Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-panda-l-01.jpg

Fiat Panda

1 / 3
fiat-panda-l-01.jpg
fiat-panda-l-02.jpg
fiat-panda-l-04.jpg

Sterke punten

  • Betaalbaar in aanschaf en onderhoud
  • Overzichtelijk, compact en wendbaar
  • Extra zuinige hybride variant

Zwakke punten

  • Karige basisuitvoering
  • Comfort en veiligheid niet optimaal
  • Bescheiden motoren, weinig vermogen

Fiat Panda : een overzicht

4,5 (92 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Panda, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat Panda: groot geworden door klein te blijven

De Fiat Panda is een compacte en frivole stadsauto, die bekend staat om zijn functionaliteit en karakter. Zijn charmante en herkenbare ontwerp geeft de Panda zowel praktisch gebruiksgemak als speelse details. Het interieur biedt wel wat comfort en slimmigheidjes, maar duidelijk is wel dat deze stadsauto een beetje achterop begint te raken. De Panda is leverbaar geweest in allerlei motorvarianten, waaronder benzine en hybride aandrijflijnen. Welke variant je ook kiest, een Panda is altijd een wendbare, zuinige en compacte stadsauto die verrast door zijn veelzijdigheid, betrouwbaarheid en betaalbaarheid. Na al die jaren is de Fiat Panda nog altijd een voor de hand liggende optie voor liefhebbers van compacte stadsauto’s. Lees meer

Interesse in een Fiat Panda

Fiat Panda occasions
Fiat Panda nieuwe auto's
Fiat Panda dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Gunstig brandstofverbruik en lage uitstoot dankzij efficiënte benzinemotoren
  • Bescheiden verzekeringspremies en zeer betaalbaar in de wegenbelasting
  • Compact en wendbaar, prettig in druk stadsverkeer
  • Ondanks zijn bescheiden formaat biedt de Panda relatief veel bruikbare binnenruimte

Technische gegevens

Motorisatie

Het begon allemaal in 1980 met de eerste Fiat Panda, de Type 141. Die was zelfs leverbaar met een klassieke luchtgekoelde tweecilinder met slechts 30 pk, afkomstig van de Fiat 126. Later kwamen watergekoelde viercilindermotoren met 25, 33 of zelfs 40 kW (34, 45 of 55 pk). In 1986 bracht Fiat ook een versie met dieselmotor, geleend uit de Fiat Uno, met 29 kW (39 pk).

Bij de opvolger was er meer keuze: de tweede generatie Fiat Panda (Type 169) werd tussen 2003 en 2012 geleverd met vier benzinemotoren en een dieselmotor. De benzinemotoren varieerden van de 1,1-liter met 40 kW (55 pk) tot de 1,4-liter benzinemotor met 73 kW (100 pk); de Multijet dieselmotor leverde 51 kW (70 pk). Ook bijzonder: een 1,2-liter benzinemotor met 38 of 44 kW (52 of 60 pk) die geschikt waren voor CNG, oftewel aardgas. Dat is pas goedkoop autorijden!

In dit verhaal focussen we ons vooral op de derde generatie Fiat Panda, het model dat momenteel als nieuwe auto verkrijgbaar is. Die is sinds 2012 leverbaar met in totaal twee diesels en elf benzinemotoren, waarbij vier benzinevarianten ook op aardgas kunnen werken. Daarnaast biedt Fiat de Panda sinds 2020 ook aan als Mild Hybrid versie. Een kleine elektromotor en een compacte 12V lithium-ion accu helpen om een zeer laag brandstofverbruik te realiseren. Zelfs in de praktijk moet een verbruik van 4,0 liter per 100 kilometer te benaderen zijn, oftewel 1 op 25.

Alleen bij een uitvoering met hybride aandrijving en de 63 kW (85 pk) sterke TwinAir benzinemotor kun je een handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen krijgen. In alle andere gevallen levert Fiat een handgeschakelde vijfbak in de Panda of (optioneel verkrijgbaar) een semi-automatische Dualogic transmissie, maar die staat niet als probleemloos bekend.

Afmetingen

De nieuwste generatie Fiat Panda die in 2012 het levenslicht zag, is duidelijk ontworpen als een volwassen ‘supermini’ die vooral uitblinkt in druk stadsverkeer. Met compacte buitenmaten, maar relatief veel binnenruimte is deze bescheiden Fiat een kleine alleskunner. Met een lengte van ongeveer 3,6 meter en een breedte van ongeveer 1,6 meter voelt de Fiat compact, maar niet te klein. Hij biedt 225 liter bagageruimte, voldoende voor de dagelijkse boodschappen of een korte vakantie.

