Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-rz-450e-banner

Lexus

1 / 13
lexus-rz-450e-banner
Lexus CT 200h AS24 1.jpeg
Lexus CT 200h AS24 3.jpeg
lexus-lc-500-cabrio-overview
lexus-lc-500-cabrio-front
lexus-es-300h-front
lexus-gs-460-front
lexus-is-200-front
lexus-is-300h-back
Lexus-RX-2023-1600-08
lexus-ux-300e-dpl-110.jpg
lexus-sc-430-front
lexus-lfa-front

Lexus

Vind het model dat bij je past

Lexus

Lexus is het luxemerk van Toyota, wereldwijd bekend door zijn unieke combinatie van luxe en betrouwbaarheid. Het merk begon ooit met de toplimousine LS, maar ontwikkelde in de loop der tijd ook betaalbaardere modellen. Ook bracht Lexus hybride techniek als eerste merk naar het premium segment. Lees meer

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Bijzonderheden van Lexus

  • Een unieke combinatie van luxe en betrouwbare Toyota-techniek
  • Divers aanbod modellen met hybride aandrijflijnen
  • Tot 10 jaar fabrieksgarantie, ook voor occasions

Geschiedenis van Lexus

Het kon niet op aan het einde van de jaren tachtig. De economie groeide als kool en dat leidde in rijke landen tot een stijgende vraag naar luxegoederen. Japanse autofabrikanten speelden daar handig op in door nieuwe luxemerken te creëren. Honda kwam met Acura, Nissan introduceerde Infiniti en Toyota stapte het premium segment in met Lexus. De nieuwe merknaam werd opgericht in 1989, gelijktijdig met de lancering van de nieuwe toplimousine LS.

De ontwikkeling van de Lexus LS begon overigens al in 1983. Toenmalig Toyota-baas Eiji Toyoda daagde zijn ingenieurs uit de beste auto ter wereld te bouwen. Dat werd het ‘F1’-project. Het team besteedde in totaal zes jaar aan onderzoek, ontwikkeling en ontwerp. Daarbij werd de beoogde concurrentie, de BMW 7-serie en Mercedes-Benz S-klasse, uitvoerig bestudeerd. Alle inspanningen leidden uiteindelijk tot de onthulling van de LS in 1989. Die auto deelde maar weinig componenten met bestaande Toyota’s. Alles was nieuw, van de 4,0-liter V8 onder de kap tot de gebruikte onderdelen in het interieur. De LS werd zeer positief ontvangen en vormde daarmee de solide basis voor het latere succes van het geheel nieuwe automerk.

In 1990 kwam Lexus naar de Nederlandse markt met de LS. Het spreekt voor zich dat de LS geen goedkope auto is, dus grote aantallen werden er in ons land niet van verkocht. In 1993 kwam Lexus met een kleiner model onder de LS: de GS. Deze sedan moest concurreren met de BMW 5-serie, Audi A6 en Mercedes-Benz E-klasse. Desondanks bleef het verkooptotaal van Lexus in Nederland steken op circa 100 exemplaren per jaar.

Pas na de uitbreiding van het modellenaanbod met de goedkopere IS en de grote, luxueuze SUV RX steeg de populariteit van Lexus aanzienlijk. Maar de belangrijkste zet voor Lexus moest toen nog komen: de intrede van hybride technologie. Toyota was met de Prius een pionier op dat vlak, maar voor Lexus bewandelden de Japanners een andere weg. De RX 400h was in 2005 namelijk de eerste hybride Lexus.

