Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-coupe-front

Hyundai Coupé

1 / 3
hyundai-coupe-front
hyundai-coupe-back
hyundai-coupe-side

Sterke punten

  • Fraai gelijnde coupé
  • Zeer betrouwbaar
  • Compleet uitgerust

Zwakke punten

  • Niet zo vlot als uiterlijk doet vermoeden
  • Achterbank biedt weinig ruimte voor volwassenen
  • Vrij hoog verbruik

Hyundai Coupe : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai Coupe, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Coupé: betaalbare, fraai gelijnde coupé

De Hyundai Coupé is de opvolger van de Hyundai S-Coupe, een samenvoeging van ‘Sporty’ en ‘Coupé’ en bij ons beter bekend als de Scoupe. De Hyundai Coupé werd gebouwd van 1996 tot 2009, telde drie generaties en onderging verschillende facelifts. Lees meer.

Interesse in een Hyundai Coupé

Hyundai Coupé occasions
Hyundai Coupé dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Nog steeds behoorlijke prestaties ondanks toegenomen leeftijd.
  • Uitgebreide standaarduitrusting.
  • Goed veiligheidsniveau dankzij talrijke beveiligingssystemen.

Technische gegevens

Motorisatie

De Hyundai Coupé telt in totaal drie generaties en twee facelifts. Het motoraanbod varieert van 84 kW (114 pk) tot 123 kW (167 pk). Bij zijn debuut in 1996 lag onder de motorkap een 2,0-liter zestienklepper benzinemotor met bijna 101 kW (137 pk), goed voor een acceleratie van 0-100 km/u in 8,6 seconden. In 1999 kreeg de Hyundai Coupé een facelift waarbij de neus met opvallende, dubbele koplampen werd uitgerust. In technisch opzicht veranderde maar weinig. Er was maar één motor – de 2.0 – met naar keuze een handgeschakelde vijfbak of een viertraps automaat.

Met de tweede generatie Coupé in 2002 verscheen ook een weer een 2,0-liter met 103 kW (140 pk). Wel was de Coupé een stukje zwaarder geworden waardoor hij minder lichtvoetig aanvoelde bij het accelereren. Omdat de aerodynamica van de auto flink was verbeterd, lag de topsnelheid wel hoger.

De absolute topversie was de 2,7-liter V6, waarbij de motor – goed voor een destijds redelijk indrukwekkende 123 kW (167 pk) en 220 Nm aan koppel – dezelfde als die voor de Santa Fe werd gebruikt. De ‘nieuwe’ Hyundai Coupé was nog steeds geen supersportwagen, maar de auto was niet aantoonbaar minder dan de concurrentie. Bovendien was dit op dat moment de best rijdende Hyundai ooit en een van de beste in zijn klasse.

Na de facelift in 2005 lagen de koplampen verscholen in een donkere behuizing. Ook aan de achterkant zag de Coupé er strakker uit dan zijn voorganger. Technisch veranderde er niet veel: de goedkoopste Coupé was een tweeliter en voor een paar duizend euro meer had je de V6.

Een jaar later onderging de Hyundai Coupé weer een facelift en werd de complete neus vervangen door een nieuwe motorkap, een nieuwe voorbumper en nieuwe koplampen. Aan de achterkant veranderde weinig. De laatste generatie Hyundai Coupé hield het vol tot 2009 en werd vervangen door twee opvolgers: de Hyundai Genesis Coupé en de Hyundai Veloster.

Afmetingen

De afmetingen van de Hyundai Coupé komen overeen met die van een sportieve coupé. Er is ruimte voor vier inzittenden. De tweede zitrij wordt aanbevolen voor kleinere mensen en kinderen.

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai Coupé 2.0i F
Marktintroductie 1999
Lengte x breedte x hoogte 4,3 x 1,7 x 1,3 m
Wielbasis 2,5 m
Inhoud bagageruimte 288 l
Ledig gewicht 1.150 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.600 kg
Cilinderinhoud 1.975 cc
Vermogen 101 kW (137 pk)
Koppel 182 Nm
Topsnelheid 201 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,6 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 8,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 209 g/km

Varianten

Na de tegenvallende verkoopcijfers van de Hyundai S-Coupe (in Nederland: Scoupe) werd in 1996 een compleet nieuwe coupé met een grotere carrosserie en sportievere lijnen geïntroduceerd: de Hyundai Coupé, buiten Europa beter bekend onder de naam Hyundai Tiburon. De eerste generatie van de Hyundai Coupé valt op door zijn veelal ronde vormen en dankzij de aflopende daklijn heeft de auto een sportieve en luxe uitstraling. Wel is hierdoor relatief weinig ruimte voor passagiers op de achterbank. De daaropvolgende generaties behielden hun sportieve design. Een nieuwe toevoeging – in 1999 – was een automatische transmissie en vanaf 2001 was de Hyundai Coupé leverbaar met de eerder genoemde 167 pk sterke 2,7-liter V6-motor die was gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak of automatische 4-transmissie. In eerste instantie hadden beide motorversies de aanduiding FX voor het uitrustingsniveau. Vanaf 2003 werd de 2,0-liter een ‘Dynamic Version’ en de 2,7-liter V6 een ‘Style Version’. Per motorisering was er steeds maar één uitrustingsniveau.