Een overzicht van de belangrijkste technische gegevens van de Fiat Panda:

Fiat Panda
Marktintroductie 2012
Lengte x breedte x hoogte 3,6 x 1,6 x 1,5 m
Wielbasis 2,3 m
Inhoud bagageruimte 200 - 225 l
Ledig gewicht 915 – 1.055 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.420 – 1.530 kg
Cilinderinhoud 0.875 – 1.368 l
Vermogen 44 kW (60 pk) - 63 kW (85 pk)
Koppel 88 - 145 Nm
Topsnelheid 158 - 164 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,0 – 15,0 sec
Tankinhoud 35 - 38 l
Verbruik 3,8 - 6,9 l/100km
CO2-uitstoot 88 - 156 g/km

Varianten

Fiat begon met de productie van de Fiat Panda in 1980. Het oorspronkelijke model, ook wel bekend als de "Panda 141", werd gelanceerd als een compacte stadsauto met een praktisch en functioneel ontwerp. Sindsdien is de Fiat Panda uitgegroeid tot een iconische supermini. In 2003 kwam de tweede generatie uit; de derde en huidige modelgeneratie (vanaf bouwjaar 2012) is de meest veelzijdige en volwassen tot op heden.

Bij de huidige generatie Panda was er aanvankelijk de keuze uit meerdere vaste uitrustingsniveaus: Pop, Easy en Lounge. Instapniveau Pop maakt van de Panda een duurzame, maar ietwat spartaans uitgevoerde auto: centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen aan de voorzijde, stuurbekrachtiging en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. Kortom: betaalbare eenvoud. Wil je een Pop-uitvoering met airconditioning? Die uitvoering heet Edizione Cool.

Veel meer auto krijg je bij de Easy, met airconditioning, audiosysteem met MP3-functie, een in delen neerklapbare achterbank en buitenspiegels in de carrosseriekleur. De Lounge deed daar nog een schepje bovenop met lichtmetalen velgen, mistlampen, panoramadak, een multifunctioneel stuurwiel en Bluetooth. De uitvoeringen met de namen Young en Popstar zijn daar weer variaties op.

Wie graag een stoere Panda heeft, kiest voor een ruigere uitvoering zoals Trekking, Climbing of Cross. Deze varianten hebben een avontuurlijke uitstraling en staan iets hoger op de wielen. Alleen de Climbing en de Cross hebben ook daadwerkelijk vierwielaandrijving, in combinatie met de TwinAir turbomotor. Dat maakt de lichtgewicht Panda tot een opvallend vaardige terreinauto.

Prijzen

De nieuwprijs van de allereerste generatie Fiat Panda in 1980 was zo’n 5.000 euro. Die tijden liggen inmiddels ver achter ons; tegenwoordig betaal je minimaal 17.190 euro voor de instap-Panda. Dan krijg je het basismodel met 1.0 Mild Hybrid driecilinder benzinemotor met 70 pk en handgeschakelde 6-versnellingsbak. Dit maakt de Panda nog altijd een zeer aantrekkelijke optie voor klanten met een bescheiden budget.

Goedkoper rijden kan als je een blik werpt op het aanbod van goed onderhouden occasions. Voor een fris exemplaar met een lage kilometerstand en interessante opties kan je prijzen verwachten tussen 12.000 euro en 18.000 euro. Er is echter een Panda voor ieder budget. Goedkopere exemplaren met hogere kilometerstanden en wat gebruikssporen staan al voor enkele duizenden euro’s in de prijslijst.

Design

Buitenkant

De eerste Fiat Panda in de jaren ’80 had een onderscheidende en zeer functionele, hoekige carrosserie. Dat DNA is grappig genoeg ook doorgegeven aan het huidige model. De huidige generatie Panda oogt echter harmonieuzer door een wat rondere touch. De insectenkoplampen en de trapeziumvormige luchtrooster in de voorbumper geven de Panda een vriendelijk gezicht.

De contouren van de Panda zijn typisch voor een compacte auto: een lange, bijna horizontale daklijn die eindigt in een verticaal aflopende achterklep. Kortom: veel ruimte voor een compacte stadsauto. Bijzonder designelement is het kleine raampje dat in de C-stijl verscholen gaat. Onopvallend, maar heel goed voor het zicht rondom de auto.

Onderscheidend zijn ook de opvallende kenmerken van de avontuurlijke Trekking, Climbing en Cross. Die nemen optisch afstand van de vriendelijker stads-Panda’s met een opvallende bodembescherming, meer bodemvrijheid en ruige kunststof wielkastranden.

