Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-croma-front

Fiat Croma

1 / 3
fiat-croma-front
fiat-croma-side
fiat-croma-back

Sterke punten

  • Hoge mate van veiligheid
  • Het ontwerp is goed gedaan
  • Veel comfort in het interieur

Zwakke punten

  • Oneffen oppervlak met neergeklapte achterbank
  • Laag rijcomfort
  • Onregelmatige motorloop

Fiat Croma : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Croma, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat Croma: waar veiligheid en rijplezier hand in hand gaan

De Fiat Croma is een allround middelgrote stationcar, die in Nederland vrij onbekend is. De krachtige en stille Croma is bijzonder geschikt voor lange afstanden. Het voertuig scoort ook punten voor veiligheid. De Italiaan is ook qua prijs overtuigend. Lees meer

Interesse in een Fiat Croma

Fiat Croma occasions
Fiat Croma dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een zeer aantrekkelijk geprijsd voertuig.
  • De Fiat Croma heeft een aantrekkelijk design.
  • De geboden ruimte is royaal.
  • De auto is zuinig in brandstofverbruik.
  • De auto biedt veel rijplezier.

Belangrijke gegevens

Motor

De Croma is leverbaar als benzinemotor of als diesel in diverse uitvoeringen. Het was de eerste personenauto met een dieselmotor met directe injectie. Qua acceleratie steekt de grootste diesel duidelijk boven de andere modellen uit. Anderzijds verbruikt hij bijna evenveel als de benzinemotor met zijn 1,8 liter inhoud.

Varianten Benzinemoto Benzinemoto Multijet (diesel) Multijet (diesel)
Cilinderinhoud 1,8 l 2,2 l 1,9 l 2,4 l
Vermogen 140 pk 147 pk 120 - 150 pk 200 pk
Transmissie Handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen Handgeschakelde versnellingsbak met 5 versnellingen Handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen Automatische versnellingsbak met 6 versnellingen
Acceleratie 0 tot 100 km/u 10,2 s 10,1 s 9,6 - 11,3 s 8,5 s
Topsnelheid 206 km/h 210 km/h 195 - 210 km/h 216 km/h
Verbruik per 100 kilometer 7,4 l 8,4 l 6,1 - 7,1 l 7,2 l

Op de 2.4 Multijet (diesel) is standaard een zestraps automatische transmissie gemonteerd. De andere modellen hebben standaard een handgeschakelde versnellingsbak. Alle versies - met uitzondering van het instapmodel benzine - konden echter optioneel worden omgebouwd naar automaat. Deze past zich aan de rijstijl aan.

Terwijl Fiat zelf de dieselmotoren voor de Croma bouwde, leverde Opel de benzinemotoren. De vermogensafgifte is prima op alle modellen. Het rijplezier is voldoende, maar vanaf 120 km/u is de wind duidelijk hoorbaar in het passagierscompartiment. De Zeer goede ruimteverdeling maakt zelfs langere reizen aangenaam.

Afmetingen

De Fiat Croma heeft een vrij indrukwekkende lengte van 4,76 meter (breedte: 1,77 meter, hoogte: 1,60 meter). De auto is slechts in één carrosserieversie verkrijgbaar, namelijk als stationwagen. In 2008 onderging de auto echter een uitgebreide modelupdate, waarbij het front van de Croma werd aangepast aan het design van de Fiat Bravo. Het nieuwe model werd 4,83 meter lang.

Varianten

Zoals gezegd is de Croma alleen verkrijgbaar als stationwagen. De auto is dan ook ideaal als gezinsauto. Ook de uitstekende kenmerken van het veiligheidsconcept passen daarbij. De ruime opzet van het interieur belooft ook veel comfort tijdens langere reizen of vakantiereizen.

Prijs

De Fiat Croma was allesbehalve een koopje. Klanten moesten tot 33.000 euro uitgeven voor een nieuwe auto. Het instapmodel was bij de Fiat-dealers in Nederland te vinden voor iets meer dan 20.000 euro.

Op de Nederlandse occasionmarkt kost een gebruikte Fiat Croma tegenwoordig natuurlijk aanzienlijk minder, met eerste aanbiedingen vanaf ongeveer 2.000 euro. Voor ongeveer 4.000 euro zijn er voertuigen met een lage kilometerstand en een betere uitrusting. Afhankelijk van het model bedraagt de jaarlijkse motorrijtuigenbelasting voor de Fiat Croma tot 1.100 euro.

Design

Exterieur

De Fiat Croma valt op door zijn relatief brede grille en de vrij grote druppelvormige koplampen. Een dynamische achterkant en het verfraaide zijaanzicht ten opzichte van het basismodel Opel Signum maken de auto tot een blikvanger in het straatbeeld.

Interieur

Zoals gezegd is het eerste wat opvalt de comfortabele hoeveelheid ruimte. Met name de achterbank biedt veel ruimte, en zelfs lange mensen kunnen comfortabel zitten voor een lange afstand. Lange reizen zijn geen probleem. Daarover gesproken: wie veel bagage wil meenemen, hoeft niet te beknibbelen op de Croma - de 500 liter bagageruimte is ruim voldoende. Met de neergeklapte achterbank kunnen zelfs grote voorwerpen moeiteloos worden vervoerd. Hierdoor ontstaat tot 1.600 liter opbergruimte, zij het met een ongelijkmatig laadoppervlak.

