Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
fiat-tipo-cross-front

Fiat Tipo

1 / 3
fiat-tipo-cross-front
fiat-tipo-cross-side
fiat-tipo-cross-overview

Sterke punten

  • Betaalbaar
  • Veel ruimte per euro
  • Vlotte motoren

Zwakke punten

  • Goedkope interieurmaterialen
  • Grijze muis
  • Restwaarde

Fiat Tipo : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Fiat Tipo, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Fiat Tipo: muurbloempje met verborgen talenten

‘Veel auto voor weinig’. Vanaf eind jaren tachtig tot medio jaren negentig had Fiat een model in het gamma dat met dit credo flink wist te scoren, genaamd: Tipo. Daarna volgden de Punto en Bravo, waarvan alleen de eerste het succes van de originele Tipo wist te evenaren. Omdat de Bravo geen potten wist te breken in het destijds mateloos populaire C-segment, wilde Fiat in 2015 de glorietijd van toen laten herleven met een geheel nieuwe Tipo. Wederom onder het mom ‘veel auto voor weinig’. Lees meer

Interesse in een Fiat Tipo

Fiat Tipo occasions
Fiat Tipo nieuwe auto's
Fiat Tipo dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Veel auto voor weinig geld
  • Representatieve uitstraling
  • Prima rijeigenschappen
  • Riant(e) interieur en bagageruimte

Technische gegevens

Motorisatie

In Nederland hield Fiat het pas medio 2023 voor gezien met de Tipo Hatchback en Stationwagon. De Tipo Sedan was al jaren eerder uit de prijslijst verdwenen wegens een tegenvallende vraag. Op de thuismarkt en in diverse andere landen gaat de Tipo echter onverminderd door. Dit betekent dat het model al ruim acht jaar op de markt is, een bovengemiddeld lange periode in autoland. Wie op de nog actieve markten nu nog een gloednieuwe Tipo wil bestellen, kan enkel nog kiezen voor de Hybrid-uitvoering. Deze hybride-aandrijflijn staat uit een 1.5 liter viercilinder-benzinemotor met een vermogen van 130 pk, een starter/generator vergelijkbaar met die in een mild-hybridesysteem en een bijkomende 48V-elektromotor. In vergelijking met andere hybrides is de elektrische kracht relatief bescheiden. De elektromotor levert een vermogen van 15 kW (20 pk) en kan dit slechts gedurende korte periodes inzetten waardoor de elektromotor theoretisch gezien niet bijdraagt aan het totale vermogen. ‘Fiat Tipo Mild Hybrid’ of iets in die trant zou derhalve een betere naam zijn geweest.

Liever een conventionele benzine of diesel? Op dat vlak had Fiat veel meer te bieden. Zoals de 1.3 liter MultiJet turbodiesel met 95 pk en 200 Nm aan koppel en een 120 pk en 320 Nm sterke 1.6-liter Multijet. Je vindt ze tegenwoordig op de occassionmarkt tegen aantrekkelijke prijzen. Tipo’s met een benzinemotor vind je ook op Autoscout24. Bij de lancering in 2017 was het model er in drie varianten: een atmosferische 1.4 liter viercilinder met 95 pk (127 Nm), een 1.4 liter T-JET viercilinder-turbobenzine met 120 pk (215 Nm) en een atmosferische 1.6 liter viercilinder met 110 pk en 152 Nm aan koppel. Die laatste kwam standaard met automaat.

Vanaf de facelift in 2021 introduceerde Fiat een compleet nieuw gamma benzinemotoren die compacter van formaat en zuiniger qua verbruik waren. Aan de basis stond een 1.0 liter driecilinder turbobenzine, goed voor 100 pk en 190 Nm aan koppel. De 1.5 liter viercilinder-turbobenzine met mild hybrid-technologie en standaard automaat had 130 pk en 240 Nm koppel. Met een CO2-uitstoot van 115 g/km en normverbruik van 5,1 l/100 km is de 1.5 Hybrid ondanks vlottere prestaties toch de zuinigste van de twee.

