Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
citroen-nemo-front

Citroën Nemo

1 / 3
citroen-nemo-front
citroen-nemo-side
citroen-nemo-back

Sterke punten

  • Uitstekend laadvolume
  • Goed doordacht interieur
  • Lage laaddrempel

Zwakke punten

  • Laag veiligheidsniveau
  • Lage prestatiecijfers
  • Harde ophanging

Citroen Nemo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Citroen Nemo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Citroën Nemo: betaalbaar ruimtewonder voor gezinnen en knutselaars

De Citroën Nemo is een kleine bestelwagen die sinds 2009 in productie is. Het voertuig is leverbaar als tweezits paneelwagen en als vijfzits stationwagen, waarbij de stationwagen tot 2013 alleen nieuw leverbaar was. De grote hoeveelheid ruimte maakt de Citroën Nemo zeer geschikt voor gezinnen en vakmensen, afhankelijk van het model. Lees meer

Interesse in een Citroën Nemo

Citroën Nemo occasions
Citroën Nemo dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De motoren zijn zeer betrouwbaar.
  • De goede overbrengingsgradatie maakt een zuinig toerental bij hoge snelheid mogelijk.
  • De nauwkeurige en feedbackrijke besturing zorgt voor een veilige rijervaring.
  • Goede been-, knie- en hoofdruimte op de stoelen.

Belangrijke gegevens

Motor

De Citroën Nemo was verkrijgbaar met een diesel en een benzinemotor. De rijprestaties van de Citroën Nemo zijn afgestemd op het doel van de wagen. De matige prestaties laten geen snelle inhaalmanoeuvres toe, maar vervoeren lading en gezin veilig en betrouwbaar. De motor loopt rustig en heeft nauwelijks storende bromfrequenties. Door de goede transmissiegradatie kan bij lage toerentallen met hogere snelheid worden gereden.

Toen de bestelwagen in 2009 verscheen, kon de bestuurder kiezen tussen een benzinemotor en twee dieselopties. De 1,3-liter benzinemotor leverde een vermogen van 73 pk met een koppel van 118 Nm. De topsnelheid was een gematigde 157 km/u. De Citroën Nemo bereikte 100 km/u vanuit stilstand binnen 15 seconden. Dit motortype werd in 2013 van de markt gehaald. De dieselmotoren hadden ook een inhoud van 1,3 liter. Het vermogen van 75 pk en 160 Nm lag maar net boven dat van de benzinemotor. De bereikte topsnelheid was zelfs identiek. De benzinemotoren deden er echter 1,9 seconden langer over om tot 100 km/u te komen. De dieselvoertuigen verschilden op basis van hun transmissie: kopers konden kiezen tussen een halfautomatische versnellingsbak met 5 versnellingen en een handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen.

Deze dieselmotoren werden in 2015 vervangen door herziene dieselmotoren. Het vermogen steeg tot 80 pk met een koppel van 200 Nm. De topsnelheid bedroeg nu ook 162 km/u. Ondertussen had het voertuig nog steeds 13,9 seconden nodig om 100 km/u te bereiken. De twee dieselmotoren onderscheidde zich nog door hun verschillende handgeschakelde transmissies.

De stationcar werd tussen 2009 en 2013 alleen aangeboden met een 1,4-liter benzinemotor. Het vermogen bedroeg 73 pk met 118 Nm. Hier werden de tandwielen met de hand geschakeld. De topsnelheid was 155 km/u.

Het sturen van de Citroën Nemo is gericht en geeft goede feedback aan de bestuurder. Bovendien loopt het vrij soepel. Dit betekent dat zelfs lange stuurbewegingen zonder veel moeite kunnen worden gemaakt.

Het remsysteem van de ruime estate met hoog dak is goed. Zelfs onder zware belasting brengt het de auto snel tot stilstand. Het remeffect neemt niet af (geen fading).

Afmetingen

De afmetingen van de Citroën Nemo zijn zeer goed geschikt voor gezinnen en ambachtslieden. De auto is 3,86 meter lang, 1,71 meter breed en 1,72 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,51 meter. Deze waarden resulteren in een zeer goede ruimte voorin. Passagiers tot twee meter lang vinden volop been- en knieruimte. Met deze afmetingen is de Citroën Nemo compacter dan zijn voorgangers uit de Citroën Berlingo-serie. Helaas is de passagiersstoel niet verstelbaar. 1,80 meter lange inzittenden zitten hier echter nog comfortabel. Bij de combi body zijn de achterbanken ook zichtbaar. Net als de voorstoelen bieden ze voldoende ruimte.

De grootste kracht van de Citroën Nemo is zijn kofferbak. In de paneelwagen kan deze een enorme 2.500 liter bevatten en dankzij de praktische vorm moeiteloos tot aan het dak worden geladen. In de estate bedraagt het laadvolume met volle zitplaatsen 356 liter, maar kan desgewenst worden uitgebreid tot 2.500 liter. In ieder geval heeft de Nemo veel ruimte nodig. Een ander pluspunt is de lage laadrand. Het maakt de kofferbak gemakkelijk en ongecompliceerd toegankelijk.

