Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-matrix-l-01.jpg

Hyundai Matrix

1 / 4
hyundai-matrix-l-01.jpg
hyundai-matrix-l-02.jpg
hyundai-matrix-l-03.jpg
hyundai-matrix-l-04.jpg

Sterke punten

  • Veel ruimte voor inzittenden en bagage
  • Compleet uitgerust
  • Betrouwbaar

Zwakke punten

  • Tegenvallend weggedrag
  • Luidruchtige motor
  • Achterklep opent niet hoog genoeg

Hyundai Matrix : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai Matrix, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Matrix: compacte midi-MPV met een opvallende vormgeving

De Hyundai Matrix is een midi-MPV (Multi-Purpose Vehicle) pur sang. Gezinnen vormen de belangrijkste doelgroep voor deze vernuftige Koreaan die werd getekend door het beroemde Italiaanse designhuis Pininfarina. Lees meer.

Interesse in een Hyundai Matrix

Hyundai Matrix occasions
Hyundai Matrix dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Achterbank is verschuifbaar en gescheiden neerklapbaar
  • Zeer praktisch
  • Betrouwbaar
  • Behoorlijk comfortabel
  • Hoge zitpositie

Technische gegevens

Motorisatie

De Hyundai Matrix is gebouwd op het onderstel met onafhankelijke wielophanging van de Hyundai Elantra. Keuze is er uit een 1,6- en een 1,8-liter 16-kleps benzinemotor, eveneens afkomstig uit de Elantra. De 1.6 heeft 76 kW (103 pk) en een maximum koppel van 141 Nm. De 1.8 levert 90 kW (123 pk) en heeft een maximum koppel van 162 Nm. Dieselen kan ook; onder de motorkap ligt dan een 1,5-liter diesel met common rail inspuiting (80 pk en 182 Nm bij 2000 t.p.m.). De 1.6 en 1.5 CRDi worden alleen met handgeschakelde vijfbak geleverd; bij de 1.8-motor is er keuze uit de 5-bak of een automaat.

Afmetingen

Met zijn lengte van 4,0 meter, breedte van 1,7 meter en hoogte van 1,6 meter is de Hyundai Matrix een vrij ruime en praktische gezinsauto – kleiner dan de Opel Zafira, maar breder dan vergelijkbare auto's als de Opel Meriva en Ford Fusion. Sterker nog, qua binnenruimte blijft hij de trendsetter in zijn klasse. De wielbasis van de Matrix is 2,6 meter. Achterin zitten drie volwassenen beter dan in welke andere midi-MPV ook en ze kunnen naar hartenlust zoeken naar een comfortabele zitpositie. De bank is verschuifbaar en de leuning is verstelbaar.

De belangrijkste specificaties op een rij

Hyundai Matrix 1.6i GLS
Marktintroductie 2001
Lengte x breedte x hoogte 4,0 x 1,7 x 1,6 m
Wielbasis 2.60 m
Inhoud bagageruimte 354-1.284 l
Ledig gewicht 1.223 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.800 kg
Cilinderinhoud 1.599 cc
Vermogen 76 kW (103 pk)
Koppel 141 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 12,5 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 8,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 171 g/km

Varianten

Aanvankelijk was er een basisversie zonder aanduiding, plus een GL en GLS. In 2004 kwamen daarvoor in de plaats de ActiveVersion, DynamicVersion en StyleVersion. Zowel voor als na de facelift is er een flink aantal actiemodellen geweest, zoals de World Cup Edition, Pure, S Edition, Sense, Joy en EK2008. Standaard is de midi-MPV al vrij compleet uitgerust, met onder meer centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ruiten voor, stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare zijruiten achter, airbag bestuurder, airbag passagier en een antiblokkeer remsysteem (ABS).

In 2008 kreeg de Hyundai Matrix een flinke opfrisbeurt. De belangrijkste wijziging betrof een nieuw front. De voorbumper, koplamp units en de grille werden vervangen door nieuwe exemplaren. Ook opvallend: de Pininfarina-badge ontbreekt op het vernieuwde model en de ietwat controversiële Pininfarina-hoekjes werden vakkundig gecamoufleerd. Opnieuw is er keuze uit een 1,6-liter met 103 pk, een 1,8-liter met 123 pk en een 110 pk sterke turbodiesel. Op de benzinemodellen is ook een automaat leverbaar. Tot de standaarduitrusting behoren airconditioning, roofrails en privacy glas. De DynamicVersion heeft daar bovenop een dakspoiler, verwarmbare buitenspiegels, leeslampen vóór met brilhouder en mistlampen in de voorbumper. Het topmodel is de StyleVersion met onder meer zijairbags, climate control, 15-inch lichtmetalen wielen, tripcomputer, tweeters en deurgrepen in het interieur die met chroom zijn afgewerkt. In 2010 viel het doek voor de in de laatste fase van zijn leven weinig populaire Hyundai Matrix. Zijn opvolger, de Hyundai ix20, verscheen nog datzelfde jaar.

Prijzen

Bij zijn lancering in 2001 is de Hyundai Matrix leverbaar vanaf zo’n 16.000 euro, een prima prijs-kwaliteitverhouding voor die tijd. Als occasion is de Koreaan eveneens goed betaalbaar en bovendien is er een behoorlijk aanbod aan gebruikte exemplaren. Al vanaf iets meer dan 1.000 euro is er een Hyundai Matrix verkrijgbaar op AutoScout24. Goed nieuws voor wie op zoek is naar een betrouwbare midi-MPV. De prijzen liggen lager dan die van de concurrentie in deze klasse en dus is de kans dat je een geschikt exemplaar tegenkomt vrij groot.