In de jaren daarna werd de hybride technologie voor Lexus steeds belangrijker. Het merk werd ook actiever in lagere segmenten. Een goed voorbeeld daarvan is de CT 200h, een hatchback uit de compacte middenklasse die erg populair was onder zakelijk rijders. Dat model stuwde de jaarlijkse Nederlandse verkoop in 2012 naar een recordhoogte van bijna 4.000 exemplaren. Momenteel moet Lexus het in Nederland vooral hebben van de verkoop van SUV’s. Met de UX, NX en RX is het aanbod behoorlijk breed te noemen. Ook heeft Lexus een aantal volledig elektrische modellen op de prijslijst staan: de UX 300e en de RZ 450e. In de toekomstplannen van Lexus spelen elektrische modellen een grote rol, maar het merk laat de hybride techniek voorlopig niet los. Naast hybride technologie waarbij je niet hoeft op te laden met een laadkabel, levert Lexus de NX en RX ook als plug-in hybride varianten waarbij dat wel mogelijk is.

Naast een focus op luxe bewees Lexus door de jaren heen ook een sportieve kant te hebben. Kijk daarvoor alleen al naar de LFA, een supersportauto met een machtige V10 onder de kap. Buiten de LFA zijn sportieve modellen van Lexus te herkennen aan een F-aanduiding. Door de jaren heen bracht het merk de IS F, RC F en GS F uit. Die modellen hebben het in Nederland nooit heel goed gedaan. Het merk voert de LC nog wel: een futuristisch ogende GT die er zowel als coupé als cabriolet is.

lexus-ux-back

Modellen en varianten

Het Nederlandse aanbod van Lexus bestaat voornamelijk uit modellen met een hybride aandrijflijn. De LC is het enige model dat nog leverbaar is met een benzinemotor zonder elektrische ondersteuning.

Het aanbod van Lexus begint bij de UX, een crossover die concurreert met auto’s als de BMW X1, Mercedes GLA en Audi Q3. De UX is er ook als volledig elektrische UX 300e. Daarboven staat de ES, een grote sedan die in feite tussen twee segmenten in valt. Hij heeft namelijk het formaat van een BMW 5-serie, maar is prijstechnisch eerder een concurrent voor de BMW 3-serie. Naast de ES is de LS de enige andere sedan die Lexus in Nederland voert.

De SUV speelt voor Lexus een belangrijke rol. Met de RX als SUV-vlaggenschip en de NX als model daaronder heeft Lexus die markt in principe goed afgedekt. Beide modellen zijn er zowel met een zelfopladende hybride aandrijflijn als met plug-in hybride aandrijflijn. De volledig elektrische RZ valt tussen die twee modellen in en neemt daarmee zijn eigen unieke positie in tussen de overige modellen van het merk.

Model Varianten Brandstof Cilinderinhoud Vermogen Massa leeg
UX cross-over Hybride (benzine/elektrisch), elektrisch 2,0 l 127 kW (173 pk) - 150 kW (204 pk) 1.435 kg-1.760 kg
ES sedan Hybride (benzine/elektrisch) 2,5 l 160 kW (218 pk) 1.655 kg
NX SUV Hybride (benzine/elektrisch) 2,5 l 179 kW (242 pk) - 227 kW (309 pk) 1.730-1.990 kg
RZ SUV Elektrisch _ 230 kW (313 pk) 2.050 kg
RX SUV Hybride (benzine/elektrisch) 2,4-2,5 l 184 kW (250 pk) - 273 kW (371 pk) 1.965 kg-2.110 kg
LC coupé, cabriolet Benzine, hybride (benzine/elektrisch) 3,5-5,0 l 264 kW (359 pk) - 351 kW (477 pk) 1.910-1.960 kg
LS sedan Hybride (benzine/elektrisch) 3,5 l 264 kW (359 pk) 2.165-2.240 kg

Prijzen Lexus

Nieuwprijzen

Omdat het modellenaanbod van Lexus behoorlijk divers is, zijn de nieuwprijzen van de verschillende modellen dat ook. Sinds het verdwijnen van de CT 200h als instapmodel ligt de lat bij Lexus wel behoorlijk hoog. Met minder dan 45.000 euro hoef je in Nederland sowieso niet aan te kloppen bij de Japanners.

