als occasion. Wie een ruimtewagen wenst, kan in het geval van de Citroën Spacetourer kiezen uit een dieselversie vanaf 35.000 euro of een volledig elektrische Ë-Spacetourer, die vaak minstens 40 mille moet opbrengen. Wie minder te besteden heeft, kan ook kijken naar een Citroën Ë-Berlingo occasion, die rond de 20.000 geprijsd zijn.

citroen-e-spacetourer-back

Alternatieven

Citroën ziet zichzelf als innovatief en eigenzinnig, maar goed beschouwd is de Franse fabrikant tegenwoordig net zo mainstream als Peugeot of Renault. Alternatieven voor een Citroën zijn er dus in ruime mate. Informeer niet alleen naar de grootte van het gewenste automodel, maar bekijk ook welke aandrijflijn het beste past bij jouw wensen als automobilist. Zoek je een auto met verbrandingsmotor of geef je de voorkeur aan hybride of volledig elektrisch?

Alternatieven voor de compacte Citroën C3 zijn bijvoorbeeld de Peugeot 208 of Renault Clio, maar wellicht dat ook een Opel Corsa of rijk uitgeruste Dacia Sandero het overwegen waard zijn. Een middelgrote SUV als de Citroën C5 Aircross is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Peugeot 5008, Volkswagen Tiguan of Toyota Corolla Cross.

Kies je specifiek voor een hybride aandrijflijn? Binnen het Stellantis-moederconcern zijn er ongetwijfeld modellen van Peugeot, Opel en DS met exact dezelfde techniek. Een Citroën C5 X met hybride aandrijving is bijvoorbeeld sterk verwant aan de Peugeot 408 Fastback of Opel Grandland. Wie bij de ‘premium’ concurrentie wil winkelen, kan ook hybride uitvoeringen van de BMW X2 of Audi Q3 overwegen. Het blijkt vaak een kwestie van smaak, budget en wellicht een scherp aanbod van de verkoopadviseur bij je dealer.

FAQ

Biedt Citroën nog dieselmotoren aan?
Ja, het Franse merk is één van de weinige Franse fabrikanten die in Nederland nog een enkele diesel in de prijslijsten heeft staan. Overigens is zo’n dieseluitvoering vaak alleen interessant voor veelrijders en zijn geëlektrificeerde modellen veel meer in trek.
Welke vormen van elektrische aandrijving heeft Citroën?
Citroën maakt gebruik van de aandrijflijnen zoals die ook bij andere merken binnen het Stellantis-moederconcern worden geleverd. Dat betekent hybride varianten met 133 kW (180 pk) of 165 kW (225 pk) systeemvermogen. Ook zien we veel modellen die als EV zijn uitgerust met de beproefde 100 kW (136 pk) elektromotor. Dankzij de traploze elektrische aandrijving in Citroëns EV’s voelt het alsof je onderweg bent in een auto met automatische transmissie. Hybride Citroëns zijn voorzien van een automatische transmissie met 8 versnellingen.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Speciaal

Het <strong>modellenaanbod</strong> van Citroën in 2023: