Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lexus-ls-front

Lexus LS

1 / 3
lexus-ls-front
lexus-ls-side
lexus-ls-back

Sterke punten

  • Luxe van topkwaliteit
  • Degelijk en betrouwbaar
  • Ook als krachtige hybride

Zwakke punten

  • Ook weer niet de zuinigste hybride
  • Dit blijft een duur segment
  • Geeft minder status dan Duits merk

Lexus LS (alle) : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Lexus LS (alle), inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Lexus LS: oerdegelijke Japanse luxe

Sinds de introductie van het model in 1989 biedt de Lexus LS het beste dat de Toyota-groep in huis heeft (Lexus is het luxemerk van Toyota). De statige sedan heeft zich dan ook gevestigd als een oerdegelijk model dat zijn inzittenden laat baden in luxe – juist ook achterin.

Interesse in een Lexus LS

Lexus LS occasions
Lexus LS nieuwe auto's
Lexus LS dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Goede redenen

  • Het beste dat Toyota/Lexus in huis heeft
  • Bewezen als oerdegelijk en betrouwbaar
  • Latere modellen zijn er ook als krachtige hybride
  • Juist ook de passagiers achterin worden verwend
  • Onderscheidende keuze in dit segment

Technische gegevens

Motorisatie

De Lexus LS wordt gekenmerkt door krachtige aandrijflijnen. De eerste vier modelgeneraties waren uitsluitend leverbaar met een V8, met een inhoud variërend van 4,0 tot 5,0 liter. De vijfde generatie, geïntroduceerd in 2017, moest echter downsizen. Alles is relatief, want de 3,5-liter V6-motoren in deze generatie leveren nog steeds meer dan genoeg vermogen. Sinds 2007 is de Lexus LS ook leverbaar als hybride. Uiteindelijk is Toyota/Lexus dé hybridefabrikant. Daarmee is de Lexus LS niet meteen een zuinigheidswonder zoals Toyota’s eigen Prius, maar alle beetjes helpen.

Alle Lexus LS’ zijn voorzien van een automatische transmissie. De techniek evolueerde uiteraard mee met de tijd. Had de eerste LS nog een viertrapsautomaat (toen heel normaal), de latere modellen hebben een geavanceerde acht- of zelfs tientrapsautomaat. Bij de latere modellen is het vaak ook mogelijk om in een handgeschakelde modus zelf de versnelling te bepalen. In principe is de Lexus LS een auto met achterwielaandrijving, maar de vierde en vijfde generatie hebben ook uitvoeringen met vierwielaandrijving.

Afmetingen

Het spreekt voor zich dat de Lexus LS geen compacte auto is, hier gaat het om strekkende meters elegante luxe. Het eerste model was al bijna precies vijf meter lang. De meeste auto’s worden met de komst van een nieuwe modelgeneratie groter, maar bij de Lexus LS valt dat wel mee. Bijna ieder model is vijf meter lang. Wel was de vierde generatie ook leverbaar met ongeveer 15 cm langere wielbasis. De vijfde generatie maakte wel een kleine groeispurt. Die is er weer in één lengtevariant, maar met ruim 5,2 meter is die wel langer dan alle voorgaande modellen. Die ruimte komt vooral ook ten goede aan de passagiers achterin, want een Lexus LS is bij uitstek een auto om in gereden te worden. Breedte- en hoogtematen zijn voor alle modelgeneraties vrij gemiddeld.

Lexus LS
Marktintroductie 1989
Lengte x breedte x hoogte 4,99 - 5,24 x 1,82 - 1,90 x 1,41 - 1,48 m
Wielbasis 2,81 - 3,13 m
Inhoud bagageruimte 430 - 573 l
Ledig gewicht 1.796 - 2.355 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.185 - 2.800 kg
Cilinderinhoud 3.444 - 4.969 cm3
Vermogen 180 - 307 kW (245 - 418 pk)
Koppel 350 - 600 Nm
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 4,9 - 8,5 sec
Tankinhoud 82 - 85 l
Verbruik 7,6 - 12,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 171 - 291 g/km

Varianten

De eerste twee modelgeneraties waren alleen leverbaar als LS400 en in maar één uitrustingsniveau: alles erop en eraan. Pas bij de derde generatie begon Lexus te werken met uitrustingsniveaus, vanaf de modeljaarupdate van 2003. Toen waren er de Executive en de nog iets luxere President-uitvoering. Bij de volgende modelgeneratie in 2006 werd daar het nieuwe ‘instapmodel’ Luxury aan toegevoegd. Ook was er voor het eerst keuze uit meer dan één motorvariant en kon de auto worden besteld in iets verlengde uitvoering. De Luxury verdween alweer in 2010, toen ook het motoraanbod weer werd beperkt tot één (hybride) variant.

Voor het nieuwe model in 2013 ging het aanbod weer op de schop. De Luxury Line vormde het instapmodel, daarboven kwam de sportief aangeklede F Sport Line. De President Line was opnieuw het topmodel. Daarnaast was er de 25th Edition, ter gelegenheid van 25 jaar Lexus LS. In 2018 werd ook de Executive (Line) weer aan het aanbod toegevoegd.