Bouwperiode sinds 2009
Lengte, breedte, hoogte 3,9 m x 1,7 m x 1,72 m
Wielbasis 2,5 m
Inhoud bagageruimte 356 - 2.500 l
Ledig gewicht 1.065 - 1.155 kg
Toegestane maximum massa 1.680 - 1.750 kg
Cilinderinhoud 1,248 - 1,360 cm³
Koppel 118 - 200 Nm
Topsnelheid 155 - 162 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,9 - 16,9 s
Tankinhoud 45 l
Verbruik 3,8 -6,6 l
CO²-uitstoot 100 - 155 g/km

Varianten

Vanaf het begin van de productie in 2009 tot vandaag heeft de Citroën Nemo geen noemenswaardige modelupdates gekregen. Gedurende deze periode is de enige noemenswaardige wijziging de bovengenoemde dieselmotor. De uitrusting bleef hetzelfde gedurende de productieperiode. Kopers konden alleen kiezen tussen de bestelwagen en de stationwagon, en tussen diesel en benzine.

Overigens werd de Nemo een jaar na de start van de productie verkozen tot Van of the year.

Prijs

De nieuwe prijzen voor de Citroën Nemo waren matig. De prijs voor de benzinemotor begon bij 9.730 euro. De dieselmodellen tussen 2009 en 2015 kosten tussen de 11.800 en 13.000 euro. Vanaf 2015 veranderde de prijzen nauwelijks meer. Een Transporter kost bijvoorbeeld tussen de 12.500 en 13.600 euro.

De combi was een beetje duurder. Kopers moesten ongeveer 19.200 euro uitgeven voor een dergelijk voertuig.

Als occasion is de Citroën Nemo aanzienlijk goedkoper. Modellen kosten hier meestal tussen de 3.500 en 6.000 euro, afhankelijk van leeftijd en conditie.

Design

Exterieur

Het uiterlijk van de Citroën Nemo is eenvoudig. Het meest opvallende designkenmerk is de taps toelopende voorkant met een soort getrapte vorm tussen de spoiler en de motorkap. Gestroomlijnde lijnen en sportieve gratie maken hier plaats voor praktisch design. De grote, hooggeplaatste koplampen die bijna tot aan de voorruit reiken, geven de auto een algehele comfortabele uitstraling. Het achteraanzicht van de Citroën Nemo daarentegen toont het klassieke design van een bestelwagen met een grote achterklep en verticaal geplaatste achterlichten. Om het concept van een compacte laadruimte te realiseren, ontwierp de autofabrikant voor de Nemo een carrosserie met kortere overhangen voor en achter.

De wielen van de Citroën Nemo zijn voorzien van 14 tot 16-inch velgen. Qua kleur wordt de ruime Franse auto gedomineerd door witte tinten. Zelden zijn echter ook rode, blauwe of bruine Citroen Nemo's verkrijgbaar.

Interieur

Het interieur van de Citroën Nemo is bovengemiddeld gezien zijn hogere leeftijd. Het stuurwiel kan individueel worden versteld, de raamregelaars zijn meestal volledig elektrisch. Controlelampjes geven informatie over alle belangrijke functies en er zijn veel praktische opbergvakken.

De bedieningsorganen zijn gemakkelijk toegankelijk en logisch gerangschikt. Alle displays en instrumenten zijn duidelijk leesbaar. Na een korte gewenningsfase kan de cockpit zonder problemen worden bediend.

Comfortabel zijn ook de stoelen. Ze zijn aangenaam opgevuld en bieden voldoende zijdelingse steun. Bovendien kan de bestuurdersstoel naar wens worden versteld.

Al met al wordt de Nemo niet geleverd met een overvloed aan uitrusting, maar de beschikbare uitrusting is doordacht geplaatst.

citroen-nemo-interior

citroen-nemo-seats citroen-nemo-trunk

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid wordt de hoge leeftijd van de Citroën Nemo duidelijk. De Franse stationwagon met hoog dak heeft geen rijhulpsystemen die de veiligheid zouden verbeteren. Alleen ABS is aanwezig - maar dat was toen al verplicht. Bovendien zijn de hoofdsteunen alleen toereikend voor inzittenden met een lichaamslengte tot 1,80 meter. Ook zij- en passagiersairbags zijn niet op alle modellen aanwezig. Anderzijds moeten de buitenste handvatten positief worden genoemd. Deze maken het ook mogelijk de deuren in noodgevallen probleemloos te openen. De auto doorstond de NCAP crashtest met drie van de vijf sterren.

Alternatieven

De Peugeot Bipper en de Fiat Fiorino van de derde generatie bieden twee identieke alternatieven. Samen met de Citroën Nemo werden ze in Turkije op hetzelfde platform gebouwd. De Nemo en de Bipper zijn vrijwel identiek tot in het kleinste detail. Alleen de Fiorino heeft een kleinere draaicirkel en gemiddeld krachtigere dieselmotoren. De Citroën Berlingo is een veel ruimer, maar ook veel duurder alternatief.

FAQ

Hoe lang is de Citroën Nemo?
De Citroën Nemo is 3,86 meter lang.
Wordt de Citroën Nemo nog steeds gebouwd?
Ja, maar sinds 2013 is alleen de Transporter met dieselmotor leverbaar.
Heeft de Citroën Nemo schuifdeuren?
Ja, de Citroën Nemo heeft schuifdeuren, zowel als bestelwagen als als stationwagen.

Beoordelingen voor Citroen Nemo

5 Beoordelingen

4,0