Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
hyundai-santa-fe-front

Hyundai Santa Fe

1 / 3
hyundai-santa-fe-front
hyundai-santa-fe-side
hyundai-santa-fe-back

Sterke punten

  • Zeer veelzijdig
  • Veel binnenruimte
  • Heel comfortabel

Zwakke punten

  • In geval van zeven zitplaatsen erg weinig bagageruimte
  • Niet meer leverbaar als plug-in hybride
  • Groot en daarom lastiger parkeren

Hyundai SANTA FE : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Hyundai SANTA FE, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Hyundai Santa Fe: als 5-zitter én als 7-zitter

Voor Hyundai is de Santa Fe het vlaggenschip op de Nederlandse en Europese markt. In de Verenigde Staten heb je ook nog de Hyundai Palisade, een zevenzitter die nog zo'n twintig centimeter groter is dan de grootste SUV die Hyundai in Nederland levert. Plannen om die reus ook in Europa op de markt te brengen, heeft Hyundai niet. Behalve als vijfzitter is de Santa Fe ook verkrijgbaar als zevenzitter. In het laatste geval blijft er van de kofferbakruimte weinig over. Lees meer

Interesse in een Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe occasions
Hyundai Santa Fe nieuwe auto's
Hyundai Santa Fe dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Verkrijgbaar als vijfzitter én als zevenzitter
  • Ondanks forse afmetingen prima te manoeuvreren en te parkeren
  • Zeer veilig dankzij talloze rijhulpsystemen
  • Behoorlijk trekvermogen

Technische gegevens

Motorisatie

De nieuwste generatie Hyundai Santa Fe dateert van 2020 en is er als hybride (HEV) en plug-in hybride (PHEV). In Nederland wordt alleen de HEV nog verkocht, daarom spitsen we ons hier voornamelijk toe op deze versie. De voorwielaangedreven Santa Fe Hybrid is voorzien van een 1.6-liter T-GDi Smartstream-turbobenzinemotor met directe brandstofinspuiting. Die werkt samen met een 44,2 kW elektromotor, die wordt gevoed door een 1,49 kWh lithium-ion-polymeeraccu. Het systeemvermogen bedraagt 169 kW (230 pk) en 350 Nm trekkracht.

Een volledig elektrische Hyundai Santa Fe is nooit gemaakt, wél een Santa Fe op waterstof. Dit betrof slechts een prototype, maar toch. Nadat Hyundai in 1998 was begonnen met de ontwikkeling van waterstof-elektrisch aangedreven voertuigen, introduceerde het in 2000 zijn eerste prototype van een auto met brandstofcel: de Santa Fe Fuel Cell Electric Vehicle-concept (FCEV). Die eerste FCEV had een waterstoftank van 350 bar en was uitgerust met een brandstofcel van 75 kW. Het rijbereik bedroeg 230 kilometer. Voor de tweede generatie waterstofauto’s koos Hyundai voor de Tucson. Daarmee kwam een einde aan de Santa Fe als studiemodel voor auto’s met een brandstofcel.

Afmetingen

Met zijn riante afmetingen (4,7 m lang, 1,9 m breed en 1,7 m hoog) is de Santa Fe een geweldige gezinsauto met veel luxe en veel mogelijkheden. En behalve je gezin kun je er ook enorm veel bagage in kwijt. Ten minste, als je geen gebruikmaakt van de achterste twee stoelen in geval je met een zevenzits Santa Fe op pad bent.

Door zijn ruimte en hoogte is de Sante Fe een ideale reisauto. Je kunt er bovendien een behoorlijke caravan of trailer mee trekken. Bij de HEV mag een geremde aanhanger van maximaal 1.650 kg aan de trekhaak. De bagageruimte van de Santa Fe is royaal, want met vijf zitplaatsen bezet kan er nog altijd 831 liter mee.

Hyundai Santa Fe
Marktintroductie 2001
Lengte x breedte x hoogte 4,7 x 1,9 x 1,7 m
Wielbasis 2,7 m
Inhoud bagageruimte (5-zits/7-zits) 831 / 782 l
Ledig gewicht 1.709 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.510 kg
Cilinderinhoud 1.598 cm3
Vermogen 169 kW (230 pk)
Koppel 350 Nm
Topsnelheid 187 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,9 sec
Tankinhoud 67 l
Verbruik 6,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 143 g/km

Varianten

De Hyundai Santa Fe Hybrid biedt een ruime keuze aan uitvoeringen. In de instapversie i-Motion vind je onder andere: een 8-inch multimediascherm, centrale deurvergrendeling met keyless entry plus startknop en LED-verlichting. De meest luxe uitvoering is de Premium Plus Sky. Deze versie is blinkt uit door het gebruik van luxe materialen en is standaard uitgevoerd met een panoramisch schuif-/kanteldak.