Prijzen

De nieuwprijzen van de Lexus LS beginnen in Nederland bij zo’n 140.000 euro. Kies je voor de hogere uitrustingsniveaus, dan kan de vanafprijs oplopen tot ruim 180.000 euro. Eventuele opties komen daar nog bij. Luxe heeft zijn prijs, dat is bij de concurrenten van de veelal Duitse merken niet anders. Als occasion zijn de prijzen gelukkig veel gunstiger. Jonge exemplaren zijn er al voor zo’n 70.000 à 90.000 euro, afhankelijk van kilometers en uitvoering. Dat betekent wel ook dat je op een jong exemplaar veel afschrijft. Je rijdt al in een Lexus LS vanaf minder dan 10.000 euro. Dan heb je wel een exemplaar op leeftijd en met veel kilometers op de teller, maar gezien de degelijke reputatie van de auto hoeft dat geen probleem te zijn.

Houd er wel rekening mee dat onderhoud aan dit soort auto’s duur is, ongeacht de leeftijd. Gezien het vrij hoge gewicht van met name de latere modelgeneraties is ook de wegenbelasting vrij hoog en het verzekeren van een luxe auto is ook niet gratis. Overigens kan de vrij hoge afschrijving op de auto voor de verzekering weer een voordeel zijn, want als de auto minder waard is, is de premie ook lager.

Design

Buitenkant

De Lexus LS is altijd een sedan, met hooguit keuze voor een wat langere wielbasis (vierde generatie). Qua vormgeving is iedere modelgeneratie van de LS duidelijk herkenbaar als een Lexus van zijn tijd. Dat betekent een Japans-Amerikaanse vormgeving, aangezien Azië en Noord-Amerika de belangrijkste markten zijn voor het merk. Die vormgeving moet bij je passen, maar echt extravagant wordt het bij de LS nooit. Bovendien maakt het design de Lexus LS nog meer de onderscheidende keuze in dit segment, dat is ook wat waard. Het kleurenpalet van de LS wordt gekenmerkt door zwart, wit en grijstinten, met donkerblauw of -rood als kleurrijke ‘uitspatting’.

Binnenkant

Vanbinnen staat luxe voorop, met onder meer lederen bekleding en echte houtinleg voor bijna alle modellen. Bij de Lexus LS is het niet alleen achter het stuur goed toeven, achterin is het minstens net zo comfortabel. Of zelfs comfortabeler, want de LS is bij uitstek een auto om in gereden te worden. De laatste modellen hebben ook achterin zaken als stoelverwarming en -ventilatie en een massagefunctie. En wat dacht je van een captain chair met voetenbank, waarin je lekker onderuit kunt gaan zitten?

lexus-ls-interior lexus-ls-seats

Veiligheid

De Lexus LS biedt het beste dat Toyota/Lexus te bieden heeft, dat geldt ook op gebied van veiligheid. Zo had het eerste model uit 1989 al airbags en doordachte kreukelzones, niet vanzelfsprekend in die tijd. Bij de nieuwste modellen kan je rekenen op allerhande assistentie- en veiligheidssystemen, die de auto zelfs deels geautomatiseerd kunnen laten rijden. De LS was ook een van de eerste auto’s die met sensoren vermoeidheid bij de bestuurder kon signaleren. Was dat het geval, dan stelde de LS een korte pauze voor.

Veiligheidsinstituut Euro NCAP test geen auto’s uit deze topklasse. Om toch een idee te geven: de lager gepositioneerde Lexus ES uit 2018 haalde al de volle vijf sterren, met zelfs een score van 91% voor de bescherming van zowel inzittenden als kwetsbare weggebruikers zoals fietsers en voetgangers.

Alternatieven

In deze topklasse is er van Duitse zijde een alternatief te vinden. Dat zijn de Audi A8, BMW 7 Serie en Mercedes-Benz S-Klasse. Daartegenover vormt de Lexus LS samen met auto’s als de Jaguar XJ de ‘alternatieve keuze’. Al deze auto’s hebben hun voors en tegens, maar in dit segment wordt de keuze ook voor een groot deel bepaald op basis van algemene merkvoorkeur of -imago. Wat dat betreft is de Lexus LS niet alleen voor wie graag een andere keuze wil maken maar ook voor wie gaat voor kwaliteit.

FAQ

Is Lexus van Toyota?
Ja. Lexus werd in 1989 geïntroduceerd als het luxe submerk van Toyota. De LS was toen het allereerste model van het merk. De auto maakte diepe indruk en Lexus kon al snel uitgroeien tot een volwaardig merk.
Wat kost een Lexus LS?
De nieuwprijzen variëren van 140.000 tot ruim 180.000 euro, exclusief eventuele opties. De tweedehandsprijzen zijn veel gunstiger, van slechts zo’n 10.000 euro voor een ouder exemplaar tot ca. 80.000 voor een jong gebruikt model.
Wat voor motor zit er in de Lexus LS?
De meeste modelgeneraties worden aangedreven door een V8 benzinemotor. De vijfde generatie heeft V6-motoren. De vierde en vijfde generatie zijn daarnaast ook leverbaar met hybridetechniek, wat het verbruik van de V8 en V6 drukt.
Wat betekent Lexus?
Voor de oprichting van het merk ontwikkelde een strategisch bureau enkele potentiële merknamen, waaronder Alexis. Die naam was van alle voorstellen favoriet, maar men vond die toch te veel klinken als een mensennaam. Uiteindelijk is de naam aangepast tot Lexus.
Is Lexus betrouwbaar?
Japanse merken hebben de naam betrouwbaar te zijn en daarop is Lexus geen uitzondering. Steevast scoort het merk goed in betrouwbaarheidsonderzoeken. Specifiek voor de LS geldt ook dat verhoudingsgewijs nog altijd veel vroege exemplaren rondrijden. Ook een teken van kwaliteit.

Meer informatie

Modellen