Afmetingen

De Fiat Tipo was verkrijgbaar als 5-deurs hatchback, als extra ruime Tipo Stationwagon en als 4-deurs Tipo Sedan. Alle carrosserievarianten delen een wielbasis van 2,64 meter. Met een lengte van 4,57 meter is de stationwagon wel een serieuze slag groter dan de 4,37 meter lange Tipo Hatchback. Binnenin is dat verschil vooral achterin te merken. Zo is de Fiat Tipo Hatchback goed voor een koffervolume van 440 liter, terwijl de Tipo Stationwagon het tot 550 liter schopt. De Tipo Sedan evenaart dat volume bijna met 520 liter, maar de toegang is aanzienlijk minder praktisch vanwege de compacte achterklep en daardoor kleinere toegang tot de kofferruimte.

De onderstaande tabel bevat de specificaties van de Fiat Tipo (Hatchback)

De belangrijkste specificaties op een rij:

Fiat Tipo (Hatchback)
Marktintroductie 2015
Lengte x breedte x hoogte 4,37 x 1,80 x 1,56 m
Wielbasis 2,64 m
Inhoud bagageruimte 440 l
Ledig gewicht 1.235-1.305 kg
Toelaatbaar totaalgewicht n.b.
Cilinderinhoud 999-1.496 cm3
Vermogen 74 kW (100 pk)-96 kW (130 pk)
Koppel 200-240 Nm
Topsnelheid 192-207 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,0-11,8 sec
Tankinhoud 50 l
Verbruik 5,1-5,5 l/100 km
CO₂-uit 115-126 g/km

Varianten

Vanaf de facelift in 2021 heeft de Fiat Tipo een volledig nieuwe reeks uitvoeringen geïntroduceerd. In de periode van 2015 tot 2020 bood Fiat versies aan die luisterden naar kekke namen als Pop, Street, Popstar, Mirror, Lounge en S-Design. Uiteraard varieerden deze uitvoeringen in (standaard)uitrusting, waarbij de Tipo Pop de basisversie was en Lounge het topmodel. In een later stadium werd de Tipo Cross ook nog aan het leveringsprogramma gevoegd, een uitvoering die er door zijn zwarte kunststof wielkastenomlijsting en grotere bodemvrijheid extra stoer uitzag. Vanaf 2021 bood Fiat de Tipo aan als City Life, de zojuist genoemde Cross, RED en Garmin. De laatste twee versies waren speciale edities ontwikkeld in samenwerking met respectievelijk gezondheidsorganisatie RED en navigatiespecialist Garmin.

Prijzen

Oorspronkelijk was de Fiat Tipo ontworpen voor Oost-Europa en thuismarkt Italië. Maar vanwege de ‘veel voor weinig’-filosofie besloot Fiat het model ook naar enkele West-Europese landen te introduceren. Met wisselend succes, overigens. Waar de Tipo onder meer in Italië niet aan te slepen was, is het model bij de Nederlandse koper nooit aangeslagen. Ondanks een zeer scherpe vanafprijs van nipt 20.000 euro ten tijde van het marktdebuut. Sinds de zomer van 2023 kan de Fiat Tipo niet meer nieuw besteld worden bij de Nederlandse Fiat-dealer. In andere landen is de Tipo nog wel te koop en nog altijd met een betaalbaar prijskaartje.

De laatste vanafprijs is Nederland lag rond 31.000 euro, maar dit geeft eigenlijk een vertekend beeld aangezien Fiat de Tipo op dat moment enkel nog als 1.5 Hybrid leverde. In 2022 was de Fiat Tipo ook nog verkrijgbaar met 100 pk sterke 1.0 liter motor. Die had een vanafprijs van 22.100 euro. Amper duurder dus dan dat het model vijf jaar daarvoor werd aangeboden. Gevolg: als (jonge) occasion is de Fiat Tipo ook prettig betaalbaar.