Design

Buitenkant

Het was meesterontwerper Pininfarina die zijn handtekening onder het ontwerp van de Hyundai Matrix zette. Letterlijk, want zijn logo prijkt op de zijkant van de auto. De Italiaanse grootmeester bedacht de gestroomlijnde voorzijde, de tot in de achterklep doorlopende lijn over de flanken, de afgeronde hoeken en de vrij lange wielbasis (2.600 mm). Geometrie en symmetrie speelden bij het exterieurdesign een belangrijke rol. Een opvallend stijlelement is het achterste zijraam; de onderste lijn van de zijruiten loopt namelijk niet door, zoals gebruikelijk voor vrijwel alle auto’s in welk segment dan ook. De eerste en laatste zijruit springen iets naar boven om de auto een levendig en strak lijnenspel te geven. Bovendien creëerde Pininfarina zo nog meer een gevoel van ruimte.

Binnenkant

De Hyundai Matrix is ontworpen om gezinnen zoveel mogelijk ruimte en gebruiksgemak te bieden. De vloer is nagenoeg vlak en door het hoge dak aan de achterzijde in combinatie met de grote achterklep is er voldoende ruimte om veel bagage mee te nemen. De achterbank is zowel in twee delen (60:40) neer te klappen als in twee delen te verschuiven. Daarnaast kun je de twee delen van de rugleuning onafhankelijk verstellen zodat de achterpassagiers meer rechtop of juist meer onderuit kunnen zitten. De bagageruimte meet 354 liter en kan worden vergroot tot maximaal 1.284 liter. Onder de vloer achterin (onder de achterbank) bevindt zich eveneens een handige opbergruimte en er zijn tal van opbergmogelijkheden voor kleinere spullen, zoals twee open bakjes en een gesloten vakje links van het stuur, een bekerhouder voor de passagier in de middenconsole, twee bekerhouders tussen de stoelen, zijvakken in de bagageruimte en handige vliegtuigtafeltjes in de rugleuning van de voorstoelen.

De Hyundai Matrix combineert zijn forse ruimte met goede ergonomie en een behoorlijke aankleding. De meters en tellers zijn boven op het dashboard geplaatst. Dat zorgt ervoor dat de bestuurder zijn ogen nauwelijks van de weg hoeft af te wenden. De snelheidsmeter staat centraal en daaromheen vind je een kleine toerenteller en een LCD-display voor de tripcomputer. De knoppen voor de radio en de ventilatie en verwarming bevinden zich op de middenconsole en om maximale ruimte voor de bestuurder te creëren loopt de middenconsole door naar beneden. Hier is de versnellingspook niet op de vloer, maar halverwege de middenconsole geplaatst. Op het instapmodel na zijn alle uitvoeringen van de Matrix standaard voorzien van airconditioning.

Veiligheid

Hyundai’s staan bekend om hun veiligheid en betrouwbaarheid en daarop vormt de Matrix geen uitzondering. Elke Matrix heeft standaard twee airbags voorin en voor de veiligheid van de inzittenden zijn er drie hoofdsteunen aanwezig en twee driepuntsrolgordels. De meest complete GLS-versie is daarnaast voorzien van zij-airbags, ABS, EBD. Traction Control is optioneel leverbaar.

Alternatieven

Aan het einde van de vorige eeuw en het begin van deze eeuw was het segment van de midi-MPV’s behoorlijk in opmars en had bijna elke autofabrikant wel een model in deze klasse. MPV staat voor Multi-Purpose Vehicle en werd vooral gebouwd voor één doel: comfortabel een gezin vervoeren waarbij het interieur vaak flexibel is in te delen. Ook Hyundai probeerde met zijn Matrix een stukje van deze markt voor zich op te eisen. De concurrentie was moordend met modellen als de Renault Scénic, Opel Meriva, Ford Fusion, Citroën Picasso, Mitsubishi Space Star en Nissan Almera Tino.

FAQ

Waaraan dankt de Hyundai Matrix zijn eigenzinnige vormgeving?
Pininfarina is verantwoordelijk voor het design van de Hyundai Matrix. Best bijzonder, want het beroemde Italiaanse designhuis staat vooral bekend om zijn prachtige ontwerpen voor Ferrari. De roots van de Hyundai Matrix liggen dus in Italië en als je goed kijkt zie je een aantal bijzondere stijlelementen die door Pininfarina zijn toegevoegd. Zoals de speelse knik bovenaan de motorkap die weer terugkomt op de achterklep, maar vooral de onderbroken onderste lijn van de zijruiten. De eerste en laatste zijruit springen iets naar boven om de auto een levendig lijnenspel te geven.
Wat was de opvolger van de Hyundai Matrix?
De Hyundai Matrix werd opgevolgd door de Hyundai ix20 die in 2010 werd gepresenteerd op de Autosalon van Parijs. De ix20 deelt zijn platform met de Hyundai i20 en de Kia Venga. Waar de Hyundai Matrix het vooral van zijn formidabele binnenruimte en hoge zit moest hebben, was de Hyundai ix20 een echte allrounder.

Beoordelingen voor Hyundai Matrix

14 Beoordelingen

4,1