Prijzen

De prijzen van de eerste generatie Hyundai Coupé varieerden van ongeveer 16.000 euro tot 24.000 euro, afhankelijk van de motor. De prijs van de tweede generatie – met 140 pk-motor – bedroeg 23.000 euro en de volledig nieuw ontwikkelde derde generatie was verkrijgbaar voor prijzen van 27.000 euro tot 33.000 euro.

Ben je in de markt voor een Hyundai Coupé-occasion? Kijk dan eens rond op Autoscout24. Het aanbod is niet heel erg groot, maar voor minder dan 2.000 euro vind je al best heel aardige exemplaren, zij het vaak met een forse kilometerstand. Wil je een Hyundai Coupé met V6? Dan moet je extra goed zoeken, want door de lagere verkoopaantallen staan maar weinig exemplaren te koop.

Design

Buitenkant

De eerste generatie van de Hyundai Coupé werd gekenmerkt door een krachtige uitstraling en extravagante lijnen. De tweede generatie, die in 1999 verscheen, bleef trouw aan deze visuele lijn. De dubbele koplampen aan de voorzijde en de nog mooiere lijnen op de carrosserie geven de Hyundai Coupé een geheel eigen uitstraling. Het sportieve design werd in 2004 nog verder versterkt met een nieuwe voorkant, luchtinlaten op de voorspatborden, nieuwe koplampen en sportievere velgen. In 2006 werd als onderdeel van de modelupdate nog een facelift uitgevoerd. Hierdoor lopen de koplampen nu langer door in de motorkap en versterken ze de dynamische indruk.

Binnenkant

De instapversie van de Hyundai Coupé van de eerste generatie had onder meer elektrisch bedienbare ramen en handbediende airconditioning. Centrale deurvergrendeling kon tegen meerprijs worden besteld. Bij de laatste generatie was de standaarduitrusting al uitgebreider: automatische airconditioning was af fabriek aan boord, evenals stuurbekrachtiging. Optioneel kon je kiezen voor met leer beklede stoelen, een boordcomputer en stoelverwarming.

Veiligheid

Vanaf de basisversie is de Hyundai Coupé leverbaar met ABS en 4 schijfremmen. Bovendien is de Hyundai Coupé uitgerust met bestuurders- en passagiersairbags en zij-airbags. De internationaal genoemde Hyundai Tiburon Coupé kreeg in een Amerikaanse veiligheidstest 5 sterren.

Alternatieven

Alternatieven voor de Hyundai Coupé zijn de Honda Prelude, de Toyota Celica, de Mazda MX-3 met zijn 1,8-liter V6 en de Mazda RX8, ook een vierpersoons coupé. De Toyota Celica is technisch vergelijkbaar met de Hyundai Coupé, maar het sportieve design met de pop-up koplampen geeft hem zijn eigen flair. Met de RX-8 Coupé van Mazda wordt het nog krachtiger. Deze 5-deurs coupé overtuigt met in tegengestelde richting scharnierende deuren en een vermogen tot 167 kW (231 pk).

FAQ

Met welke motoren is de Hyundai Coupé verkrijgbaar?
De laatste generatie Coupé is in ons land geleverd met keuze uit twee motoren: een 2,0-liter viercilinder (105 kW/143 pk) en een 2,7 liter V6 (123 kW/167 pk). In sommige landen bestaat ook een 1,6-liter. Mocht je die in Nederland aantreffen, dan heb je te maken met ‘grijze import’.
Levert de Hyundai Coupé sportieve prestaties?
De Hyundai Coupé is een vlotte gebruiksauto, maar geen echte volbloed sportwagen, óók niet als V6. Deze motor was goed voor 167 pk en 220 Nm, nauwelijks waarden waar we tegenwoordig opgewonden van raken.
Welk model Hyundai volgde de Coupé op?
De Hyundai Coupé kent niet één, maar twee opvolgers: de achterwielaangedreven Genesis Coupé en de Veloster, een 2+1-coupé met één deur aan de bestuurderszijde en twee deuren aan de passagierszijde.

Beoordelingen voor Hyundai Coupe

9 Beoordelingen

4,5