Design

Exterieur

De intenties van Fiat worden meteen duidelijk bij het aanschouwen van de Tipo. Waar de Italiaanse automerken te boek staan om hun uitgesproken design, moet de Tipo hier niks van hebben. Het design van de Tipo is no-nonsense in optima forma. Tikkeltje saai? Misschien, maar wel degelijk toch ook representatief. Het is een auto die gewoon keurig oogt, zonder zich al te opvallend te manifesteren. Dat ook Fiat naderhand van mening was dat de Tipo wel wat spannender kon, viel op te maken aan latere speciale uitvoeringen. Zo kreeg de Tipo S-Design een sportief tintje en de Lounge een uitgesproken luxe ambiance. Vanaf de facelift in 2021 was het hek helemaal van de dam met de Tipo Cross en Tipo Garmin.

Interieur

Binnenin ook weinig poespas. Vorm volgt ook hier functie. Naar zachte, luxueus aanvoelende oppervlakken hoef je niet te zoeken; die zijn er niet. Wel veel harde plastics. Het interieur is evenwel keurig afgewerkt, met speelse en vriendelijke vormen. Het instrumentenpaneel is degelijk en heeft een traditioneel ontwerp en lay-out. Hier geen toeters en bellen zoals een digitaal instrumentarium of een scala aan interieurverlichtingsopties. Het enige display in het interieur is dat van het Uconnect infotainment- en navigatiesysteem. Dit display heeft het kenmerkende ‘zwevende’ design, wat betekent dat het min of meer los boven de middenconsole is geplaatst. Onder dit display bevinden zich eenvoudige draai- en drukknoppen voor de verwarming en ventilatie. Dit zorgt voor een duidelijke en overzichtelijke indeling. Na de facelift introduceerde Fiat een nieuwe generatie infotainment met een groter bedieningsscherm. Het zitcomfort in de Tipo is sowieso altijd op orde geweest, met voorstoelen die de onderrug opvallend sterk ondersteunen. De hoogte van de zetels is bovendien instelbaar. Een proefrit is sowieso aan te bevelen, omdat dit de gelegenheid biedt om te ervaren hoe verrassend plezierig deze no-nonsense Italiaan zich laat besturen.

Veiligheid

Bij zijn debuut in 2015 kreeg de Fiat Tipo een score van vier van de vijf sterren in de Euro NCAP-crashtests, mits uitgerust met het optionele veiligheidspakket. De basisversie scoorde drie sterren in dezelfde crashtests. De Fiat Tipo kan uitgerust worden met zaken als adaptieve cruise control, een noodremsysteem en dodehoekdetectie. Deze veiligheidsnufjes zitten veelal verpakt in het optionele Pack Safety Plus.

Alternatieven

Fiat schuift de Fiat Tipo naar voren in het C-segment. Een segment met als voornaamste deelnemers onder meer de Volkswagen Golf, Peugeot 308 en Renault Megane. Al zijn die auto’s fors duurder dan deze Tipo. Rivalen qua prijs zijn onder andere de Kia Ceed en de Dacia Jogger.

FAQ

Is de Fiat Tipo een goede auto?
De Fiat Tipo is qua design weliswaar niet de spannendste auto, door de bank genomen is het een representatieve gezinsauto die uitblinkt op het gebied van betaalbaarheid, binnenruimte en gebruiksgemak.
Is er van de Fiat Tipo ook een elektrische versie?
Nee. Wel als Tipo Hybrid. Deze hybride-aandrijflijn bestaat uit een 1.5 liter viercilinder-benzinemotor met een vermogen van 130 pk, een starter/generator vergelijkbaar met die in een mild-hybridesysteem en een bijkomende 48V-elektromotor. In vergelijking met andere hybrides is de elektrische kracht relatief bescheiden.
Is de Fiat Tipo beschikbaar met automatische transmissie?
Ja, de Fiat Tipo is beschikbaar met zowel handgeschakelde als automatische transmissie-opties, afhankelijk van de motor en de specifieke uitvoering.

Beoordelingen voor Fiat Tipo

5 Beoordelingen

4,8