Stijlbewust als Italiaanse automakers zijn, biedt Fiat de Panda in zes effen kleuren, één metallic lak en één matte lakkleur. Vijf van deze acht kleuren zijn ook verkrijgbaar in een tweekleurige two-tone samenstelling, in combinatie met een zwart dak. Fiat biedt ook een totaal van zeven verschillende soorten velgen van staal en lichtmetaal in twee maten: 15 of 16 inch.

Binnenkant

Aan de binnenkant van een Fiat Panda kom je overal de kenmerkende combinatie tegen van vierkante vormen met afgeronde hoeken. Die frivole elementen geven de auto een stevige en toch vrolijke uitstraling. Voor het nodige comfort tijdens de reis zijn veel uitvoeringen voorzien van airconditioning, een multifunctioneel stuurwiel, elektrische ramen en een handmatig verstelbare bestuurdersstoel.

fiat-panda-interior fiat-panda-seats

Veiligheid

Op het gebied van veiligheid vertelt de Fiat Panda zijn eigen verhaal. Scoorde deze kleine stadsauto in 2011 nog vier sterren in de EuroNCAP-botsproeven, in 2015 waren dat er nog slechts drie en in 2018 een ogenschijnlijk schokkend slechte nul sterren. Dit negatieve beeld moet echter genuanceerd worden: de slechte score is deels te verklaren aan de hand van de steeds strengere eisen van de EuroNCAP-crashtest. Ondertussen is de Fiat Panda sinds 2011 vrijwel ongewijzigd in productie geweest. De tijd heeft de ouder wordende Panda ingehaald op het thema veiligheid.

Ondanks de huidige matige beoordeling zijn er bekende basisveiligheidssystemen aan boord. Dat zijn bijvoorbeeld een elektronisch stabiliteitsprogramma (ESP), een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS), airbags en remassistentie. Die maken vanaf bouwjaar 2013 deel uit van de standaarduitrusting van de Fiat Panda.

Alternatieven

In de compacte klasse waarin de Fiat Panda zich begeeft zijn er dappere uitdagers. Wat dacht je van de eveneens betaalbare en betrouwbare Suzuki Ignis of compacte Mitsubishi Space Star?

Vanuit het Volkswagen-concern is er het beroemde trio Volkswagen Up!/SEAT Mii/Skoda Citigo. Deze drie auto's delen dezelfde techniek en worden vaak in één adem genoemd. Ze zijn compact, wendbaar en bieden een vergelijkbaar niveau van brandstofefficiëntie en praktisch gebruiksgemak als de Fiat Panda. En vergeet ook niet het eeneiige trio Toyota Aygo/Peugeot 108/Citroën C1. Ook deze drie auto's delen dezelfde basis, hebben vergelijkbare afmetingen en prestaties als de Fiat Panda en zijn vooral als tweedehands auto populair.

De Hyundai i10 is eveneens een geloofwaardig alternatief vanwege zijn goede prijs-kwaliteitverhouding, ruimte en comfort. En vlak ook de Ford Ka niet uit.

FAQ

Hoe goedkoop is een Fiat Panda?
De allereerste generatie Fiat Panda kostte in 1980 nog slechts 5.000 euro. Dat is echter lang geleden. Tegenwoordig betaal je **minimaal 17.190 euro** voor een nieuwe Fiat Panda. Dan krijg je het basismodel met 1.0 Mild Hybrid driecilinder benzinemotor met 70 pk en handgeschakelde 6-versnellingsbak. Goedkoper rijden kan ook. Occasions met lage kilometerstand en leuke opties staan vanaf 10.000 euro in de prijslijsten. Er is echter een Panda voor ieder budget; als je niet bang bent voor iets hogere kilometerstanden en gebruikssporen, dan is er voldoende keuze **vanaf duizend euro**.
Hoeveel bagageruimte heeft een Fiat Panda?
Ook al is de Fiat Panda een compacte auto, toch biedt hij verrassend veel binnenruimte voor zijn segment. Standaard krijg je **200 liter bagageruimte**, maar als je de achterbank plat legt, dan blijkt de Panda een compacte alleskunner met verrassend veel laadruimte.
Kun je met een Fiat Panda Hybrid ook volledig elektrisch rijden?
Nee, **je kunt niet volledig elektrisch rijden** met de huidige mild hybride versie van de Fiat Panda. De elektromotor en accu dienen puur ter ondersteuning van de brandstofmotor, die hierdoor nog zuiniger loopt en waardoor het brandstofverbruik nog later uitvalt. Er is nog geen elektrische Fiat Panda aangekondigd.