Het dashboard schittert door zijn ronde instrumenten met een chromen rand. De versnellingspook staat iets naar boven gericht en kan daardoor comfortabel worden bediend. De middenconsole herbergt een koelbox, de ramen zijn thermisch geïsoleerd en ook airconditioning behoort tot de basisuitrusting van het voertuig. Al met al scoort het interieur van de Croma op vele vlakken en is het vanuit visueel oogpunt meer dan de moeite waard om te bekijken.

fiat-croma-interior

Veiligheid

De Fiat Croma scoorde de volle vijf punten in de veiligheidstest voor nieuwe auto's van het European New Car Assessment Programme (Euro NCAP). Zowel bij de frontale botsing als bij de zijdelingse botsing gaf de test destijds bijna alle punten. De bescherming van de inzittenden is zeer goed, wat overigens ook geldt voor het apart uitgevoerde onderzoek naar de veiligheid van kinderen. Isofix-kinderzitjes bevestigingen zijn eveneens aanwezig, evenals driepuntsautogordels voor elke zitplaats. Deze zijn zelfs leverbaar voor de voorzijde met pyrotechnische gordelspanners en gordelkrachtbegrenzers.

Daarnaast beschikt de doordachte veiligheidscarrosserie over het Elektronisch Stabiliteits Programma (ESP), elektronische remkrachtverdeling en een antiblokkeerremsysteem (ABS). Veiligheidshoofdsteunen, een gordelverklikker, een knie-airbag voor de bestuurder, zij- en hoofdairbags en adaptieve frontairbags maken het veiligheidsconcept compleet.

Alternatieven

Net als de Fiat Croma is de Lancia Delta alleen leverbaar als stationwagen. Ook de Lancia Delta werd na een aantal jaren opnieuw gelanceerd - in dit geval in 2008 na een productieonderbreking van negen jaar. Het leeggewicht van de Delta van ongeveer 1.400 tot 1.500 kilogram is aanzienlijk lager dan dat van de Croma (ongeveer 1.500 tot 1.700 kilogram). Daarentegen is de Lancia met 4,52 meter aanzienlijk korter. De auto biedt dan ook weinig ruimte. Qua elegantie doet de Delta echter niet onder voor de Croma. Op de markt voor occasions kost een Lancia Delta tegenwoordig tussen de 3.500 en 10.000 euro, afhankelijk van de gereden kilometers en de algemene staat.

De Fiat Croma is afgeleid van de Opel Signum, de middelgrote stationcar. Qua ontwerp was de Italiaan echter superieur aan de Duitse concurrent. Pas bij een modelupdate in 2005 kon Opel het uiterlijk verbeteren. Het interieur en de motor werden ook verbeterd. Veel ruimte, een grote kofferbak en individueel verstelbare stoelen maken de Signum aantrekkelijk. Afhankelijk van de kilometerstand en de uitvoering kost een Opel Signum tegenwoordig ongeveer tussen de 1.500 en 6.000 euro. Met een maximaal vermogen van 250 pk belooft de Signum ook nog meer rijplezier, mogelijk gemaakt door een 2,8-liter zescilinder motor. De sprint naar 100 km/u neemt slechts zeven seconden in beslag en de topsnelheid bedraagt 250 km/u.

Van 2006 tot 2012 produceerde Toyota de Auris, die verkrijgbaar is als stationcar en eigenlijk een Corolla is. Toyota had alleen de naam veranderd omdat de Corolla imagoproblemen had. Veel ruimte, een aantrekkelijk design en de royale veiligheidsuitrusting maken van de Auris een goede occasion. Het is ook zeer economisch. De prijzen voor een gebruikt model variëren van ongeveer 5.000 tot 22.000 euro, afhankelijk van de uitvoering en de kilometerstand.

FAQ

Waarom liggen de eerste en tweede generatie Fiat Croma bijna tien jaar uit elkaar?
De "oude" Croma, die Fiat van 1985 tot 1996 produceerde, presteerde verrassend slecht in een controversiële crashtest in 1990. Daardoor daalden de verkoopcijfers en werd de productie voorlopig niet voortgezet. In plaats daarvan werd de aandacht verlegd naar de modellen van dochterondernemingen zoals de Lancia Kappa en de Alfa Romeo 166. Pas in 2005 werd een "nieuwe" Croma gelanceerd, die oorspronkelijk was ontworpen als Lancia-model.
Hoe krachtig zijn de motoren van de Fiat Croma?
De Fiat Croma biedt niet alleen veel binnenruimte, maar maakt ook indruk met zijn krachtige motoren. Zelfs de 1,8-liter basisbenzinemotor van de tweede generatie levert maximaal 140 pk met 175 Nm koppel en haalt daarmee een topsnelheid van 206 km/u. Nog sportiever is de 200 pk dieselmotor met 2,4 liter cilinderinhoud en vijf cilinders. Een sprint naar 100 km/u in slechts 8,5 seconden en een topsnelheid van 216 km/u zijn heel respectabel.
Is de Fiat Croma een klassieker?
Veel Fiat Croma's van de eerste generatie zijn nu meer dan 30 jaar oud en voldoen dus aan de eerste eis voor een H-kenteken. Voorts moet ervoor worden gezorgd dat het voertuig zoveel mogelijk in zijn oorspronkelijke staat is bewaard of professioneel is gerestaureerd.

Beoordelingen voor Fiat Croma

7 Beoordelingen

4,1