Prijzen

De prijzen van de Hyundai Santa Fe Hybrid beginnen bij 49.095 euro. Een stevige prijs, maar dan heb je ook wat. Kies je voor de allerduurste versie, dan moet je 64.395 neerleggen bij de Hyundai-dealer. Je rijdt dan weg in de Santa Fe Premium Plus Sky, het absolute paradepaardje van Hyundai.

Als occasion zijn de prijzen van de Santa Fe uiteraard aanzienlijk lager. Voor een tweedehands Santa Fe varieert de prijs van 3.000 tot 45.000 euro. Zuinige motoren in de nieuwere generaties en minder zuinige motoren in de oudere voertuigen zorgen ook voor aanzienlijke verschillen in onderhoudskosten.

Design

Buitenkant

De Santa Fe is getekend aan de hand van Hyundai’s filosofie ‘Sensuous Sportiness’. Deze designtaal spitst zich toe op vier belangrijke elementen van de auto: de proporties, de architectuur, de styling en de technologie. In het geval van de Santa Fe betekent dat een potige grille met T-vormige koplampen en achterlichten over de hele breedte van de auto. Aan de onderzijde van de bumper zit in de skidplate een luchtinlaat die de vorm van de hoofdgrille versterkt. Om de krachtige uitstraling van de voorzijde extra te benadrukken zijn de hoeken afgewerkt met verticaal gerichte luchtinlaten die de luchtweerstand verbeteren.

Binnenkant

Nog meer dan zijn voorgangers biedt de derde generatie van de Santa Fe een flinke interieurruimte. Dankzij een slimme indeling van het nieuwe platform past het accupakket onder de stoel van de voorpassagier en heeft de hybride-aandrijving geen negatieve invloed op de beschikbare bagageruimte. Met de tweede zitrij naar voren geschoven en de rugleuning rechtop bedraagt de bagageruimte 831 liter in de vijfzitter en 782 liter in de zevenzitter.

Veiligheid

De Santa Fe is voorzien van Hyundai Smart Sense, het uitgebreide pakket met actieve veiligheidsvoorzieningen, en doet ook op dit gebied nauwelijks onder voor zijn premium-concurrenten. Het platform waarop de Santa Fe is gebouwd biedt door zijn sterke constructie bovendien volop bescherming van de inzittenden in het geval van een botsing. Door de structuur die de krachten van een aanrijding beter verdeelt en het gebruik van ultrasterk staal, zorgt het platform ervoor dat de carrosserie de impact beter kan opvangen en absorberen en dat het passagierscompartiment zo weinig mogelijk vervormt.

Voor de veiligheid van de inzittenden deed Hyundai tijdens de ontwikkeling van de Santa Fe veel tests om de veiligheid van de lithium-ion-polymeerbatterijen te garanderen. Hyundai focuste zich vooral op de bescherming van die batterijpakketten en voerde extreme crashtests uit om de veiligheidssystemen voor de batterijen te testen.

Alternatieven

De Hyundai Santa Fe is een extreem grote SUV met een indrukwekkend trekvermogen. Een alternatief hiervoor zou de Kia Sorento van de laatste generatie zijn, die sinds 2020 in productie is. Deze wordt geleverd met hybride benzinemotoren, die ook beschikbaar zijn als plug-in hybride. Een ander alternatief is de Mazda CX-5. Die heeft sinds kort een mild-hybrid systeem dat hem nog zuiniger maakt. Zoek je nog iets verder, dan kom je uit op de Mitsubishi Outlander, Peugeot 5008, Renault Koleos, Skoda Kodiaq, Nissan X-Trail en Toyota RAV-4.

FAQ

Is de Hyundai Santa Fe ook verkrijgbaar als plug-in hybride?
Tot voor kort nog wel, maar nu niet meer. Vind je een occasion van de nieuwste generatie, dan is deze voorzien van een 1.6-liter T-GDi Smartstream-motor. In deze versie is die gekoppeld aan een 66,9 kW elektromotor die gevoed wordt door een 13,8 kWh lithium-ion-polymeeraccu. Het systeemvermogen bedraagt 195 kW (265 pk) en eveneens 350 Nm trekkracht. Deze versie van de nieuwe Santa Fe is er uitsluitend met vierwielaandrijving.
Hoeveel mag de Santa Fe trekken?
De Santa Fe heeft een trekgewicht van 1.650. Dat betekent dat hij een forse caravan of trailer mag trekken.
Waarom betitelt Hyundai de Santa Fe als zijn vlaggenschip?
Qua formaat is de Santa Fe een echte ‘king of the road’. Het is de grootste personenauto die Hyundai verkoopt in Europa, vergelijkbaar in lengte met de BMW X5. De Santa Fe is verkrijgbaar met vijf en zeven plaatsen, waarvan er twee verstopt zitten in de vloer van de achterbak in het geval van de zevenzitter.

Beoordelingen voor Hyundai Santa Fe

47 Beoordelingen

4,7