De meest betaalbare Lexus is de UX, die qua prijs begint bij circa 45.000 euro. Daarna valt er qua vanafprijs een vrij groot gat, want voor een ES moet je al bijna 60.000 euro achterlaten bij de Lexus-dealer. Is je budget hoger dan 60.000 euro? Dan heb je opeens heel veel keuze bij Lexus. Zowel de NX als RZ zitten qua prijs in die categorie. Voor het neusje van de zalm bij Lexus, de LC en LS, ben je minimaal 140.000 euro kwijt.

Model Vanafprijs
UX € 45.000
ES € 59.000
NX € 66.000
RZ € 66.000
RX € 91.000
LC € 140.000
LS € 142.000

Prijzen voor occasions

Omdat Lexus als merk alweer een tijdje bestaat, zijn er op de occasionmarkt voldoende oudere modellen te vinden. Dat komt ook door het feit dat Lexus als merk een zeer betrouwbare reputatie heeft en de auto’s erom bekendstaan dat ze lang meegaan. De goedkoopste Lexus-occasion is de eerste generatie IS, die al vanaf 2.000 euro op de kop te tikken is.

Voor minder dan 10.000 euro kun je prima slagen voor een Lexus occasion. Binnen dat budget kun je bijvoorbeeld ook opteren voor een oudere IS, RX of zelfs een LS. Houd dan echter wel rekening met hoge kilometerstanden. Als je meer te besteden hebt, kun je voor circa 20.000 euro tot 30.000 euro ook kiezen uit jongere modellen van Lexus. Hebben deze nog niet de leeftijd van 10 jaar bereikt, dan geeft Lexus onder voorwaarden nog fabrieksgarantie. Dat kan zeer interessant zijn voor occasionkopers die zo min mogelijk risico willen nemen bij hun aankoop.

De duurste Lexus als occasion is de Lexus LC, die voor vraagprijzen van tot wel 150.000 euro te koop staat.

lexus-rz-450e-side

Alternatieven

Lexus is een merk dat opereert in het premium segment. De voornaamste alternatieven voor Lexus moeten dus ook in die hoek gevonden worden. Mercedes-Benz, BMW en Audi zijn dan de drie merken die voornamelijk boven komen drijven in brede zin. Sommige modellen van Toyota, zoals de BZ4x, RAV4 en de Camry kunnen echter ook een alternatief zijn voor Lexus. Ze hebben namelijk dezelfde hybride techniek, maar hebben een iets minder luxueuze uitstraling en zijn daardoor wat budgetvriendelijker.

FAQ

Welke modellen van Lexus zijn het meest populair?
Qua verkoopaantallen was de CT veruit het meest populaire model van Lexus in Nederland. Van die auto zijn gedurende z’n productieperiode ruim 10.000 exemplaren verkocht. Op de tweede plaats staat de Lexus IS met bijna 6.000 exemplaren, gevolgd door de Lexus RX met meer dan 4.500 verkochte exemplaren.
Geldt de 10 jaar fabrieksgarantie van Lexus ook voor een gebruikte auto?
Ja, voor de termijn van de fabrieksgarantie maakt het niet uit of de auto nieuw of tweedehands is aangekocht. Wel moet de auto altijd bij de dealer in onderhoud zijn geweest, dus check dat vooral goed wanneer je een gebruikt exemplaar koopt.
Waarom moet ik kiezen voor een Lexus?
Lexus heeft als fabrikant een bijzonder betrouwbare reputatie, waar BMW, Mercedes-Benz en Audi juist berucht zijn vanwege kolossale onderhoudsrekeningen. Daarnaast zijn de meeste modellen van Lexus dankzij hun hybride techniek bijzonder zuinig en de afwerking van de modellen staat op een zeer hoog niveau. Ook de garantietermijn van Lexus is met 10 jaar bijzonder goed te noemen.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Speciaal

Het aanbod van Lexus bestaat in 2023 uit de volgende auto’s: