Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-i20-front

Hyundai i20

1 / 3
hyundai-i20-front
hyundai-i20-side
hyundai-i20-back

Sterke punten

  • Flink assortiment aan veiligheids- en comfortsystemen
  • Soepele benzinemotor met 48-volt mild hybrid-technologie
  • Veel binnenruimte

Zwakke punten

  • Beperkt aanbod motoren
  • Sommige gebruikte materialen van mindere kwaliteit
  • Niet de krachtigste auto in zijn klasse

Hyundai i20 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai i20, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai i20: briljante, maar onderschatte compacte hatchback

De Hyundai i20 rolde in 2008 voor het eerst van de band. Sindsdien is de compacte middenklasser uitgegroeid tot een van de bestverkochte modellen van het merk. De nieuwste (derde) generatie dateert van 2020, gevolgd door een facelift begin 2023, en is ontworpen volgens de nieuwste, sportieve designtaal van Hyundai. De i20 wordt gebouwd in de Hyundai-fabriek in het Turkse Izmit. Lees meer

Interesse in een Hyundai i20

Hyundai i20 occasions
Hyundai i20 nieuwe auto's
Hyundai i20 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Ook verkrijgbaar als extra sportieve N Line-uitvoering
  • Vrij grote bagageruimte
  • Moderne en hightech voorzieningen
  • Veel veiligheids- en comfortsystemen

Technische gegevens

Motorisatie

De basisversie van de Hyundai i20 wordt aangedreven door een 1.2 MPI benzinemotor met 62 kW (84 pk). Er is ook een sterkere variant met 48-volt mild hybride-technologie en een 1.0 T-GDi benzinemotor met 74 kW (100 pk) of 88 kW (120 pk). Je hebt keuze uit een zeventraps transmissie met dubbele koppeling (7DCT), een handgeschakelde zesversnellingsbak met Intelligent Manual Transmission (6iMT) of een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Om brandstof te besparen, ontkoppelt de iMT de motor van de transmissie zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. Daardoor rolt de auto uit (‘zeilen’), wat voor een lagere CO2-emissie zorgt en het brandstofverbruik terugdringt. Als je de rem of het gaspedaal intrapt, komt de motor direct weer tot leven.

Afmetingen

Met zijn lengte van 4,04 meter, breedte van 1,77 meter en hoogte van 1,45 meter biedt de Hyundai i20 behoorlijk veel ruimte voor een auto in deze klasse. De bewegingsvrijheid op de achterbank is redelijk en de bagageruimte is met een inhoud van 352 liter erg acceptabel. Met de achterbankleuning neergeklapt bedraagt de bagageruimte 1.165 liter.

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai i20
Marktintroductie 2008
Lengte x breedte x hoogte 4,04 x 1,77 x 1,45 m
Wielbasis 2,58 m
Inhoud bagageruimte 352 l
Ledig gewicht 988 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.550 kg
Cilinderinhoud 998 cm3
Vermogen 74 kW (100 pk) - 88 kW (120 pk)
Koppel 171 Nm
Topsnelheid 188 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 10,4 sec
Tankinhoud 40 l
Verbruik 5,1 l/100 km
CO₂-uitstoot 115 g/km

Varianten

De Hyundai i20 is leverbaar met keuze uit vijf uitvoeringen, waarbij de basisversie i-Motion standaard al royaal is uitgerust. Denk aan elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, airconditioning, cruise control met snelheidslimiet, start-/stopsysteem, in hoogte verstelbare hoofdsteunen, een in hoogte en diepte verstelbaar stuurwiel en digitale radio DAB+.

Hyundai levert de i20 ook als N Line. Deze extra sportieve uitvoering wordt aangedreven door een 1.0 T-GDI turbobenzinemotor met 48-volt mild hybride-technologie en valt op door diverse designdetails die geïnspireerd zijn op het high-performance N-label van Hyundai. De styling van de Hyundai i20 N Line is zichtbaar beïnvloed door autosport, met sportieve grijze accenten, een slanke achterbumper, driehoekige mistlampen en een chromen uitlaatsysteem met dubbele uitlaatdemper die de i20 N Line een extra sportief tintje geven ten opzichte van het basismodel. Binnenin neem je plaats in sportieve stoelen met een opvallend N-logo en exclusieve rode stiksels. Een speciaal N-stuurwiel, metalen voetpedalen en een met leder afgewerkte N-versnellingspookknop met rode inzetstukken maken de N Line-uitrusting compleet.

De overtreffende trap van de Hyundai i20 N Line is de Hyundai i20 N Rally1 Hybrid waarmee Hyundai deelneemt aan het World Rally Championship (WRC). Deze hybride-rallyauto is uitgerust met een traditionele 1,6-liter benzinemotor met turbo, gecombineerd met een elektromotor van 100 kW en een 3,9 kWh batterijpakket. In de elektrische modus hebben de Rally1-auto’s tot 10 kilometer volledig elektrisch bereik. Het vermogen is beperkt tot 50 procent om de levensduur van de batterij te verlengen. De ervaring en kennis die Hyundai met zijn hybride-rallyauto’s opdoet in het WRC, gebruikt het voor het verder verfijnen van zijn geëlektrificeerde modellengamma.

Prijzen

Op het moment van schrijven is de gefacelifte Hyundai i20 (2023) nog niet beschikbaar. De huidige prijzen beginnen bij 22.095 euro. In ruil daarvoor krijg je de handgeschakelde basisversie i-Motion (1.2 MPI 84 pk). De 1.0 T-GDi met 74 kW (100 pk) en mild hybrid-technologie (Comfort-uitvoering) – standaard met handgeschakelde zesversnellingsbak (iMT) – heeft een vanafprijs van 24.895 euro. Voor de N Line-uitvoering betaal je 27.895 euro.

Design

Buitenkant

De Hyundai i20 is ontworpen volgens Hyundai’s designtaal Sensuous Sportiness. Wij spreken liever van een lekker progressief en sportief ontwerp, met scherpe hoeken en lijnen. Het is heel anders dan de Hyundai i20 van de tweede generatie die vooral opviel door zijn ietwat belegen vormgeving. De derde generatie van de Hyundai i20 dankt zijn zelfverzekerde houding vooral aan zijn – in vergelijking met zijn voorganger – lagere daklijn (-24 mm) en toegenomen breedte (+30 mm). De lengte groeide met 5 mm en de wielbasis met 10 mm. De lagere schouderlijn en het extra ruitje achter de achterste portieren verbeteren het zicht voor de bestuurder ten opzichte van de vorige generatie i20.

Binnenkant

Binnenin de Hyundai i20 is het comfortabel toeven. Dankzij de langere wielbasis kun je vrij riant plaatsnemen op de achterbank, beter dan in menig andere compacte middenklasser. Voorin wordt de aandacht vooral getrokken door de moderne cockpit en zitten ook de voorstoelen prima. Het stuur is in hoogte én diepte verstelbaar – wat in deze klasse niet vanzelfsprekend is.

De nieuwe Hyundai i20 valt verder op door infotainment-features als een 10,25-inch touchscreen en een 10,25-inch beeldscherm voor het digitale instrumentencluster. Uiteraard is het systeem compatible met Android Auto en Apple CarPlay, zodat je je smartphone (draadloos) kunt verbinden en muziek-, telefoon- en app-functies op het grote scherm kunt bedienen Ook kun je opteren voor een Bose Premium-audiosysteem met zeven speakers en een subwoofer.

hyundai-i20-interior

hyundai-i20-seats hyundai-i20-trunk

Veiligheid

De Hyundai i20 scoort hoog wat betreft botsveiligheid. In de test van Euro NCAP behaalde het model de prima score van vier sterren. Dat is vooral te danken aan het uitgebreide veiligheidspakket ‘Hyundai Smart Sense’ waarmee de auto voldoet aan de strenge Europese veiligheidsnormen. Nóg meer Smart Sense-veiligheidsvoorzieningen zijn nu standaard op de Hyundai i20, zoals Forward Collision-avoidance Assist (FCA) met herkenning van voetgangers en fietsers en Lane Following Assist (LFA). Daarnaast zijn er talloze optionele veiligheidssystemen beschikbaar, maar daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan.

Alternatieven

Met concurrenten als de Volkswagen Polo, Renault Clio, Opel Corsa, Ford Fiesta en Peugeot 208 is de klasse van de compacte middenklassers geen eenvoudig speelveld. Op een of andere manier lukt het de Hyundai i20 nooit om bijvoorbeeld de Volkswagen Polo, een van de bestverkochte modellen in dit segment, af te troeven. En dat terwijl hij toch veel in huis heeft, zoals een scherpe prijs, technologische innovaties en rijke basisuitrusting.

FAQ

Bestaat er ook een sportieve uitvoering van de Hyundai i20?
De Hyundai i20 N Line is de overtreffende trap van de Hyundai i20. Deze auto is geïnspireerd op het high-performance N-label waarmee Hyundai de connectie met de autosport benadrukt. Van de i10, i30 en de nieuwe Tucson zijn ook N Line-versies leverbaar. Je herkent de Hyundai i20 N Line onder meer aan de sportieve grille met N Line-embleem, de dubbele uitlaat, het driehoekvormig mistachterlicht, de sportstoelen met rode stiksels en N Line-logo's, het speciale N stuurwiel, de aluminiumlook voetpedalen en een met leder afgewerkte N versnellingspookknop met rode inzetstukken.
Hoeveel garantie krijg je op een Hyundai i20?
De i20 wordt zoals elke Hyundai geleverd met vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking. Die is van toepassing op defecten als gevolg van fabricage- of materiaalfouten vanaf de datum eerste tenaamstelling van het kentekenbewijs. De garantie is overdraagbaar. Dat betekent dat je de fabrieksgarantie kunt overdragen aan de volgende eigenaar voor de rest van de garantieperiode van de auto.
Heeft de Hyundai 20 een hoge instap?
Nee, daarvoor moet je bij de Hyundai Bayon zijn. Die is nauw verwant aan de Hyundai i20, maar onderscheidt zich met name door een iets hogere zitpositie. Het dashboard van de Hyundai Bayon is identiek aan dat van de Hyundai i20 en net als bij zijn kleinere broertje is de 84 pk sterke 1.2 MPi de basismotor. Kortom, eigenlijk is de Bayon een i20 in SUV-vermomming.

Beoordelingen voor Hyundai i20

74 Beoordelingen

4,5